רגע לפני החג - כל מה שחשוב לדעת על מוצרי חלב

שבועות ידוע כחג שמזוהה עם אכילת מוצרי חלב- אבל כמה חלב מותר לצרוך ביום? כיצד מגדירים מנת חלב? ואיך זה משפיע על רמות הסוכר שלנו?

חדשות כיפה דינה רויטמן - דיאטנית 07/06/19 09:00 ד בסיון התשעט

רגע לפני החג - כל מה שחשוב לדעת על מוצרי חלב
צילום: shutterstock

מוצרי חלב מכילים חלבונים וויטמינים, והם משמשים מקור מצוין לסידן, שעוזר לבריאות העצם והשן. עם זאת, חלק ממוצרי החלב עלולים להכיל כמות גדולה של שומן רווי, ולכן מומלץ לבחור במוצרי חלב דלי שומן או לאכול במתינות את אלו המכילים אחוזי שומן גבוהים.

אנשים מבוגרים ובני נוער שצורכים כמות גדולה מדי של שומן מן החי עלולים לעלות במשקל ולסבול מרמות גבוהות של כולסטרול, שמגבירות את הסיכון לפתח מחלות קרדיו וסקולריות. לרוע המזל, סוכרת כשלעצמה מגדילה את הסיכון למחלות קרדיו וסקולריות, ולכן חשוב שסוכרתיים יבחרו באופציות דלות השומן וימנעו תוספת סיכון זו.

 

כמה חלב מותר לצרוך ביום?

מומלץ לצרוך 2-3 מנות ביום ועבור טבעונים יש לדאוג להשלמת הסידן והחלבון בעיקר ממזונות צמחיים.

מהי מנת חלב?

כ-200 מ"ל חלב

גביע קטן של יוגורט

שתי כפות גבינת קוטג'

30  גרם גבינה
 

מהי הבחירה הנכונה?

חלב

מומלץ לצרוך חלב המכיל עד 3% שומן. בחלב 3%-  60 קלוריות ל-100 גרם, 3 גרם שומן,, מתוכם 1.8 גרם שומן רווי, 5 גרם פחמימות, 40 מ"ג נתרן . בחלב 1%  שומן 43 קלוריות ל-100 גרם, 1 גרם שומן, 0.6 גרם שומן רווי, 5.1 גרם פחמימות, 50 מ"ג נתרן.

יש לזכור כי צריכת חלב משפיע על כל אדם באופן שונה ולכן, הדרך הטובה ביותר לדעת כיצד סוג החלב משפיע עליך היא באמצעות מד סוכר רציף ללא דקירה.

צילום: shutterstock

 

 

גבינה

גבינות עלולות להיות עשירות בשומן ובמלח, לכן מומלץ לשים לב לאחוזי השומן שבגבינות (ולהעדיף גבינות המכילות עד 5% שומן), לכמות הנתרן (המלח) ולגודל המנה הנאכלת. גודל המנה המומלצת היא כתלות בכמות הנאכלת לאורך כל היום. גבינות כמו: צ'דר, ברי, רוקפור ואדם מכילות כמות גבוהה של שומן: כ-20-38 גרם ל-100 גרם מוצר.

גבינות עלולות להכיל כמות גדולה של מלח. מעל 1.5 גרם (1500 מ"ג) מלח ל-100 גרם מוצר נחשב למוצר עתיר מלח, אך גם גבינות המכילות כ-700-900 מ"ג נתרן ל-100 גרם יתרמו לכם כמויות מלח עודפות לתפריט. צריכה גבוהה של מלח אינה בריאה ועלולה לגרום לעלייה בלחץ הדם , באנשים הרגישים לנתרן. 

 

האם אכילת יוגורט מונעת סוכרת מסוג 2?
מחקר שפורסם ב-2014 בדק את הקשר שבין אכילת יוגורט והסיכון לפתח סוכרת מסוג 2 ומצא כי אנשים שאכלו כמות גדולה של יוגורט הפחיתו את הסיכון לסוכרת מסוג 2. עם זאת, משך המחקר ומספר הנבדקים היו קטנים מכדי להוציא מסקנה חד משמעית, למרות זאת פרסומים על התועלות באכילת יוגורט המופיעים חדשות לבקרים באמצעי תקשורת רבים.

 

איזו השפעה יש לצריכת מוצרי חלב על רמות הסוכר בדם?

השפעה של מוצרי חלב על רמות סוכר בדם מושפעת מהחלבון שיש בחלב – הגורם להאטה בקצב התרוקנות מערכת העיכול וכמו כן יש סברה שאף משפיעות על יצור האינסולין בתאי ביטא בלבלב, כמות השומן – הגורם להאטה בקצב התרוקנות מע העיכול וכמובן כמות הפחמימה – הלקטוז שיש במוצרי החלב. כלל אצבע הינו – שככל שיש יותר לקטוז ופחות שומן  וחלבון כך תהיה למוצר הנאכל השפעה גדולה יותר על ערכי הסוכר. כלומר עליה גדולה יותר ברמות הסוכר.

לרוב במוצרי חלב כמו חלב, ריוויון ויוגורטים כמות הלקטוז גבוהה יותר בהשוואה לכמותו בגבינות הקשות ולכן, אלה יכולים להשפיע משמעותית יותר על הסוכר בהשוואה לגבינות השונות וכמובן כתלות בכמות הנצרכת. כמו כן, יש לשים לב לכמות הסוכר שהוסיפו למוצרי החלב כגון יוגורטים או גבינות ממותקות. בנוסף, כמו בכל דבר בתזונה, יש לשים לב לתגובה האינדיבידואלית של האדם – לכן מומלץ לבדוק השפעת אכילה של מוצרי חלב באמצעות מד סוכר רציף ללא דקירה או כל צורה אחרת של ניטור.

 

האם מומלץ לילדים לצרוך מוצרי חלב דלי שומן?
לילדים יש לתת חלב מלא ומוצרי חלב מחלב מלא עד גיל שנתיים היות שהם עלולים שלא לקבל את כל הוויטמינים החשובים והדרושים להתפתחותם ממוצרי חלב ומחלב רזה.

 

הכותבת: דינה רויטמן היא דיאטנית מחוזית במאוחדת מחוז דרום ובמרכז DMC לטיפול בסוכרת והשמנה.

 

 

11 טיפים חשובים - כך תעברו את שבועות מבלי להשמין

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן