רוצים להימנע מדיכאון? תאכלו פירות הדר

מחקרים מיוחדים הוכיחו שהחיים יפים יותר כשאוכלים פירות, בין אם זה פירות הדר כדי להראות צעירים יותר ולא להגיע לדיכאון, מיץ אוכמניות או תפוחים מסוגים שונים כדי להישאר בריאים כולם מגלים לנו ששווה להכניס לתפריט היומי את הפרי העונתי

חדשות כיפה שרה בר אשר 17/11/19 14:58 יט בחשון התשפ

רוצים להימנע מדיכאון? תאכלו פירות הדר
צילום: shutterstock

הנה כמה מחקרים שיעזרו לכם להבין שאי אפשר לחיות בלי פירות. כלומר אפשר. אבל זה לא יהיה אותו דבר.  

יש לכם שתי ברירות - או להיות מדוכאים ולהיראות זקנים, או לאכול פירות הדר: 
הפלבנואידים, הם פיגמנטים של צמחים שמייצרים את הצבע הצהוב, האדום והכחול. הם נמצאים בין השאר בפירות הדר, בבצל, בתפוחי עץ, בתותים, בתה וביין אדום. והם מהווים נוגדי חמצון שמחזקים את מערכת החיסון שלנו ומעכבים את תהליכי הזדקנותנו. כן, עד כדי כך הם חשובים.
 
מחקר שבו בדקו 82,643 נשים לאורך עשר שנים, במהלכן מילאו שאלוני תזונה אחת לשנתיים עד ארבע שנים – ולאורך התקופה אובחנו 10,752 מקרים של דיכאון. תוצאות המחקר הראו שהסיכון לפתח דיכאון היה נמוך ב 18% בקרב נשים שצרכו לפחות שתי מנות של פירות הדר ליום, בהשוואה לאלה שצרכו עד מנה אחת בשבוע. ניתוח שאלונים שהופנו רק לנשים מעל גיל 65, הביא לתוצאות זהות בכל הנוגע להשפעה המיטיבה של פלבנואידים על הסיכוי לחלות בדיכאון.  

התפוחים מגינים עלינו מפני חיידקי קולי ונזקים של טיפולי קרינה: 
תמיד אמרו לנו שמי שאוכל בכל יום תפוח, לא יראה את הרופא בטוח. מעכשיו, בכל אופן, זו כבר לא עצה של סבתא, או חרוז מדליק בעברית ובאנגלית (An apple a day keeps the doctor away)  כעת יש לאמירה הזאת, גם כיסוי מחקרי.
 

צילום: shutterstock


 מחקר שנערך בחן את ההשפעה המגינה של שמונה זנים של תפוחי עץ - פוג'י, גולדן דלישס, גרנד סמיט, אמברי קשמירי, קינואר, רד דלישס, רויאל גאלה ושימלה. (למרבה הצער, לא כולם נמכרים בארץ) - ותוצאותיו הראו שלזנים אלה יש פוטנציאל להשפיע על מערכת החיסון שלנו והם מסוגלים למנוע מוטציות סרטניות. 
מתברר שלזני התפוחים הנ"ל, יש פעילות נוגדת חמצון ולכן הם מגינים על חולים בזמן של טיפולי קרינה. הזן גרנד סמית, באופן ספציפי, הוכח כמגן גם מפני החיידק   E.coli, המצוי באופן טבעי בצואה ועלול לגרום לדלקת בדרכי השתן בעיקר אצל נשים. 
 

צילום: shutterstock

מרגישים שחרב עליכם עולמכם? שתו מיץ אוכמניות. זה יעזור לכם קצת: 
את זה שהאוכמניות עשירות בפלאבנואידים (נוגד חמצון), הרבה יודעים. אבל את זה שהפלאבנואידים שבאוכמניות משפיעים גם על מצב הרוח שלנו, אנחנו למדים עכשיו. הודות לשני מחקרים חלוציים שנערכו בתחום.
במחקר הראשון השתתפו צעירים בגילאי 21-18, חצי מהם שתו משקה אוכמניות עשיר באופן טבעי בפלאבנואידים, וחצי מהם שתו משקה פלסבו שהכיל ויטמין C וסוכר בכמויות זהות לאלה שבמשקה האוכמניות הטבעי, אבל בלי פלאבנואידים. במחקר השני השתתפו ילדים בגילאי 10-7, שחולקו באופן אקראי לשתי קבוצות. גם כאן קבוצה אחת שתתה משקה אוכמניות והשנייה קיבלה משקה פלסבו.
בשני המחקרים החוקרים בדקו את מצב הרוח של המשתתפים בשני מועדים: לפני שתיית המשקה ושעתיים אחרי שתייתו. מצב הרוח נמדד באמצעות עשרים שאלות שמחציתן נוגעות למצב רוח חיובי ("באיזו מידה אני מרגיש מתעניין, מתלהב, חזק"). ומחציתן מתארות מצב רוח שלילי ( "באיזו מידה אני מרגיש מפחד, עצבני, מבויש").  
התוצאות של שני המחקרים הראו באופן מובהק ששתיית משקה אוכמניות שיפרה את מצב הרוח ושקיים קשר ברור בין צריכת פלאבנואידים לסיכוי נמוך יחסית לדיכאון. 

 

שרה בר אשר היא נטורופתית, מרצה בנושאי תזונה, תוספי תזונה ותעשיית המזון. Barasher@zahav.net.il

טורים נוספים

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן