מלאו כיסיי באגוזים

מפחדים מבואו של חג האגוזים והשקדים? מסתבר שהם דווקא יכולים לסייע לכם. שרה בר אשר בטור מיוחד לקראת החג

חדשות כיפה שרה בר אשר 14/04/11 00:00 י בניסן התשעא

מלאו כיסיי באגוזים

"מותר לאכול שקדים ואגוזים בדיאטת הרזיה?" מתפלאים הרבה מטופלים. "זה לא משמין?" אז זהו שלא! אגוזים ושקדים הינם מקור טוב ומזין של שמן וחלבון מהצומח. זאת, בנוסף לתכולת הסיבים התזונתיים שמצויים בהם. והם, תתפלאו! מסייעים בהרזיה. להלן המדריך המלא למפצח האגוזים:

לקלות או לא לקלות זאת השאלה?
אם קניתם אגוזים ושקדים קלויים, קיבלתם ככל הנראה פיצוחים טעימים ומלוחים. אפשר לרדת על קערה כזאת בקלות ובלי להרגיש. הסתכלו על הידיים שלכם. תראו כמה מלח יש בהם. הקלויים מכילים כמות רבה מאוד של מלח שלא מועילה לאף אחד. בנוסף, שמן נהרס בחום. כך שחום הקלייה הורס את השמן הטוב שבאגוזים. מה שאומר שקיבלתם את הקלוריות של השמן אך הפסדתם את כל התכונות הטובות שלו. אכלו אגוזים ושקדים טריים.

תאכלו. אל תגזימו (צילום: steffenz-cc-by)


אגוזים, שקדים ופירות -
מכירים את אלה שפותחים תמר ומכניסים בתוכו אגוז? מתברר שזהו רעיון מעולה. כשאוכלים אגוזים או שקדים עם פירות, השמן של האגוזים גורם לפירוק איטי יחסית של סוכר הפירות. אז נכון, זה לא פתרון לחולי סוכרת. אך לאנשים בריאים זה מעולה. זאת ועוד, השילוב הזה נותן לנו ארוחה מאוזנת שמכילה את שלושת אבות המזון: פחמימות מהפירות ושמן וחלבון מהאגוזים. ארוחה כזאת מתאימה כארוחת עשר או כארוחת אחר הצהריים. רוצים את זה בסטייל? חתכו עלי בייבי, הוסיפו כוס חמוציות מיובשות וחופן אגוזים.

כמה?
גם דברים טובים צריך לאכול במידה. תגזימו - תשמינו. הכמות המומלצת היא: 10 שקדים טריים, או 3 אגוזים. הכי "משתלם" לאכול שקדים כיוון שהם מכילים באופן יחסי יותר חלבון על חשבון שמן. לכן אפשר לאכול מהם יותר. אך חשוב מאוד לגוון. כיוון שלכל אחד מהאגוזים, ישנם תכונות ייחודיות.

ממה להיזהר?
חשוב מאוד להקפיד על הטריות. כיוון שהאגוזים נוטים לפתח עובש ובמיוחד הבוטנים. קנו רק במקום שיש בו תחלופה גדולה. העדיפו אגוזים ושקדים שנמכרים בקליפתם. הקליפה מגינה עליהם מפני חמצון. אם הצבע והמרקם לא אחידים - לא קונים.

למי זה לא מתאים?
אנשים עם נטייה ליצירת אבנים בכיס המרה, מתקשים לעכל מזון עם ריכוז גבוה של שומן. לכן הם יתקשו לעכל אגוזים. ילדים קטנים עלולים חלילה להיחנק מהם. וקשישים עם בעיות שיניים, לא מסתדרים עם האגוזים. הפתרון הוא: ממרחים. אל תוותרו על השמן המעולה הזה. פשוט תמרחו. ישנו ממרח שקדים. המוכר בשם "שקדיה". מכינים אותו כפי שמכינים טחינה גולמית. אם תכינו לילד כריך עם שכבה דקה של "שקדיה" ועליה שכבה דקה של דבש, תקבלו טעם של חלבה. שווה!! ולא, אל תקנו ממרח שקדים מוכן שמכיל המון סוכר. אפשר גם לקנות ממרח אגוזים או חמאת בוטנים. הסתכלו על רשימת הרכיבים ישנם חמאות בוטנים עם רכיבים טובים.

למה זה טוב?
התרגלנו לחשוב על שמן כעל דבר משמין. אז זהו שישנם שמנים מרזים. שמן שמגיע ממקור טוב משתתף בהמון תהליכים בגוף. כמו גם בתהליך ההרזיה. אחד המקורות של ההורמונים שלנו הוא השמן. הורמונים כמו, אינסולין, אדרנלין, הורמון בלוטת התריס ועוד רבים וטובים, תלויים בשמן. כמו כן, אנו זקוקים לשמן כדי לספוג מינרלים כמו סידן.

מה הקשר בין פסח לאגוזים?
מתברר שלפני המצאת הממתקים התעשייתיים, נהגו לתת לילדים אגוזים. זאת, כדי להעסיק אותם בזמן קריאת ההגדה. היום אנחנו חוששים מחנק. אך מה דעתכם על מרציפן? הוא אמנם ממתק ויש בו סוכר, אך הוא עשוי משקדים טחונים. תקנו כמובן מרציפן ללא צבעי מאכל.


שרה בר אשר, תזונאית טבעית, המתמחה בתזונה לפי סוג הדם, למבוגרים ולילדים.

מנחה קורס: "חיים נכונים לפי סוג הדם" ובעלת קליניקות לתזונה טבעית.