אוהבים להתעסק בדברים אחרים בזמן האוכל? תפסיקו

אוהבים לאכול בזמן נהיגה, צפייה בסרט, דפדוף בסטורי, או אפילו קריאת ספר? זו טעות. עידן יצחקיאן-יועץ לבריאות טבעית גוף ונפש, מסביר מדוע

חדשות כיפה עידן יצחקיאן 29/06/20 12:09 ז בתמוז התשפ

אוהבים להתעסק בדברים אחרים בזמן האוכל? תפסיקו
צילום: shutterstock

"מי שאוכל בעמידה – האוכל יורד לו לרגליים". כל פעם שאני נזכר במורה שלי בבית הספר היסודי אומרת לי את המשפט הזה, אני צוחק. היום, כשאני אומר לילדיי את המשפט הזה, הוא מקבל אצלי תוקף חדש. אמנם היום אני יודע להסביר להם מה הרעיון הפנימי שמסתתר מאחורי המילים, אבל זה תמיד מעניין לראות איך משפטים שאמרו לך בתור ילד, הופכים לקלף מנצח בעת הצורך. מכירים את צמד המילים "כשתגדל תבין"? אז גדלתי. ואני מבין יופי. 

הרופא של כל הרופאים, הרמב"ם, כתב: "לעולם כשיאכל אדם ישב במקומו או יטה על שמאלו, ולא יהלך ולא ירכב ולא ייגע ולא יזעזע גופו ולא יטייל עד שיתעכל המזון שבמעיו. וכל המטייל או המתייגע אחר אכילתו – הרי זה מביא על עצמו חולאים רעים וקשים".

יש כאן למעשה שתי הנחיות בהלכה אחת. הראשונה היא לאכול בישיבה, בנחת, ואפשר גם בחצי שכיבה על צד שמאל. כשאוכלים יש כלל אחד: לאכול! הבעיה מתחילה כשמתעסקים בעוד משהו: נהיגה, צפייה בסרט, דפדוף בסטורי, או אפילו קריאת ספר. ברגע שאנחנו עסוקים בעוד משהו מלבד האכילה, במקרה הטוב לא שמים לב ללעיסה הנצרכת, ובמקרה הרע (למשל באמצע סדרת מתח) בכלל לא לועסים!

ההנחיה השנייה היא - לא להתאמץ אחרי אכילה. הליכה אחרי הסעודה כדי להוריד את האוכל? רק יזרים דם לכל הגוף וימנע מהדם להגיע לחלל הבטן ולעזור בתהליך העיכול. עדיף לשבת או לשכב על צד שמאל. המפעל בגופכם שאתם לא רואים, עובד עכשיו בשיא המרץ. תנו לו את הזמן שלו.

זאת ועוד, כשהדופק עולה ו\או כשרמת הריגוש עולה, המערכת הסימפטטית עובדת, וזו משחררת אדרנלין, ומפסיקה את פעולת העיכול התקין. אוכל לא מעוכל נרקב, והופך לרעל בגוף וכשהוא נספג בדם, לא צריך לפרט איך רעל משפיע על הגוף לרעה..

בקיצור, כשאתם אוכלים, פשוט תאכלו. תיהנו מחוויית האכילה. המודעות היא מפתח לאכילה נכונה בפרט ולחיים בריאים בכלל. בעידן שהכל רץ מהר, האוכל מהיר, הנתיב מהיר, האינטרנט מהיר, חייבים ליזום עצירה מדי פעם להתרעננות, אחרת המנוע יתחמם. ואם בכל זאת הבשורה הזו קשה לכם לעיכול, דברו איתי.

 

 

לטורים קודמים

 

הכותב: עידן יצחקיאן, יועץ ומנחה לרפואה טבעית גוף ונפש בדרך היהדות, בוגר מכללת אלימה מיסודו של הרב יובל הכהן אשרוב. ליצירת קשר: 0542321045. Idanitz@gmail.com