שאל את הרב

מכירת חמץ

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 29/03/24 10:57 יט באדר ב'

שאלה

שלום וברכה,

לקראת פסח המתקרב רציתי לברר בנוגע לניקוי דירה שאליה לא נכנסים במהלך כל הפסח..

אני מתגוררת בדירת שותפות בה חלק מהאוכל כל שותפה מחזיקה בפני עצמה במקרר משותף וחלק מהאוכל הוא ביחד של כולן אבל לרוב גם כולן לוקחות ומשתמשות משל כולן..

אנחנו חולקות כמובן את רוב הדברים הבסיסיים וכשמישהי מביאה מצרך כולן נוטות להשתמש בו גם.

במהלך הפסח המתקרב כולנו חוזרות לבית הורינו ולא נהיה בדירה כל החג.

אצלי בבית אנו נוהגים שלא משאירים כלל חמץ בבית ומוכרים במכירת חמץ רק תערובות חמץ קלושות ואין כזה דבר להשאיר מוצרים שהם חמץ גמור בבית.

אולם, חברותיי לדירה שעימן אני חולקת את חלק מהאוכל ואת המטבח והכל נוהגו שמספיק למכור את החמץ וניתן להשאיר מוצרים שהם חמץ גמור ולהשתמש בהם לאחר החג. עניין זה מוזר לי.. אבל אנחנו חולקות את רוב הדברים..

רציתי לשאול מה ההלכה אומרת והאם אני צריכה להמשיך לנהוג כמו בבית הוריי שאין להשאיר כלל מוצרים שהם חמץ גמור, או שבממידה ומוכרים את הדירה ניתן להשתמש לאחר הפסח בתבלינים, ובמאכלים וכו'. וגם מה מידת האחריות שאני יכולה לקחת על המאכלים של השותפות שלי אם אנחנו במצב כזה של מקרר משותף והכל?

אשמח להסברים מפורטים יותר על מכירת חמץ... איך מבצעים אותה, וגם על אילו מוצרים היא חלה ומה מתאים לעשות במקרה הנוכחי שבו אני גרה בדירה שכורה ואחזור אליה רק לאחר סיום החג.

עד כמה אני צריכה לנקות, ומה לגבי האוכל שיש לנו ומה דינו?

בנוסף, שותפותיי קנו קצת מצרכים (כמו קרקרים) לשים בממד למקרה חירום... מה היחס אל המוצרים הללו לאחר פסח?

תודה רבה בכל אופן

תשובה

בס"ד

שלום וברכה

הרבה שאלות שאלת ואי אפשר לפרט הכל, על כן אשתדל רק להביא את עיקרי הדברים.

כל חמץ אפשר למכור ולאכול אחר פסח, רבים נוהגים שלא להשאיר חמץ גמור (לחם, עוגות, קרקרים וכדו') אבל תערובות חמץ (כגון: קורנפלקס וכו') נהגו למכור. על כן ראוי להוציא מהבית רק חמץ גמור אבל כל שאר הדברים אפילו שלא נאכלים בפסח בגלל טעם החמץ והתערובת אין צורך להוציא רק לכו"ע אפשר למכור במכירת חמץ.

במוצרים שלך ראוי להמשיך לנהוג כפי שנהגו בבית הורייך ולהוציא כל חמץ גמור, אבל לגבי המוצרים של אחרים אינך חייבת להוציא מכיוון שאת לא הבעלים, אמנם נתנו לך רשות להשתמש אבל את לא הבעלים של המאכלים הללו, ועל כן אם הם רוצות יכולות להשאיר את המוצרים שלהם ולמוכרם במכירת חמץ. ולאחר פסח גם את תוכלי לאכול מהם, כיוון שהן נהגו כדין.

בברכת התורה והארץ

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ

כתבות נוספות