איך לעבור שנת שירות לאומי ולא לעלות במשקל

כל כבודה: בוקר, צהריים אחרי הצהריים וארוחות ערב. שרה בר אשר בטור מיוחד לבנות השירות הלאומי שעוזבות את המטבח של אמא וצריכות לבשל ולדאוג לעצמן

חדשות כיפה שרה בר אשר 22/11/16 17:30 כא בחשון התשעז

איך לעבור שנת שירות לאומי ולא לעלות במשקל
shutterstock, צילום: shutterstock

בשעה טובה ומוצלחת התחלת לשרת את הלאום. רק שכעת עזבת את המטבח של בית הוריך ונכנסת למטבח ללא הפסקה. ככל הנראה, אין לך יותר מידי מידע על מה שצריך לעשות עם כיריים, סיר ואוכל. לכן, את ושאר חברותיך לדירה נזכרות במתכוני הפויקה והעל האש מימי הסניף העליזים. אתן מפשילות שרוולים, ויאללה! משמינים! הבשורה הרעה היא שרוב בנות השרות הלאומי, עולות כ- 4-5 ק"ג בכל שנת שרות. הבשורה הטובה היא, שאפשר לכתחילה לא להיכנס לאותה סטטיסטיקה מכובדת.

ארוחת בוקר: אין לך זמן. ואת מה-זה-ממהרת. יש לך אחריות. ופתק מההורים ממש לא יעזור. ובכל זאת, אם לא תאכלי עכשיו, תהיי אחר כך כל כך רעבה, שתמצאי את עצמך מנשנשת את כל מה שיקרה בדרכך. וזה כנראה לא יהיה מלפפון. אז תכווני את השעון המעורר, כך שיצלצל 10 דקות מוקדם יותר (תלכי לישון 10 דקות קודם), שבי במטבח ותאכלי חצי כוס של דגני בוקר מלאים בחלב.

ארוחת עשר: את נזכרת בכריכים המנחמים מבית הורייך. איזה כיף היה לחטוף את הכריך רגע לפני שרצת לאולפנה, לדחוף אותו לתיק, ולפעמים אפילו לשכוח ממנו עד סוף היום. אז ברוכה הבאה לחיים האמיתיים. אם לא תכיני לעצמך כריך, יצא שאו שתהיי רעבה, או שתקני כריך מוכן, שיהיה יקר, פחות מזין ויותר משמין, או שתאכלי כריך עם שוקולד כמו הילדים שאת משרתת. במילים אחרות, בסוף השנה תאלצי להיפגש עם תפריט דיאטטי. לכן, תכיני כריך מקמח מלא, כי הוא הרבה יותר משביע וכך תסתפקי בכריך אחד, תמרחי עליו שכבה דקה של ממרח מזין כמו אבוקדו, חומוס, או טחינה. ואל תשכחי, כריך לא יכול להיות מושלם אם לא שמת בו ירק. אם הכנת את הכריך כבר בערב, תשימי בו ירקות יבשים כמו חסה, נבטים סיניים, נבטי אלפלפא, או עלי בייבי. כך הכריך יישאר פריך.

ארוחת צהריים: אז נכון שבבית עזרת להורייך בבישולים. ובכל זאת תמיד ידעת שכשתפתחי את המקרר, או את המקפיא, תמצאי שם משהו משביע. אלא שכעת את אדון לעצמך, ומה לעשות שהקישורים הקולינריים שלך מסתכמים בתחום הפחמימות. המומחיות שלך היא בבישול פתיתים, תפוחי אדמה ובטטות בתנור. רק שתחום המומחיות של המאכלים האלה היא, עלייה במשקל. לכן, תיקחי מהבית בכל שבוע קופסאות עם אוכל לארוחת צהריים. אני יודעת, התיק שלך מה-זה-כבד, אך האפשרות השנייה היא שאת, תהיי מה-זה-כבדה.

אחר הצהריים: חזרת מהשרות הלאומי לדירת החגיגות. אומרים שמי שאוכל לבד מת לבד. ואת הרי רוצה לחיות. ובגדול. לכן, זה הזמן שלך להדגים לכולן את כישרונותיך הקולינריים, שמסתכמים במאכלים מבית מדרשם של הפחמימות הלבנות. בהזדמנות זאת אני מזכירה לך, אחר הצהריים זה זמן הפירות. בכל מקום אפשר לקנות פירות טריים. ולכן, זה הזמן להשלים את מכסת השלוש פירות ביום. תשתדלי לאכול מפירות העונה, ותשתדלי לגוון ולאכול פירות בצבעים שונים. כך תקבלי ויטמינים, מינרלים, סיבים תזונתיים ונוגדי חמצון שיעזרו לך להיות בת שרות לאומי יותר חיונית ומועילה. את יכולה להוסיף למסיבה הצבעונית הזאת גם חופן אגוזים, או שקדים טריים. זה לא משמין, זה מזין.

ארוחת ערב: כאן זה כבר ממש פשוט. קודם כל תבדקי כמה ירקות אכלת במשך היום, אם לא ספרת חמישה ירקות, אז הנה ההזדמנות שלך לתקן. תכיני סלט ירקות, או מרק ירקות, לצד חביתה ופרוסת לחם.


הכותבת היא נטורופתית, מנהלת בית הספר "בראשית" לרפואה משלימה במרכז "דעת"

בתל אביב Barasher@zahav.net.il 054-54936