אל תקלו ראש בצרבות - כל הטיפים לטיפול נכון

שרה בר אשר מתגייסת לטפל בבעיה הנפוצה והצורבת. לשם כך היא מסבירה מהן הפעולות אשר יקלו על הטיפול בצרבות, וכן, יסייעו במניעתן

חדשות כיפה שרה בר אשר 01/04/19 12:08 כה באדר ב'

אל תקלו ראש בצרבות - כל הטיפים לטיפול נכון
צילום: shutterstock

"הגעתי אליך, כיוון שאבי ז"ל סבל במשך שנים רבות מצרבת", אמרה לי המטופלת והוסיפה: "בסוף הוא נפטר מסרטן הושט. גם אני סובלת מצרבת ולכן אני נוטלת כבר שנים תרופות שסותרות את חומצת הקיבה". הפעם התגייסתי לטפל בבעיה הנפוצה והצורבת. ראשית כמה עובדות:

ישנן המון תרופות שתפקידן לסתור את חומצת הקיבה. שימו לב שהתרופה שאתם נוטלים לא מכילה אלומיניום. לא כדאי לפתור בעיה אחת וליצור בעיה אחרת. אנחנו זקוקים לחומצת קיבה כדי לספוג את רכיבי התזונה. כשנוטלים סותרי חומצה ישנה פגיעה בספיגה. שעלולה לגרום לתת תזונה וזה, למרות שהבטן שלכם מלאה באוכל. הראשון שנפגע הוא ויטמין B12 שזקוק לחומר הנקרא "הגורם הפנימי" Intrinsic factor-  בקיבה, כדי שיוכל להיספג. גם רמות הברזל והסידן עלולות לרדת. המלצתי היא, - עשו בדיקות דם. בדקו במיוחד את ערכי הוויטמינים והמינרלים. 

צילום: shutterstock

 

אחד מתפקידיה של חומצת הקיבה היא להמית את החיידקים שעלולים להיכנס למערכת העיכול. הורדתם את רמת החומצה – הורדתם את המחסום. רמת ה- pH בקיבה נמוך מאוד ועומד על רמה שבין 2-3. מה שאומר שמדובר על חומצה מאוד חזקה. בוושט רמת ה- pH גבוהה יותר. זאת אומרת שהמצב שם בסיסי יותר. לכן עליה של חומצת קיבה עלולה לעכל עם השנים את רקמת האפיתל שבוושט ולהגביר את הסיכון לסרטן הוושט. מה שאומר שהבעיה איננה רק אי נוחות. אלא הרבה יותר מזה.

לעיתים הצרבת נגרמת בגלל נוכחות של חיידק בקיבה שנקרא H.pylori  או בגלל בקע סרעפתי - הרניה, חשוב לבדוק. אם החלטתם להפסיק ליטול סותרי חומצה, עשו זאת בידיעת רופא גסטרואנטרולוג. 

 

אז מה עושים?

מטפלים בבעיה מן השורש ומרכיבים תפריט טוב לפי ההנחיות הבאות:
מדגישים בתפריט מאכלים בעלי pH בסיסי. למשל - דגנים מלאים וירקות.  הירקות המומלצים במיוחד הם דלעת, גזר וקישוא.

מסירים לחלוטין את המזונות הבאים: מזונות חמוצים כמו: מלפפונים חמוצים, זיתים, חומץ, חרדל וקטשופ שמכילים חומץ. (תקראו את רשימת הרכיבים שעל גבי האריזות). פירות הדר (כמיץ או כפרי)  ומיץ חמוציות.

מזונות חריפים שמכילים תבלינים: פפריקה חריפה, רוטב טבסקו וסחוג.

מזונות המכילים שמן או שומן מן החי: לכן מסירים את כל השומן מהעוף ומהבשר. מומלץ גם לחלוט את הבשר והעוף במים רותחים. והכי טוב זה להמעיט באכילת בשר ועוף. ולא לטגן. 

צילום: shutterstock

 

מזונות ומשקאות שמכילים קפאין ותאוברומין: קפה, תה שחור (רגיל), תה ירוק, קקאו, קולה ושוקולד.

 מזונות חלביים המכילים זרחן: חלב פרה ובמיוחד חלב עיזים ויוגורטים כיוון שהם חמוצים במיוחד.

מאפים וממתקים כמו: גם שמרים וגם סוכר עלולים להעלות את חומצת הקיבה. לכן הימנעו מעוגות ומלחם שיש בו שמרים.

לסיכום,  קל יותר ליטול כדור ולגמור עם כל הסיפור. אבל אם זאת המסקנה שלכם, חזרו בבקשה לתחילת הטור.

 

לכל הטורים של שרה בר אשר

 

הנטורופתית שרה בר אשר, מרצה בנושאי: תזונה ותעשיית המזון. ליצירת קשר: Barasher@zahav.net.il 054-5493632