תנו כבוד לאורז

הנטורופתית שרה בר אשר קוראת גם לכם לאמץ את סוגי האורז השונים כחלק בלתי נפרד מהתזונה היומיומית שלכם: מתוספת לצהריים ועד דגני בוקר ואפילו פריכיות

חדשות כיפה שרה בר אשר 06/06/13 11:59 כח בסיון התשעג

הפעם בחרתי להעלות את קרנו של האורז. זה שבפסח נחשב לקטנייה, אך בכל ימות השנה הוא מתנהג כדגן לכל דבר. אז הנה כל מה שאני רוצה שתדעו עליו:

האורז לא היה נפוץ בארץ ישראל בתקופת המשנה והתלמוד, לכן הוא לא נחשב ע"י חז"ל כאחד מחמשת מיני דגן. אך הוא דגן כמו התירס, הקינואה, הדוחן ועוד רבים וטובים שזכינו להכיר באלפיים השנים האחרונות.

כמו כל דגן, גם האורז מספק לנו חלבון חסר. מה זה אומר? החלבון מורכב מחומצות אמינו שהן אבני הבניין שלו. חלבון מן החי כמו למשל ביצה מספק את כל חומצות האמינו שאנו זקוקים להם. ואילו הדגנים מספקים לנו את כל חומצות האמינו למעט חומצה אמינית אחת. מזל שהקטניות מספקות גם הן את כל חומצות האמינו חוץ מחומצה אמינית אחרת. כך יוצא, שאם אכלנו תבשיל שמכיל דגנים וקטניות, קיבלנו חלבון מלא. הסתבכתם? אני אעשה את זה פשוט. קוראים לזה מג'דרה. המג'דרה מכילה אורז שהוא כאמור, דגן עם עדשים שהן קטניות. מכאן תיקחו את זה לאן שיוצא לכם. למשל: אורז עם מש, או עם טופו, או עם אפונה. עכשיו תמשיכו לבד.

הגעתם עד כאן ועדיין אתם מדמיינים סינים לחוצים בבית הכיסא? תרגיעו! אני מדברת על אורז מלא בלבד. ההוא עם כל הוויטמינים והמינרלים. זה, שלא קילפו לו את הסיבים התזונתיים. אני יודעת! אתם לא אוהבים אותו. הוא יבש, משעמם ואולי אפילו יש לו ריח לא כל כך מוצלח. אז זהו שאני ממליצה בחום רק על אורז מלא ועגול. נכון שכל סוגי האורז המלא הם טובים מבחינת הערכים התזונתיים. אבל העגול הוא הכי טעים. באחריות! תחפשו אורז עגול תחת שמות מסחריים שונים. אל תמדדו לו את הרדיוס והקוטר, ובכל זאת הוא די עגול.

פריכיות אורז (קלקר בשבילכם), עשויות מאורז מלא. אין פריכיות אורז מאורז לבן. רק אל תשכחו לשתות אחר כך מים, כדי שהן יתנפחו וישביעו. תדאגו שתמיד יהיו לכם פריכיות אורז בבית. זה טוב למקרים שנגמר לכם הלחם המלא ועדיין לא הספקתם לקנות. הפריכיות אמנם פחות משביעות, אך הן פתרון מצוין לנסיעות לחו"ל כשאי אפשר להשיג לחם כשר. בטיול עדיף לאכול פריכיות אורז דקות, כיוון שהן לא מתפוררות. והן גם לא משאירות "אבק" על הבגדים.

בארוחת בוקר, אפשר לאכול פצפוצי אורז מלא עם חלב אורז. רוצים חלבון מלא? איכלו את הפצפוצים עם חלב שקדים או עם חלב סויה.

בארץ אנחנו מבשלים אורז כמו הפרסים: אחד אחד. הסינים והיפנים מבשלים אותו דביק. כמו בסושי. אין הבדל מבחינת הערך התזונתי. רק תעשו טובה, כשאתם אוכלים סושי, תאכלו כזה שעשוי מאורז מלא ועגול. אפשר לקנות סושי כזה בבית טבע. (כשר כמובן).

נדיר למצוא אנשים שאלרגיים לאורז. אין בו גלוטן ולכן הוא מתאים לחולי צליאק. הוא קל לעיכול ולכן מתאים לאנשים שסובלים מנפיחות של הבטן אחרי הארוחה. ואולי בשל כך, הוא מקבל מקום מרכזי בדיאטת ניקוי רעלים.

לסיום: תנו כבוד לאורז! הוא הראשון שהגיע אלינו מהמזרח הרחוק. הרבה לפני הטופו והאצות.

הכותבת היא נטורופתית, מייסדת וראש בית הספר "בריאה" לרפואה משלימה במכללת "אורות ישראל"