גברת פלפלת: כל מה שלא ידעתם על פלפלים

מה יש בו, מה יוצא לנו מזה, למי זה מתאים ומה עושים איתו הלכה למעשה. כל מה שאתם רוצים לדעת על הפלפלת, שרה בר אשר בטור תזונה על נפלאות הפלפלים

חדשות כיפה שרה בר אשר 31/12/19 08:00 ג בטבת התשפ

גברת פלפלת: כל מה שלא ידעתם על פלפלים
צילום: shutterstock

נתחיל בגילוי נאות: אני מתרחקת מהטעם החריף כמו מאש. ולא שזה נאות, כי לפי הרפואה הסינית, אחד הדברים ששומרים על איזון הבריאות שלנו, הוא אכילה של כל חמשת הטעמים: מתוק, מלוח, מר, חמוץ וחריף, אבל זה בהחלט גילוי. לפי הרפואה הסינית וגם לפי הרמב"ם ניתן לסדר את כל המזונות על סקלה שמתחילה במזונות בעלי אנרגיה מחממת ומסתיימת במזונות בעלי אנרגיה מקררת (או ההיפך). זאת ועוד, כשאוכלים פלפל חריף, גם אם הרגע הוצאנו אותו מהמקרר מרגישים את אנרגיית החום בכל הגוף. לכן קבלו הפעם את אחד המחממים הטבעיים של החורף: 

בואו נדייק: לא אומרים פלפל אלא פלפלת. השם המדעי של הפלפלת הוא Capsicum והחומר הפעיל שבה, זה שגורם לתחושת החריפות, נקרא Capsaicin. עד כאן הכל ברור, אז בואו נמשיך: חריף הוא לא טעם, אלא תחושה של צריבה, חום או כאב שמרחש בקולטני החום בלשון ובחך אך גם באזורים אחרים בגוף, כמו בעיניים ובפי הטבעת. וזה למרות שאין בהם פקעיות טעם. הסיבה היא, שהקפסאיצין (ושאר חבריו ממשפחת החריפים) פועל על כל תאי העצב הריריים והתחושתיים. פלפלת ירוקה היא לא בשלה (בהמשך היא תהפוך לאדומה), לכן מדייקים ואוכלים פלפלת אדומה.

מה יש בו? הפלפלת מכילה שמונה חומצות אמינו, ויטמיני A, C, K וחומצה פולית, מינרלים כמו אשלגן, סידן ומגנזיום. בנוסף, היפגמנט האדום של הפלפלת מספק נוגד חמצון מקבוצת הקרוטנואידים וגם לוטאין. 

מה יוצא לנו מזה? מחקר שנעשה באוניברסיטת הרווארד והתפרסם בכתב העת הרפואי היוקרתי BMJ הראה שאנשים שאכלו מזון חריף כמעט בכל יום, היו בסיכון מופחת של 14 אחוזים למוות מוקדם. זאת, לעומת אלה שאכלו חריף בתדירות של פחות מפעם בשבוע. בנוסף גילו החוקרים, שצריכה קבועה של מזונות חריפים, מקושרת במיוחד לסיכון נמוך יותר למוות מסרטן, מחלות לב ובעיות נשימה. מחקרים אחרים שנעשו על הקפסאיצין הוכיחו כי הוא מועיל להרזיה בכך שהוא מפחית את התיאבון, משפר את חילוף החומרים, משפר את העיכול ותורם לתחושת שובע. 

הלכה למעשה: חולטים כפית פלפלת חריפה במים רותחים, ממתינים כ 15 דקות עד שהחומרים הפעילים יעברו אל המים (תהליך של הידרוליזה). לאחר מכן נוטלים כפית אחת מהחליטה מערבבים בכוס מים ושותים. מדובר באפקט מצטבר, לכן חשוב להתמיד. בנוסף, מומלץ לתבל את המזון בפלפלת חריפה.

למי זה לא מתאים? לאנשים שסובלים מדלקות ומכיבים במערכת העיכול, נשים שסובלות מגלי חום, נשים בהיריון ונשים מניקות. כמו כן, הצמח עשוי להגביר את ספיגתן של תרופות כמו תרופות להורדת לחץ דם ועוד.  
 

צילום: shutterstock


דברים שכדאי לדעת על פלפלים:

  1. תרגיל העוקץ: ישנם יצרנים שטוחנים את הפלפלת עם העוקץ שלה ובכך מוזילים את עלות חומר הגלם. אחרים מקפידים על הסרת העוקץ באופן ידני. 

  2. העישון מזיק: פפריקה מעושנת עלולה להכיל תמציות בטעם עישון. בתהליך של עישון טבעי, הפלפלים מונחים על גבי רשתות ברזל כשמתחתן תבלינים. 

  3. רק כחול לבן: בישראל מגדלים זני פלפלת שונים בדרום הארץ ובעמק יזרעאל. בעבר יצרניות הפפריקה הגדולות והמובילות היו מקסיקו והונגריה. היום ישראל נחשבת כאחת מיצרניות הפפריקה האיכותיות בעולם. 

  4. סיור במפעל: אחרי הקטיף מניחים את הפלפלים על גבי רשתות ובמשך שבועיים, מייבשים את הפלפלים בשמש עד לייבוש מלא. לאחר מכן טוחנים אותם עם הגרעינים. הגרעינים שומרים על תכונותיהם ואיכויותיהם של הפלפלים לאורך זמן. 

  5. אמא אדמה: פלפלת היא ירק שהשורשים שלו מחלישים את האדמה. אחרי הקטיף האדמה ריקה מוויטמינים וממינרלים. לכן יש צורך להמתין 3 – 4 שנים עד השתילה הבאה. 

  6. הצבע כן קובע: בפלפלת האדומה יש 50 אחוז יותר ויטמין C ו- 70 אחוז יותר ויטמין A מאשר בירוקה.  

  7. שימו שמן: הקפסאיצין ידוע כמאלחש כאבים חיצוני. לצורך טיפול בכאבי מפרקים ושרירים, מומלץ להשתמש בשמן, במשחות או בפלסטר שמכיל את החומר הפעיל.  

 

לטורים נוספים

שרה בר אשר היא נטורופתית, מרצה בנושאי תזונה, תוספי תזונה ותעשיית המזון. Barasher@zahav.net.il