מסיבת תה

שרה בר אשר במדריך מסודר למשקה החורפי. אז איך אתם מעדיפים את התה שלכם?

חדשות כיפה שרה בר אשר 13/01/11 00:00 ח בשבט התשעא

מסיבת תה

איך אתם מעדיפים את התה שלכם? בכוס זכוכית פשוטה? או בספל מפורצלן איכותי? האמת היא שתה שותים בספלי תה קטנים וסיניים. התה מסתבר הגיע אלינו מסין ולא מפולניה עם הופעת הווירוס העונתי. עוד מתברר ש- 80% מהתה נמכר בישראל בארבעת חודשי החורף. החורף הוא עונתו היפה. אז אם תה עושה לכם סחרחורת... מוטב שתקראו את המדריך המלא לתה.

תה שחור - זהו התה שאנו קוראים לו התה הרגיל. אולי משום שעד לפני כעשור כמעט ולא הכרנו תה אחר. התה השחור עובר חמצון במשך שבועיים עד חודש. התה מכיל נוגדי חמצון מסוג פוליפנולים אך תהליך החמצון גורם לו לאבד את תכונותיו הטובות. ותרו עליו במיוחד אם אתם סובלים מרפלוקס קיבתי- ושטי.


תה ירוק - גם הוא כקודמו מגיע מהצמח Camelia sinensis. אך הוא עובר חמצון מועט באמצעות חימום בקיטור או באמצעות ייבוש במחבתות חמות. נוגדי החמצון שבו נשמרים. ולכן הוא מחזק את המערכת החיסון. הוא מכיל רבע מכמות הקפאין שמכילה כוס קפה אחת. מומלץ לשתות ארבע כוסות תה ירוק ביום. ישנם אנשים שיעדיפו לשתות כוס קפה אחת בבוקר ולא ארבע כוסות תה ירוק. אך, בתה הירוק הקפאין מתפזר בקטנה לאורך כל היום. כיוון שהוא מכיל מעט קפאין לא מומלץ לשתות אותו לפני השינה. הוא לא מומלץ לאלה שסובלים ממיגרנות וכאבי ראש. ניתן למצוא את התה הירוק בשקיקים או בתפזורת בכל סופר מרקט, בבתי קפה ובבתי טבע. התה מופיע גם עם תוספת של טעמים.


תה בכוס זכוכית או פורצלן?(צילום: AfghanistanMatters-cc-by)


תה לבן - שמענו עליו רק לאחרונה. אך בסין הוא מאוד מוכר. גם הוא מגיע מאותו צמח. טעמו של התה הלבן מתאפיין במתיקות עדינה. תה לבן הוא תה סיני נדיר שמיוצר בעבודת יד ובמומחיות על פי שיטות סיניות מסורתיות. עלי התה הלבן לא עוברים תהליך עיבוד, אלא מיובשים כמות שהם מיד לאחר הקטיף. בזכות כך נשמרים בתה הלבן נוגדי חמצון מסוג פוליפנולים, קטכינים ופלבונואידים יותר מאשר בכל סוג אחר של תה.

התה הלבן מכיל את העלים הצעירים ביותר של שיח התה. עלים אלה מכוסים בפלומה שצבעה לבן ומכאן השם, תה לבן. השערות הלבנות מופיעות לתקופה קצרה בתחילת האביב בלבד, ולאחר מכן הן נושרות. לכן התה נחשב לנדיר ויוקרתי. ניתן להשיג בסופרמרקט.


תה הודי - מדובר בתה שחור כשהוא מתובל בתבלינים בעלי אנרגיה מחממת כמו זנגביל, הל, קינמון, פלפל שחור, ציפורן ולפעמים גם אגוז מוסקט. הוא ידוע יותר בשם צאי.


תה אדום - בניגוד לארבעת הראשונים, כאן מדובר בצמח אחר. מקורו בדרום אפריקה והוא התגלה רק במאה ה- 17. שם הוא נקרא רויבוש. אך אנחנו מכירים את השיבוש האנגלי -Red bush , שיח אדום. ואכן צבעו של התה, אדום. הצמח עשיר בנוגדי חמצון והוא אינו מכיל קפאין. ניתן לקנות אותו בכל סופר מרקט והוא נמכר בטעמו הטבעי או בתוספת של טעמים שונים. הטעם מעט מתקתק ולכן אין צורך בהמתקה. ולא, לא מדובר בתה צמחים בצבע אדום.


תה צמחים - הוא בעצם לא תה. למרות שבטעות קוראים לו תה ללא קפאין אך כאן מדובר בחליטת צמחים. לכן אין בו קפאין. ניתן לקנות בשקיקים וניתן לקטוף צמחים מהגינה או מהאדנית ולחלוט במים רותחים.


שרה בר אשר, תזונאית טבעית, המתמחה בתזונה לפי סוג הדם, למבוגרים ולילדים.

מנחה קורס: "חיים נכונים לפי סוג הדם" ובעלת קליניקות לתזונה טבעית.