האישה הראשונה של החלב

מיכל קראוס, מנכ"לית מועצת החלב מעודדת מאיכות החלב אותו אנו שותים, יוסף ארנפלד תפס אותה לשיחה קצרה על ענף החלב בישראל, וגילה שחלב עושים בעיקר בפריפריה

חדשות כיפה יוסף ארנפלד, כיפה 25/11/14 09:33 ג בכסלו התשעה

האישה הראשונה של החלב
יחצ, צילום: יחצ

לא מזמן התבשרנו על בחירתה של מיכל קראוס (58) לתפקיד מנכ"לית מועצת החלב. שמחנו בשבילה ותהינו לעצמנו בשביל מה החלב צריך מועצה. כדי לעשות לנו ולכם קצת סדר בעניינים, תפסנו את קראוס לשיחה קצרה על התפקיד החדש והיותה האשה הראשונה שמכהנת בתפקיד, מטרות המועצה, החזון והיעדים של שוק החלב בישראל והחידושים בענף.

קראוס היא בת קיבוץ קבוצת שילר, שכיהנה בתפקידים בכירים רבים במגזר הקיבוצי והחקלאי. "למעשה אני דור שלישי בקיבוץ" - אומרת קראוס בשיחה עם 'כיפה'. "כל משפחתי חיה בקיבוץ, בעלי, הורי, שלושת ילדי ושלושת נכדי. גם אחי ומשפחתו חיים בקיבוץ וכן דודים, בני דודים. בקיצור שבט גדול".

בתחום המקצועי היא בוגרת החוג לכלכלה, פקולטה לחקלאות, אוניברסיטה העברית בירושלים. "הרקע שלי הוא כלכלי פיננסי. ניהלתי קיבוצים, כיו"ר הקיבוץ בעיקר בהיבטים הכלכליים וגם בהיבטים החברתיים והמוניציפאליים. הייתי חברה בדירקטוריונים של חברות ציבוריות אשר נסחרות בבורסה, אך עם כניסתי לתפקיד מנכ"לית מועצת החלב סיימתי את כל תפקידי הקודמים" - היא משחזרת.

אז מה זה בעצם מועצת החלב? הרי יש לנו כבר את תנובה וטרה...

"מועצת החלב פועלת מתוקף חוק החלב ומטרתו הוא להבטיח אספקה סדירה של חלב ומוצריו, בטוחים ואיכותיים לאוכלוסייה. התפקיד המרכזי של המועצה הוא האחריות על תכנון ייצור החלב הגולמי בכ900 רפתות בכל רחבי הארץ. בארגון יש מעבדה שתפקידה לבדוק את איכות החלב. כמו כן אנו מעסיקים שישה וטרינרים שתפקידם הוא בדיקת מוצרי החלב אשר מיועדים ליצוא. יש לנו צוות מדריכים הכוללים וטרינרים ואנשי שדה הנותנים שרות לרפתנים בכל רחבי הארץ".

המחלבות הפחיתו את רמות הסוכר והמלח במוצרים (צילום: shutterstock)

יש לאן להתקדם, או שהכל מתנקז לעבודה השוטפת?

"בטח שיש. בימים אלה אנו עסוקים בתכנון וניהול ענף החלב לטווח הקצר והארוך. שזה אומר קידום חוקים ותקנות, קידום והובלת יוזמות ופרויקטים - לדוגמא מתקן ייבוש לחלב עיזים, מעקב אחר השינויים הגלובליים והשפעתם עלינו, חיזוק הקשר עם צרכנים, מחלבות, משרדי הממשלה וקובעי מדיניות, בעלי עניין והגופים הפועלים במרחב ההתיישבותי. וכמובן מעל הכל חיזוק הקשר עם יצרני החלב".

בשנים האחרונות שוק החלב עובר לא מעט טלטלות. מה צפוי לנו בתחום?

"הענף ימשיך להיות ענף מרכזי בפרנסת אלפי עובדים בכל רחבי הארץ. מגוון מוצרי החלב ימשיך לגדול והאיכות תשמר. כבר היום אנחנו יודעים כי המחלבות הפחיתו את רמות הסוכר והמלח במוצרים כך שהצרכן מקבל מוצר איכותי ובריא. אנו עובדים קשה כדי שמגמה זו תמשך גם בשנים הבאות".

"ענף החלב הוא חלק מרכזי מענפי החקלאות בישראל" - אומרת קראוס. "עד כדי כך מרכזי שהוא מהווה כ 20% מענפי החקלאות הארץ. בענף מועסקים הרבה מאד עובדים, גם באופן ישיר ברפתות וגם באופן עקיף על ידי נותני שירותים למיניהם כמו וטרינרים, מובילים וכו'. גם המחלבות שייכות לענף והן מעסיקות עוד כ20,000 עובדים. כך שבסך הכל אנחנו מדברים על ענף המעסיק כ 30,000 אלף איש. בהחלט ענף גדול ומשמעותי. זהו ענף אשר מנוהל בצורה יעילה, ומעסיק אנשים מקצוענים ומחויבים לעבודתם. ענף החלב הוא הענף ההייטק של ענפי החקלאות. במדינת ישראל מייצרים 1.4 מיליארד בכ-900 רפתות הפזורות בכל רחבי הארץ בעיקר בפריפריה: בגבול הלבנון, רמת הגולן, הנגב, עוטף עזה, הרפת הישראלית נחשבת למתקדמת ביותר בעולם, בטכנולוגיה, בטיפול בבעלי החיים וברווחת בעלי חיים.

ומה לגבי חידושים בענף?

"אנו משקיעים הרבה מאוד כספים במחקרים במטרה לקדם את רמת הרווחה של בעלי החיים ואיכות החלב, בכדי לספק לכל בית בישראל חלב ברמה הגבוהה ביותר. מעבר לזה, אנו פועלים לשיפור מתמיד שמתחיל בטיפול בפרה בהובלת החלב, בדיקות קבועות במחלבות לאורך כל תהליך הייצור".

אומרים שאיכות החלב בישראל גבוהה, זה נכון?

"אכן כן. יש מערכת שלמה שתפקידה לבדוק את כל החלב הגולמי שמיוצר בארץ, לעומת שאר המדינות המערביות שלא בודקים את כל החלב, אלא רק באופן מידגמי. אנו מבצעים בדיקות של החלב החל משלב החליבה, עבור אל המיכל שנמצא ברפת, לאחר מכן במיכליות ההובלה ולבסוף בתהליך הייצור. חלב אשר אינו עומד בקריטריונים המחמירים נפסל ולא מגיע לצרכן הסופי".

לסיום, כאשה ראשונה בתפקיד, איך זה משפיע עליך ועל המועצה?

"להערכתי אני מביאה סגנון ניהולי שונה. לכל אורך הקריירה שלי הייתי בקבוצת מיעוט של נשים בין גברים כך שהמצב הזה לא חדש לי. עסקתי הרבה בניהול והבאתי איתי לעבודה הנוכחית הרבה ידע והיכולת להניע אנשים לבצע פעולות ומשימות. אני שעבודה רבה ניצבת בפנינו ואנו נפעל בכוחות משותפים להמשיך ולמצב את ענף החלב כענף מרכזי בענפי החקלאות והמזון".