חלה לשבת פרשת יתרו

הצעה לשבת: חלת לחמניות, לחמניות בגדלים שונים שמדמות את הרשויות השונות ובראשן לחמניה אחת גדולה. בדיוק כמו בפרשה

חדשות כיפה חנה פנט 02/02/21 13:38 כ בשבט התשפא

חלה לשבת פרשת יתרו
חלת לחמניות, צילום: חנה פנט

בפרשה שנקרא השבוע אנחנו מתחילים ללוות את בני ישראל בנדודיהם  במדבר, מעבר לתלונות ולניסים שקורים יש גם ניהול של עם רב, וכמובן שבמצב כזה צצות בעיות ומחלוקות ולמי יפנו? כמובן למשה המנהיג.

יתרו חותן משה שמגיע למחנה בני ישראל נדהם לראות שמשה מטפל בכל בעיה שצצה קטנה כגדולה.

"וַיֹּאמֶר חֹתֵן מֹשֶׁה אֵלָיו לֹא טוֹב הַדָּבָר אֲשֶׁר אַתָּה עֹשֶׂה. נָבֹל תִּבֹּל גַּם אַתָּה גַּם הָעָם הַזֶּה אֲשֶׁר עִמָּךְ כִּי כָבֵד מִמְּךָ הַדָּבָר לֹא תוּכַל עֲשֹׂהוּ לְבַדֶּךָ".

 בהמשך מייעץ יתרו למשה לחלוק את הנטל עם אנשים הראויים לכך שיסייעו לו במלאכה ורק במחלוקות הגדולות יגיעו אליו וזה בעצם הבסיס למערכת משפט

עַתָּ֞ה שְׁמַ֤ע בְּקֹלִי֙ אִיעָ֣צְךָ֔ וִיהִ֥י אֱלֹהִ֖ים עִמָּ֑ךְ הֱיֵ֧ה אַתָּ֣ה לָעָ֗ם מ֚וּל הָֽאֱלֹהִ֔ים וְהֵֽבֵאתָ֥ אַתָּ֛ה אֶת־הַדְּבָרִ֖ים אֶל־הָֽאֱלֹהִֽים:
הִזְהַרְתָּ֣ה אֶתְהֶ֔ם אֶת־הַֽחֻקִּ֖ים וְאֶת־הַתּוֹרֹ֑ת וְהֽוֹדַעְתָּ֣ לָהֶ֗ם אֶת־הַדֶּ֨רֶךְ֙ יֵ֣לְכוּ בָ֔הּ וְאֶת־הַמַּֽעֲשֶׂ֖ה אֲשֶׁ֥ר יַֽעֲשֽׂוּן:
וְאַתָּ֣ה תֶֽחֱזֶ֣ה מִכָּל־הָ֠עָ֠ם אַנְשֵׁי־חַ֜יִל יִרְאֵ֧י אֱלֹהִ֛ים אַנְשֵׁ֥י אֱמֶ֖ת שׂ֣נְאֵי בָ֑צַע וְשַׂמְתָּ֣ עֲלֵהֶ֗ם שָׂרֵ֤י אֲלָפִים֙ שָׂרֵ֣י מֵא֔וֹת שָׂרֵ֥י חֲמִשִּׁ֖ים וְשָׂרֵ֥י עֲשָׂרֹֽת:
וְשָֽׁפְט֣וּ אֶת־הָעָם֘ בְּכָל־עֵת֒ וְהָיָ֞ה כָּל־הַדָּבָ֤ר הַגָּדֹל֙ יָבִ֣יאוּ אֵלֶ֔יךָ וְכָל־הַדָּבָ֥ר הַקָּטֹ֖ן יִשְׁפְּטוּ־הֵ֑ם וְהָקֵל֙ מֵֽעָלֶ֔יךָ וְנָֽשְׂא֖וּ אִתָּֽךְ:

לשבת נכין חלת לחמניות, הלחמניות בגדלים שונים שמדמות את הרשויות השונות ובראשן לחמניה אחת גדולה, כדי להבדיל בחרתי לפזר על כל גודל גרעינים אחרים.

מתכון החלה שלי ישמש גם להכנת לחמניות

1 קילו קמח מנופה
1 כף שמרים יבשים
3/4 כוס סוכר

2 ביצים
1 כף מלח
כמעט 2.5 כוסות מים חמימים - 400-500 מ"ל
חצי כוס שמן


לשים 10 דקות ומתפיחים לילה במקרר או עד להכפלת הנפח בטמפרטורת החדר
8 לחמניות קשר יתאימו פה יחד עם הלחמניה הגדולה 

איך מכינים

איך מכיניםצילום: חנה פנט

אפשר גם ככה

אפשר גם ככהצילום: חנה פנט

אחרי שהלחמניות מוכנות, משאירים לתפיחה למשך כשעתיים, תלוי בטמפרטורה בחוץ, מורחים בחלמון מעורב בכפית שמן
בוזקים את הגרעינים השונים: פרג, גרעיני חמניה, גרגרי פשתן, שומשום ואופים בחום 170 מעלות כ- 25 דקות או עד לקבלת צבע זהוב עמוק.

רגע לפני האפיה

רגע לפני האפיהצילום: חנה פנט

מתוך הבלוג לאכול, לשנות, להנות