ילדים משמינים יותר בחופשת הקיץ - כך תתמודדו עם התופעה

מחקר חדש של מומחים מאוניברסיטת מינסוטה מוכיח, כי ילדים עולים במשקל באופן משמעותי, בזמן שהם לא נמצאים במסגרת בית הספר. אז על מה יש להקפיד, וממה להימנע? 5 כללים חשובים

חדשות כיפה רויטל אדמוני 02/07/19 09:52 כט בסיון התשעט

ילדים משמינים יותר בחופשת הקיץ - כך תתמודדו עם התופעה
צילום: shutterstock

החופש הגדול הוא כיף גדול לילדים וקצת פחות כיף להורים, אשר צריכים לדאוג להם לפעילויות לימי הקיץ החמים, וגם לשמור עליהם מפני סכנות אליהן הם חשופים מחוץ לכותלי בית הספר. אחת הסכנות לילדים בתקופה זו, היא סכנת העלייה במשקל.

מחקר חדש של מומחים מאוניברסיטת מינסוטה - ארצות הברית שפורסם החודש, מוכיח, כי ילדים עולים במשקל באופן משמעותי, בזמן שהם לא נמצאים במסגרת בית הספר. המומחים אשר עקבו במשך 6 שנים אחרי התנהגותם של 218 ילדים, בין גילאי 8 עד 12, מהם כ-50% בנות, מוכיחים כי מספר הילדים שלא מצליחים להתמודד כאשר זה מגיע לתזונה בריאה בחופשת הקיץ, הוא גדול משמעותית.

בנוסף לכך, להרגלי התזונה שעיצבו ההורים, יש השפעה מרכזית על משקל ילדיהם וסיכוי הילדים להשמנה במהלך חופשת הקיץ. "כשנגמרים הלימודים, לילדים כבר אין שעות שינה קבועות, זמנים מוגדרים לארוחות, משהו שימנע מהם לנשנש פה ושם מתוך שעמום, ובנוסף לכל – אין הכרח לבצע פעילות גופנית. לכן, הבחירות וההתאמות שייעשו במטבח לקראת הקיץ, יהיו קריטיות לבריאות ילדיכם", מסבירה רויטל אדמוני - מחברת תכנית הלימודים "אוכלים בריא- דרך החושים", בעבור משרד החינוך. 

צילום: shutterstock

 

ישראל נמצאת בראש דירוג השמנת יתר בקרב ילדים באירופה, ובמקום השני בעולם עם 12.6% מהילדים המוגדרים כסובלים מהתופעה ו-28.8 אחוזים הסובלים מעודף משקל. תקופת החופש הגדול עם חוסר המעש, היעדר הרגלי שגרה וחוסר בביצוע פעילות גופנית עלולה לגרום לילדים לחזור לבית הספר עם מספר קילוגרמים עודפים. "היערכות נכונה של ההורים לקראת הקיץ יכולה לא רק למנוע את זה, אלא גם לשפר את בריאות הילדים" מסבירה אדמוני, ומעניקה כללים פשוטים שכדאי לסגל, כאלו שיעזרו לנו לשמור על תזונה מאוזנת בחופש הגדול.

 

שמרו על שגרת חופש

שעות השינה הקבועות שהילדים רגילים אליהן בימי בית הספר לא נשמרות בתקופת החופש, והילדים לרוב הולכים לישון מאוחר יותר, קמים מאוחר בהרבה מהרגיל, מדלגים על ארוחת הבוקר הקבועה ומתחילים את היום עם ארוחת צהריים. "כדי להימנע מכך, הקפידו עם ילדיכם על שעת השכמה קבועה, ודאגו לארוחת בוקר מזינה עם דגנים מלאים ופירות".

צילום: shutterstock

 

ארוחת עשר גם מחוץ לבית הספר

אמנם הילדים לא הולכים לבית הספר, אבל זה לא אומר שאתם לא יכולים לצייד אותם בארוחת עשר בריאה, שתשמור על הרגלי האכילה שלהם ותאפשר לכם לשלוט באיכות המזון שהם מכניסים לפיהם. ארזו להם כריך בריא, פירות וירקות כשהם הולכים לקייטנה, לים, לבריכה או פשוט להיפגש עם חברים. בצורה הזאת הצורך שלהם לקנות חטיפים או ממתקים כשהם מחוץ לבית יקטן באופן משמעותי.
 
 

מי אמר שאין שתייה מתוקה בריאה?

מים הם תמיד האלטרנטיבה המומלצת והבריאה ביותר אבל גם לשתייה ממותקת יש אלטרנטיבות בריאות יותר ומתוקות לא פחות. משקה מומלץ במיוחד הוא לימונדה סחוטה מלימונים טריים שעשירים בוויטמין סי ומגנזיום. גם מיצים ושייקים מפירות אחרים יספקו לילדים הרבה ויטמינים חיוניים.
 

 

נלחמים בנשנושים 

החודשיים הפנויים של החופש הגדול, טומנים בתוכם הרבה רגעי שעמום פוטנציאליים שמנוצלים לאכילת עוד חטיף או ממתק מזיק. מאחר שכמעט בלתי אפשרי לגרום לילדים לוותר לחלוטין על חטיף בין הארוחות, עדיף לדאוג בעצמנו לכמה אלטרנטיבות בריאות וטעימות. אם נכין את הנשנושים האלו בעצמנו גם נוכל לפקח על כמויות הסוכר, המלח והשומן, ולהשתמש ברכיבים מזינים הרבה יותר.

צילום: shutterstock

 

מבשלים עם הילדים

הדרך הטובה ביותר לגרום לילדים שלכם להבין מה הם מכניסים לגוף, היא לבשל ביחד איתם. שתלו איתם ירקות, קחו אותם לקניות וגרמו להם  להיות יותר מעורבים בקשר למה שנכנס להם לצלחת. למדו אותם על מרכיבי המזון, כדי שהם בעצמם ירצו ויבקשו לאכול אוכל בריא ומזין.

מומלץ במיוחד לעשות זאת בתקופת החופש כשלילדים יש יותר זמן פנוי ואתם רק מחפשים בנרות פעילויות משותפות איתם. מחקרים מראים כי ילדים שלמדו איך לגדל או להכין את האוכל שלהם, יאכלו הרבה יותר פירות וירקות, ויהיו בעלי סיכוי נמוך יותר להשמנת יתר בעתיד. כך שגם תרוויחו איתם זמן איכות וגם תוכלו לתת להם כלים שימנעו מהם לצבור משקל עודף בתקופת הקיץ, ובכלל.

 

 

למאמרים חשובים נוספים בנושא תזונה נכונה, היכנסו