כואב לי הראש

יש המון סיבות לכאבי ראש, חלקם דורשים התערבות רופא מומחה, אך את חלקם אתם יכולים למנוע מראש בעזרת תזונה נבונה. שרה בר אשר ממליצה

חדשות כיפה שרה בר אשר 16/08/12 08:35 כח באב התשעב

כואב לי הראש
shutterstock, צילום: shutterstock

מתי אנחנו נזכרים שאיבר מסוים קיים בגופנו? כשהוא כואב. אז נכון שכל איבר יכול לכאוב ולהציק. אך נראה לי, שכשהראש כואב, הוא משפיע על כל האיברים כולם. החשיבה מתערפלת ואתם בעצם לא כאן. הנה כמה המלצות:

ראשית מאבחנים. לשם כך פונים לנוירולוג. ישנן המון סיבות לכאבי ראש ולמיגרנות, חשוב לדעת את הסיבה כדי לכוון את הטיפול בגורם לבעיה. הגורמים למיגרנה ולכאבי ראש יכולים להיות חוסר שתייה, מיעוט בשינה, אי סבילות למזונות מסוימים, מתח, בעיות ראייה, בעיות בעמוד שדרה, סינוסיטיס, יתר לחץ דם, תסמונת קדם וסטית וגם, לא עלינו, גידולים בראש. כשאני שואלת מטופל האם אתה סובל מכאבי ראש, התשובה שאני בדרך כלל מקבלת היא, "את יודעת, כאבי הראש הרגילים". אני מקדישה את הטור הזה, ל"רגילים" אך גם למיגרנות לאחר שאובחנו אצל נוירולוג. כדאי לאמץ את ההמלצות האלה לתקופה של שלושה חודשים. אל תעשו לעצמכם הנחות. ואל תתפתו "מידי פעם". אחרי שלושה חודשים תוכלו להחליט לבד, האם אתם רוצים לחזור להרגלים הקודמים:

הימנעו לחלוטין ממשקאות שמכילים קפאין
קפה, תה שחור (רגיל) תה ירוק, קקאו, שוקו, קולה ומשקאות אנרגיה שמכילים קפאין. כשאתם נגמלים מקפה עשו זאת בהדרגה. הגדירו לעצמכם פרק זמן של שבועיים שלושה. אורך זמן הפרידה מן הקפה, תלוי בכמות הקפה שאתם שותים. אם תיגמלו בבת אחת, תקבלו כאב ראש נוראי, שיחזיר מיד את ספל הקפה ליד שלכם. אתם הרי מכירים את זה. הקפה מרגיע לכם את כאב הראש. אולי בשל כך הגעתם לכמויות כאלה של קפה. לצערי, הקפה מרגיע רק בטווח המיידי. אם רוצים להימנע מכאבי ראש, צריך להיגמל מקפאין.

ותרו על הקפה (צילום: shutterstock)


הימנעו לחלוטין מן המאכלים
שוקולד, גבינה צהובה ואבקת מרק. מכירים את "תסמונת המסעדה הסינית"? רוצים להכיר? תשמעו סיפור אמיתי: איש אחד נהג לאכול בכל יום ראשון ורביעי במסעדה סינית. למה? כי זאת המסעדה הכשרה היחידה שקרובה למשרד שלו. (בשאר הימים הוא עובד במקום אחר). אחרי זמן מה, הוא שם לב שרק בימים הנ"ל הוא סובל מכאבי ראש. הבעיה נפתרה לאחר שהוא שמע על "תסמונת המסעדה הסינית". ואחרי שהוא נפרד מהסינים לשלום. במה דברים אמורים? במסעדות סיניות עממיות, או במזללות הסיניות שנמצאות בקניונים מתבלים את האוכל באבקת מרק. (שכאמור, חשודה בגרימת כאבי ראש). לכן, כשמקפיצים לכם ירקות בקניון, תבקשו: "בשבילי, בלי אבקת מרק". גם אם ה"מקפיץ" נשבע לכם שרק כך זה יצא טעים. אל תשברו. תתעקשו! באותה הזדמנות תבקשו גם שלא יוסיף סוכר. (לא בגלל כאבי הראש. סתם כי זה מיותר). ברור שהוא יחשוב שאתם מוזרים. אז מה!? אבקת מרק מככבת גם בירקות שמוקפצים בבתי קפה. אם המלצר טוען בתוקף שאי אפשר להקפיץ אותם בלי אבקת מרק, תזמינו מנה אחרת. ועוד דבר, למה צריך להכין מרק עוף פולני, או תימני עם אבקת מרק? הרי במזרח אירופה ובתימן לא הייתה אבקת מרק. לא עדיף להתחבר לטעמים המקוריים?

תוספי תזונה
כשכואב הראש ניתן ליטול תרופה. אך אפשר לפתור את הבעיה, עם שני כדורי מגנזיום ציטראט. הם מרפים את כלי הדם ובכך פותרים את הבעיה. זה עובד באותה מהירות כמו הכדורים. זה טבעי. ללא תופעות לוואי וללא חשש של התרגלות.

הנטורופתית שרה בר אשר, מרצה לתלמידים בנושא תזונה נכונה בבית הספר, באולפנות ובישיבות התיכוניות. כמו כן מרצה למורים ולהורים בנושא אורח חיים בריא, תעשיית המזון ותזונה לפי הרמב"ם