כל מה שצריך לדעת על חטיפי חלבון וכמה לצרוך ביום?

הם טעימים, קלים לנשיאה וצריכה, ובעלי חלבון באיכות גבוהה. בשנים האחרונות אנו רואים גידול משמעותי בצריכת חטיפי חלבון גם בקרב האוכלוסייה הכללית. אז למי יכול להתאים חטיף חלבון? איך ניתן לדעת מה הוא חטיף חלבון מומלץ ? כל התשובות

חדשות כיפה לילו בוכניק דיאטן קליני וספורט 22/01/24 12:40 יב בשבט התשפד

כל מה שצריך לדעת על חטיפי חלבון וכמה לצרוך ביום?
התעמלות, צילום: shutterstock

חטיפי החלבון הם דרך קלה ונוחה להוסיף חלבון לתפריט היומי, יחד עם רכיבים מזינים נוספים. החטיפים טעימים, קלים לנשיאה וצריכה, ובעלי חלבון באיכות גבוהה. בשנים האחרונות אנו רואים גידול משמעותי בצריכת חטיפי חלבון גם בקרב האוכלוסייה הכללית ובמיוחד בקרב העוסקים בפעילות גופנית שאינה מקצועית, אלא למטרות שונות כמו שמירה על אורח חיים בריא.

לרגל השקת חטיפי החלבון של מותג TODAY מסביר הדיאטן הקליני וטכנולוג המזון, לילו בוכניק: "קל מאוד להרים מהמדף חטיף חלבון בכל פעם כשאנו רעבים במשך היום או כאשר אנחנו מעוניינים לצרוך ארוחה קלה ועשירה בחלבון לאחר אימון. חטיפי חלבון מגיעים במגוון טעמים ומרקמים, עם חיי מדף ארוכים וללא צורך בקירור, מה שהופך אותם לפתרון נח, זמין וטעים בעיקר מחוץ לבית".

לדבריו: "תכונה חשובה בחטיפי חלבון מתייחסת לתכולת החלבון הגבוהה מול כמות הקלוריות הנמוכה, הנובעת מכך שחטיפים איכותיים מכילים כמות גבוהה של חלבון ממקור WHEY (מי גבינה) וחלבוני חלב יחד עם כמות נמוכה של סוכר ושומן".

אימון באמונה

מתי מתאים חטיף חלבון?, צילום: shutterstock

אחר אילו אימונים יכול להתאים חטיף חלבון?

נהוג לחשוב שחטיפי חלבון מיועדים לספורטאים מקצועיים אך הנחה זו כבר מזמן לא מדויקת. כיום, נמכרים חטיפים בחדרי כושר וסטודיו לאימונים, ויכולים להתאים לכל מי שעוסק בפעילות גופנית "רכה יותר", כמו למשל שיעורי סטודיו של פילטיס, יוגה, ספינינג, אימון פונקציונלי ועוד. כמות קלוריות נמוכה ככל שניתן ביחס לחלבון ותוספת של סיבים תזונתיים יסייעו לשמירה על המשקל, ירידה במשקל, חיטוב הגוף ועליה במסת שריר.

באילו עוד מקרים צריכת חטיפי חלבון יכולה להתאים?

מעבר ליתרונות של צריכת חלבון לאחר אימון, צריכת החלבון היומית כחלק משגרת תזונה היא חשובה יותר. חטיפי חלבון איכותיים מהווים פתרון נוח וטעים לארוחת ביניים מפנקת במהלך היום ומאפשרת השלמת צריכת החלבון היומית המומלצת בקלות ובנוחות. יתרה מכך, חטיפי חלבון איכותיים הם מקור טוב לסיבים תזונתיים ועשויים לסייע בתחושת השובע בין הארוחות. החטיף יכול להתאים כארוחת בוקר כשהלו"ז עמוס או כארוחת ביניים לצד הקפה, מתאים לבני נוער כחטיף לבית הספר או לארוחה לאחר אימון כשנדרשים לזמן נסיעה ארוך לאחר האימון.

איך ניתן לדעת מה הוא חטיף חלבון מומלץ?

פרט לספורטאים שמעוניינים לצרוך חטיפים עשירים בחלבון וקלוריות, לרוב האוכלוסייה מומלץ לבחור חטיפים עם יחס גבוה של חלבון לכמות הקלוריות. ככלל אצבע, יחס טוב עומד על כ- 1:10 כך שעל כל 1 גרם חלבון החטיף יכיל עד כ-10 קלוריות. למשל, חטיף שמכיל 20 גרם חלבון מומלץ שיכיל כ 200 קלוריות. בנוסף, מומלץ שאיכות החלבון תהיה גבוהה כמו חלבון מי גבינה (WHEY), חלבוני חלב, וחלבון סויה. כמו כן, מומלץ לבחור בחטיפים מופחתים בסוכר מוסף, שומן ונתרן, או כאלה שמציעים עוד ערך מוסף, בין אם מרקם רך, ציפוי שוקולד מעולה או חטיף ללא גלוטן. לאחר שבדקנו שהערכים התזונתיים טובים והרכיבים איכותיים, חשוב לזכור שגם הטעם הוא רכיב חשוב. היום קיימים מגוון טעמים ומרקמים ואין צורך להסתפק בחטיף שעונה רק על ההיבט הפונקציונאלי. כדי שנוכל לשלב חטיף חלבון בשגרת החיים ובתזונה מאוזנת לאורך זמן כדאי לבחור בחטיף שגם טעים וכיף לנו לאכול.

לסיכום אומר בוכניק: "חטיפי חלבון הם דרך נוחה, טעימה וקלה לספק חלבון ורכיבים נוספים לתזונה היומית. בין אם לאחר אימון או בין כארוחה מפנקת במשך היום. עם זאת, לא כל החטיפים איכותיים באותה מידה. חלקם עשירים בקלוריות ובסוכר מוסף עם יחס גבוה של קלוריות לחלבון ואותם פחות מומלץ לצרוך. בוודאי שמזון מלא ולא מעובד היא הדרך האיכותית ביותר לצרוך חלבון בתזונה היומית אך אם בחרת לצרוך חטיף חלבון, יש להקפיד לעיין בטבלת הערכים ולבחור במוצר איכותי.

החלבון המומלץ של לילו

החלבון המומלץ של לילו צילום: יחצ

בימים אלה חטיבת המזון של שסטוביץ משיקה חטיף חלבון חדש תחת מותג TODAY אשר פותח במשך כשלוש שנים על ידי צוות פיתוח בהובלת לילו בוכניק, דיאטן קליני וטכנולוג מזון, ובשיתוף יצרנים המתמחים בתזונת ספורט מאנגליה ומקנדה. המוצרים הראשונים תחת המותג הם חטיפי חלבון חדשניים במיוחד שמציעים יחס חלבון לקלוריות נמוך במיוחד 1:10 (הרבה חלבון ומעט קלוריות), המתאימים לנשים ולגברים כחטיף התאוששות לאחר אימון וכארוחת ביניים במשך היום וכל זאת בטעמים נהדרים של קרמל מלוח, קרם עוגיות, פאי קינמון, שוקולד ובננה שוקולד-צ'יפס.

לילו בוכניק הינו דיאטן קליני וספורט RD בעל תואר שני MAN בתזונה והתנהגות מטעם אוניברסיטת חיפה, בעל תואר B.Sc במדעי המזון ובוגר בית הספר למאמנים ומדריכים במכון וינגייט. כיום בעל קליניקה פרטית, פועל כתזונאי מועדון הכדורגל מכבי נתניה, מרצה בתחום התזונה והמזון ומשמש כיועץ בתעשיית המזון.