לא זורמת: מה התזונה שתמנע דלקות בדרכי השתן?

נשים וגברים רבים סובלים מדלקות בדרכי השתן, מהם המניעים לכך? מה גורם לדלקות להתפתח ומה עושים כאשר זה קורה? שרה בר אשר מונה שבע דרכים טבעיות לטיפול בדלקת בדרכי השתן, ושנהיה רק בריאים

חדשות כיפה שרה בר אשר 24/10/19 11:52 כה בתשרי התשפ

לא זורמת: מה התזונה שתמנע דלקות בדרכי השתן?
צילום: shutterstock

איך מבדילים בין שירותי נשים לשירותי גברים? פשוט, לפי אורך התור שמשתרך לפניו. ואיך דלקות בדרכי השתן מבדילות בין גברים לנשים? פשוט, אצל נשים הן מזהמות בשכיחות גבוהה יותר. הפעם בחרתי לעסוק בנושא צורב וכואב, כזה שמריץ אותנו באופן דחוף ותכוף, אך משאיר אותנו בתחושה של חוסר התרוקנות, זה שאחראי לשתן עכור בעל ריח חריף, נוכחות של דם בשתן, כאבים בגב התחתון ובבטן התחתונה וירידה בכמות השתן. לגמרי לא חייבים ליהנות מכל הרשימה, אפשר בהחלט לבחור רק בחלק או להסתפק באחד. 

זיהוי פלילי: בראש רשימת האשמים, נמצא חיידק בשם E coli , שמקום מגוריו הטבעי הוא בצואה ובמעיים, אך לעיתים הוא בוחר לנדוד אל השופכה (צינור שמוביל שתן משלפוחית השתן אל מחוץ לגוף) ומשם לשלפוחית השתן. מזהמים נוספים אך פחות שכיחים הם חיידקים בשם כלמידיה וגנוראה, וירוסים כמו הרפס סימפלקס ופטריות כמו קנדידה. בנוסף, גידול סרטני, אבנים בדרכי השתן והגדלה של בלוטת הערמונית, עלולים לגרום לחסימה, או להפרעה בזרימת השתן. גם עצבוב לקוי של דרכי השתן ובגלל זה זרימה לא תקינה שלו. בנוסף, גיל המעבר שבו רמות האסטרוגן נמוכות ובכך גורמות לדפנות הנרתיק השופכה ושלפוחית השתן להיות דקות וחשופות למזהמים. וכן, הריון שמעלה את שכיחות הדלקות, פגמים מולדים בדרכי השתן, קוטלי זרע ושימוש בקטטר. 

תנאי שטח: המזהמים זקוקים למצע נוח שעליו הם יכולים לעשות בנו שפטים. לכן, מנגבים מכיוון הנרתיק אל פי הטבעת, ולא ההיפך. לא מתאפקים לצורך מתן שתן, לא נוטלים אנטיביוטיקה בלי סיבה מוצדקת. זאת, כדי לא להפר את האיזון התקין של חיידקי המעיים. שומרים על רמה תקינה של סוכר בדם, כי הסוכר מהווה קרקע מצוינת למזהמים. 

חברת מועדון: מי שסובלת מדלקות חוזרות, רצוי שתסגל לעצמה טיפול מונע שכולל שתייה של לפחות שמונה כוסות נוזלים ביום וחליטות של צמחים משתנים. כשהמטרה היא, להגביר את זרימת השתן ובכך למנוע עימדון שבתורו יגרום לשגשוג של מזהמים. בנוסף, חשוב לחזק את מערכת החיסון בעזרת מזונות שעשירים בנוגדי חמצון כמו הגוג'י ברי. נטילה של כמוסות שמכילות חיידקים פרוביוטיים (ידידותיים), ונטילה של ויטמין C. גם החמוציות המפורסמות עוזרות במניעת הישנות הדלקות, אך לצערנו לא בטיפול אקוטי (כשיש דלקת) בהם. שימו לב, חמוציות כפרי או כמיץ מכילות כמות מכובדת של סוכר, שמהווה קרקע טובה למזהמים, או ממתיק מלאכותי שבכל מקרה לא טוב לנו. לכן, מומלץ ליטול חמוציות כתוסף תזונה. 

7 דרכים טבעיות לטיפול בדלקת בדרכי השתן:

  1. תוסף תזונה של D- Mannose זהו סוכר פשוט בעל מבנה שדומה לגלוקוז. הגוף שלנו מייצר כמות קטנה של די מאנוז שנמצא בעיקר בשלפוחית השתן. די מאנוז נקשר באופן ספציפי לחיידקי E coli ומונע את היצמדותם אל דפנות דרכי השתן ושלפוחית השתן. בנוסף, הוא מונע היווצרות של מושבות חיידקים ומונע את התפשטותם.

  2. חליטות של צמחי מרפא ממריצי חיסון, כגון: קיפודנית וטבבויה. צמחי מרפא נוגדי זיהום, כגון: ענבי דב, פלודנדרון, בוכו וחותם זהב. צמחי מרפא משתנים, כגון: עלי סרפד, עלי שינן רפואי וילקוט הרועים וצמחי מרפא מאלחשים, כגון: נטופית וזקן התירס. 

  3. צריכת מזונות שעשירים בנוגדי חמצון ובסיבים תזונתיים, כגון: פירות, ירקות, דגנים מלאים וקטניות. במטרה לחזק את מערכת החיסון ולאזן את פלורת הנרתיק ופלורת המעי. 

  4. העשרת התפריט במזונות שמכילים חומרים נוגדי דלקת, כגון: שום, בצל וזנגביל (ג'ינג'ר). ובמזונות עשירים בחומצת שומן מסוג אומגה שלוש שמסייעת ביצירת הורמונים פרוסטגלנדינים (מפחיתי דלקת), כגון: סלמון, טונה טרייה, מקרל, הליבוט וזרעי פשתן. 

  5. אכילת ירקות משתנים, כגון: פטרוזיליה, סלרי וכוסברה. ירקות אלה עשירים גם בפיגמנט כלורופיל שמסייע בניקוי הגוף. 

  6. הפחתת מתח: רמות גבוהות של סטרס, מחלישות את מערכת החיסון ובכך מפריעות לטיפול בדלקות בדרכי השתן. לכן, מומלץ לאמץ טכניקות הרפיה, כגון: דמיון מודרך, עיסוי הוליסטי ותמציות של פרחי באך. 

  7. לגברים, חשוב לטפל בהגדלה שפירה של בלוטת הערמונית, בעזרת תוספי תזונה, כגון: המינרלים אבץ וסלניום, חומצת שומן מסוג אומגה שלוש וכן, להעשיר את התזונה בנוגד החמצון ליקופן. 

 

שרה בר אשר היא נטורופתית, מרצה בנושאי תזונה, תוספי תזונה ותעשיית המזון. Barasher@zahav.net.il

טורים נוספים