7 עובדות שאתם חייבים לדעת על גלידה

מתכננים לצנן את הקיץ עם גלידה? לא בטוח שזו הדרך הנכונה. אבל אם כבר החלטתם לקנות או להכין, כדאי שתכירו את הדרכים העדיפות

חדשות כיפה שרה בר אשר 30/06/20 11:27 ח בתמוז התשפ

7 עובדות שאתם חייבים לדעת על גלידה
גלידה, צילום: shutterstock

איך שלא תהפכו את זה, תמיד ייצא שזה לא הכי בריא. ועדיין, יש גלידה פחות טובה, ויש גלידה משובחת. או משובחה.

1. בבריכה ובים - לא ברור מה הקשר בין גלידה טילון, או גלידה על מקל לבין חום ולחות. כי הגלידה ממש לא מצננת. להיפך, היא נוזלית, דביקה ומצמיאה. לכן, הרבה יותר הגיוני לקנות קרטיב קפוא. רק חבל שפחות הגיוני, לחשוב שצבעי המאכל שבו, טובים לנו. בגלל זה, לכתחילה, עדיף שתביאו מהבית בקבוק מים קפואים. ובדיעבד אפשר לקנות קרטיב אחד.   

2. במקפיא - אם רשימת הקניות המשפחתית שלכם, עבור הסופרמרקט, כוללת קרטיבים. ואם המקפיא שבמטבח עמוס בקרחונים הצבעוניים האלה, סתם כדי שיהיה, המשפחה שלכם בבעיה. כי זה חוקי מידי פעם להתפנק על קרטיב בטיול, אבל זה לא חוקי להכניס אותו הביתה ולאכול אותו כחלק מתפריט שגרתי קייצי. 

3. בקניון - הגעתם לשם ומה זה בא לכם להתפנק על המתוק המתוק הזה. רק שלא בא לכם לצאת פראיירים. לכן אחרי שהמוכר ממלא לכם את גביע הגלידה בכדורים צבעוניים, אתם פתאום נזכרים לבקש ממנו שיגלגל את כל הטוב הזה בתוך סוכריות צבעוניות ושלא ישכח להוסיף לראש המגדל שוקולדים וצ'ופרים נוספים. אז כדאי שתרגיעו, כדורי גלידה של שוקולד ווניל זה בסדר, כל השאר ממש מיותר. 

4. עשו זאת בעצמכם - רוצים את זה גם מתוק וגם בריא? תכינו בעצמכם גלידות בבית. רוצים שהילדים גם יתפרנסו מזה? שימכרו. יש פה גם כסף וגם קידום בריאות. השתמשו בחלב קוקוס, דובדבנים, מנגו, תותים, אפרסקים, מלונים, תמרים, סירופ מייפל אמיתי (לא בטעם מייפל), תמצית וניל טבעית, מיץ לימון ועוד. יודעים מה, גם אם תכינו גלידה מרכיבים פחות בריאים, עדיין הגלידה הביתית עדיפה, כי אין בה חומרים תעשייתיים. 

גלידת תות ביתית

גלידת תות ביתיתצילום: shutterstock

 

5. חוסר שוויון - בגלידות משפחתיות יש שלוש קטגוריות. גלידות המיינסטרים מכילות 50% אויר, והן עשויות מחלב, או מאבקת חלב. הן מכילות שמן דקלים, או שמן קוקוס וגם תמציות טעם טבעיות, או סינטטיות. בקטגוריית גלידות הפרימיום, החלבון הוא מביצים, אחוז השומן שבגלידות פרימיום, נע בין 8% - 12%, וכמות האוויר שבהן היא פחות מ 50%. הקטגוריה האיכותית ביותר, נקראת סופר פרימיום, בגלידות האלה אחוז האוויר הוא 20% וכמות השומן שבהן הוא לפחות 12%. כל 100% מהרכיבים של גלידת סופר פרימיום חייבים להיות רכיבים טבעיים. שזה אומר שיש בהן שמנת טרייה, חלב טרי, חלמון של ביצים, מייצבים ותמציות טבעיות. 

6. מה יוצא לנו מזה? גלידות תעשייתיות מכילות מים, סוכר, חלב, או אבקת חלב, או מוצקי חלב, שמן צמחי מוקשה, גלוקוזה, מלטודקסטרין, חומרים מתחלבים ומייצבים, חומר משמר, מווסתי חומציות, עמילן מעובד, חומרי טעם וריח, צבעי מאכל ועוד. לכן, תקראו את רשימת הרכיבים ותבחרו גלידה עם כמה שפחות מילים שלא ברור לכם מה המשמעות שלהם.

7. בלי חלב פרה - גלידת סורבה מתקשטת בכך שהיא מכילה פרי ו-0% שומן. רק שעיון ברשימת הרכיבים מראה שמחית הפרי מהווה כ 7% - 40% מכלל רכיבי הגלידה. חוץ מהפרי יש בסורבה כ 30% פחמימות שמקורן בסירופ גלוקוזה ודקסטרוזה, כשכל זה עטוף במייצבים, מתחלב, חומצת מאכל, צבעי מאכל וחומרי טעם וריח. כי, כנראה שצריך לשים הרבה חומרים תעשייתיים, כדי לחפות על חוסר השומן. לכן, עדיף לקנות גלידות בריאות שמכילות קרם קוקוס, מי קוקוס, סירופ אגבה ועוד רכיבים טבעיים.  
 

מתכון גלידת אבוקדו

 

 

 

הנטורופתית שרה בר אשר, מרצה בנושאי: תזונה ותעשיית המזון. להזמנת ההרצאה "מתוקים מהחיים":  Barasher@zahav.net.il 054-5493632.

לטורים נוספים