11 טיפים חשובים - כך תעברו את שבועות מבלי להשמין

לרוב, התפריט החג שלנו מורכב ממאכלים עתירי קלוריות, המורכבים מגבינות שמנות, קצפות ורטבים רוויי שומן. אז איך בכל זאת ניתן לעבור את החג בשלום?

חדשות כיפה קרן שמש 06/06/19 09:00 ג בסיון התשעט

11 טיפים חשובים - כך תעברו את שבועות מבלי להשמין
צילום: shutterstock

חג השבועות קרב ובא ואיתו המאכלים הטעימים ועשירים במוצרי חלב. לרוב התפריט שלנו בחג זה לא מורכב מיוגורט 1.5% וגבינה 5% אלא ממאכלי חג עתירי קלוריות המורכבים מגבינות שמנות, פסטה בשמנת, פשטידות עשירות, קצפות ורטבים רוויי שומן.

אכילה של מוצרים עשירים בשומן יכולים להסתכם בעלייה במשקל. איך בכל זאת אפשר להנות ממאכלי החג מבלי לחשוש מהשמנה?

 

גבינות

העדיפו גבינות דלות שומן (עד 5%), במיוחד במנות העוברות בישול וטעם הגבינה פחות דומיננטי. ניתן לקנות למשל גבינה לבנה, קוטג', גבינת קאש, צפתית, בולגרית וגבינות בטעם שמנת המכילות 5% בלבד. ניתן ליצור גם גבינות בטעמים ע"י הוספה של עשבי תיבול ותבלינים כמו שום-שמיר, בצל ירוק, עירית, זעתר טרי ועוד.

 

תחליפים

נסו להשתמש באופן מלא או חלקי בתחליפים דלי שומן, במקום שמנת חמוצה – יוגורט 3% שומן, במקום שמנת רגילה – שמנת דלת שומן המכילה כ- 10% שומן בלבד, במקום מיונז רגיל – מיונס או מיוקל. במקום גבינה צהובה 32% שומן – גבינה צהובה לייט 5% או 9% שומן לכל היותר.

 

סידן

מוצרי חלב ידועים כבעלי יתרון בריאותי בשל כמויות הסידן הגבוהות שהם מכילים. הסידן חיוני לבניית העצמות ולמניעת אוסטאופורוזיס בהמשך הדרך ובעיקר בגיל המעבר. כדאי לבחור מוצרי חלב וגבינות המכילים אחוז גבוה של סידן, תשוו בין המוצרים השונים ובחרו את אלה שמכילים יותר סידן. גבינת ריקוטה ללא מלח למשל מתאימה לאפייה, מכילה מעט נתרן והרבה סידן בהשוואה לגבינות אחרות (הנתרן מחבל בספיגת הסידן בגוף). מי שלא מתספק בגבינות מוזמן לצרוך מוצרי מזון עם רמת סידן גבוהה יותר כמו ירקות דוגמת ברוקולי, כרוב וקולורבי בהם יכולת ספיגת הסידן גבוהה פי שתיים מגבינות.

סלט כרוב

סלט כרוב צילום: shutterstock

 

מנות פתיחה

לא חייבים להגיש בורקסים, פשטידות עתירות שומן וסלטים רוויים רטבים. אפשר להכין מטבלים על בסיס יוגורט ועשבי תיבול, ולצידם ירקות חתוכים (עגבניות שרי, מלפפונים, פלפלים צבעוניים וגזרים). תהיו בטוחים שזה יגמר לפני שתספיקו להניד עפעף.

 

ירקות

העשירו את המאכלים בירקות גם בשביל הטעם, הוויטמינים והמינרלים, אך גם כיוון שהם בעלי ערך קלורי נמוך ועשירים בסיבים ובכך תורמים לשובע לאורך זמן.

 

פרגנו לסיבים התזונתיים

אכילת מזונות עשירים בסיבים תזונתיים תורמת לתחושת השובע, הסיבים  עוזרים להפחית כמויות אכילה ולא להישאר רעבים. בנוסף, לכל מי שסובל מסכרת או כולסטרול גבוה, מומלץ לו להוסיף סיבים לתפריט באופן קבוע. הסיבים עוזרים להפחתת כמויות הכולסטרול הרע (LDL) בדם, ולספיגה איטית יותר של הסוכר.

 

בצקים

נסו לבחור מתכונים בהם אפשר לשלב קמח מלא. זה יכול להתאים לעוגות, פשטידות, פיצות ואפילו בבלינצ'ס אפשר להמיר חלק מהקמח הלבן או את כולו. לא צריך להתחייב בפעם אחת, התחילו להחליף בהדרגה חצי מכמות הקמח הלבן בקמח מלא, תראו שהטעם לא רע בכלל, ותמשיכו משם.

צילום: shutterstock

 

פסטה

העדיפו רוטב עגבניות על פני רוטב שמנת. במקרה של קושי לוותר על שמנת בחרו דווקא ברוטב רוזה עם מעט שמנת לבישול 10% שומן.

 

אכלו בהנאה

בחרו במאכלים שיגרמו לכם להרגיש טוב, שלא תרגישו שפספסתם ונאלצתם לוותר על מאכל טעים, אך גם שלא הגזמתם באכילה. בחרו בכמות שתגרום לכם להרגיש שליטה, הנאה  ותחושה פיזית ונפשית טובה. 

 

מותר לאכול וליהנות

הכי חשוב שתאכלו ותהנו, מותר לכם. נסו להימנע מהטעות הנפוצה "אם כבר אז כבר" כי זה מה שיגרום לכם לעלייה במשקל ולא עוגת הגבינה. מרגישים שהחג והסעודות הרבות מכבידות עליכם? תנעלו נעלי ספורט וצאו להליכה שתסמל את החזרה לשמירה אחר אורח חיים בריא.

 

עוגת גבינה

חפשו מתכונים לעוגות גבינה טעימות ורזות במקום עוגות גבינה שמנות שההבדלים בערך הקלורי ביניהם יכול להגיע לפערים של 400-500 קלוריות ולעיתים אף יותר. אל תשכחו שתוספת של ריבת אוכמניות או קונפיטורה אחרת משפיעות גם הן על המאזן הקלורי. עוגה צריך לאכול, לטעות וליהנות, אל תחפשו לשבוע ממתוקים.

מתכון לעוגת גבינה אפויה

עוגת גבינה אפויה

עוגת גבינה אפויהצילום: shutterstock

 

 

הכותבת: קרן שמש - מרצה באקדמית גליל מערבי, נטורופתית ותזונאית, מטפלת רגשית ומנחת קבוצות לשינוי דפוסי אכילה.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן