צמים ומרזים חושבים להתחיל בדיאטת 8 16? כך תעשו את זה נכון

בשנים האחרונות יותר ויותר אנשים מתנסים בדיאטת הצום 8 16, בה צמים 16 שעות ואוכלים לאורך 8 שעות. האם מדובר בכלל בדיאטה? למי היא מתאימה? והאם באמת היא תסייע לכם לרדת במשקל?| מומחית התזונה בהסבר קצר וחשוב

חדשות כיפה שרה שטרן קטיעי 17/08/21 16:53 ט באלול התשפא

חושבים להתחיל בדיאטת  8 16? כך תעשו את זה נכון
צילום: shutterstock

שכיחות עודף משקל והשמנה נמצאת בעלייה חדה בעולם המערבי. אנשים בכל הגילאים מנסים דיאטות כאלה ואחרות על מנת להוריד במשקל. בשנים האחרונות עלתה הפופולאריות של דיאטת אכילה רק במהלך 8 שעות ביממה אחת

8 16 - זוהי דיאטה על בסיס יומי ובה בעצם צמים 16 שעות רצופות (ניתן לשתות מים) ובטווח של 8 שעות ניתן לאכול 3 ארוחות. כל אחד יכול לבחור את טווח השעות הנוחות לו, לפי אורח החיים המתאים לו, לדוגמא בין השעות 10:00 בבוקר ועד 18:00 בערב.

"הגישה הזו היא השכיחה יותר מאחר והיא נוחה יותר לביצוע, אך בל נטעה - בשמונה השעות שמותר לאכול אי אפשר לאכול כמויות גדולות או מכל הבא ליד. כדי להשיג תוצאות יש להקפיד על ארוחות מסודרות, מזון איכותי ולא עתיר קלוריות ו/או מתועש, כך שצריכת הקלוריות יכולה לרדת ואז לקבל תוצאה של ירידה במשקל", מסבירה שרה שטרן קטיעי, מנהלת מחלקת התזונה במרכז הרפואי הלל יפה.

לאור הפופולאריות של דיאטה זו, נעשו מחקרים התערבותיים המבוססים על גישות שונות של דיאטת הצום לסירוגין. רוב התוצאות הצביעו על ירידה במשקל ובמסת השומן, ירידה בערכי לחץ הדם, ירידה בעמידות לאינסולין וירידה ברמות הכולסטרול והטריגליצרידים.

כמובן שמידת השינוי קשורה במידת ההגבלה והירידה במשקל, כך שככל שההגבלה חמורה יותר כך התוצאות משמעותיות יותר. אולם, בטווח הארוך התוצאות אינן חד משמעותיות. במספר מחקרים בהם הנבדקים הודרכו לבצע דיאטת 8:16 בהשוואה לנבדקים שביצעו דיאטה דלת קלוריות סטנדרטית בטווח הארוך (6 חודשים עד 2 שנים), לא נמצאו הבדלים משמעותיים בירידה במשקל, ברמות הגלוקוז וברמות השומנים בדם.

צילום: shutterstock

אז מה קורה לגוף כאשר עושים דיאטה כזו?

  1. פירוק של השומנים בדם (טריגליצרידים) לחומצות שומן ויצור של גופי קטו (תוצר פירוק של שומן לאנרגיה).
  2. ירידה ברמות גלוקוז וברמות האינסולין.
  3. שיפור ויסות הגלוקוז בדם ודיכוי תהליכי דלקת.

"מנגנונים אלו עשויים לעודד ירידה במשקל והפחתה בתיאבון. בנוסף מיוחסים לדיאטה זו הפחתה במחלות לב ובמחלות הקשורות להזדקנות, ירידה בסיכון לסרטן ואף שיפור קוגניטיבי".

בעולם התזונה קיימות דעות לכאן ולכאן כאשר ההנחה הראשונה שדיאטה היא למעשה אורח חיים ואם דיאטת הצום לסירוגין נוחה ועובדת לאותו אדם ומשיגה תוצאות טובות מבלי שכרוכה במאמצים מיותרים או בהרגשה רעה (רעב, עייפות, מצב רוח ירוד וכדו') אז שווה להמשיך איתה.

עם זאת, חשוב לציין כי אם במהלך 8 שעות האכילה מאופיינת באכילת מזון עתיר קלוריות ופחמימות לא נקבל את התוצאות המיוחלות. בנוסף, אם בחרתם לבצע דיאטת צום לסירוגין אזי יש להקפיד על שתיית מים.

האם הדיאטה מתאימה לכולם?

"קיים חשש כי צום של 16 שעות יגרום לפירוק רקמת שריר ולהביא לפגיעה במסת השריר ולכן שיטה זו אינה מומלצת לילדים ולאוכלוסיית הגיל השלישי. אצל חולי סוכרת מסוג 2 דיאטה זו עשויה לשפר את הרגישות לאינסולין ולהפחית את התשוקה לפחמימות, אולם אצל סוכרתיים שמטופלים באינסולין, קיים חשש להיפוגליקמיה ולכן יש להיוועץ בדיאטנית ו/או רופא אנדוקרינולוג לפני יישום דיאטת צום מכל סוג שהיא", מסבירה שטרן קטיעי.

לסיכום, דיאטות צום לסירוגין קשות לביצוע בחיי היום יום. קיים קושי לצאת לבילויים בערב או לאירועים ולא תמיד הלו"ז של הדיאטה תואם את הלו"ז של שאר בני הבית ולכן עדיף לסגל לעצמנו תזונה המבוססת  על אורח החיים שלנו מבלי שתהווה עומס רגשי מחמת ההגבלות הנוקשות שלה.

אני ממליצה על הדיאטה הים תיכונית המומלצת גם על ידי משרד הבריאות. זוהי דיאטה ישימה יותר לביצוע המאופיינת באכילת פירות וירקות טריים, קטניות, דגנים מלאים, דגים, שמן זית, מעט מוצרי חלב. אכילה איטית, חלוקת המזון למספר ארוחות (קטנות) לאורך היום והוספת פעילות גופנית יומית מתונה, יהפכו את אורח החיים לבריא יותר".

הכותבת היא  מנהלת מחלקת התזונה במרכז הרפואי הלל יפה.

 

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן