שאל את הרב

אמונת אמת

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 29/03/24 12:22 יט באדר ב'

שאלה

שלום הרב!

אז ככה ,שאלתי כאן כבר כמה שאלות בנושאים שונים,אבל אם אהיה כנה רובם לא באמת ענו לי על השאלות,שבצדק אלו באמת שאלות קשות.

אני בא ממשפחה דתית,ותמיד אהבתי ונהנתי מהדת ,אבל לאור החיים, הדברים שאני רואה מסביבי,החוסר צדק בין הטוב לרע, העונשים הלא מוצדקים,אנשי דת שמאמינים רק בכסף מגיעים למקום גבוה לעומת אנשים טובים שיעבדו בעבודות כפיים ולא ישפיעו על אף אחד לטובה, אנשים שמקפידים על החמרות חדשות עם פינצטה אבל על דורסים על התורה,מתי שצריך נביא אין כלום, וכו'

באמת שרציתי להאמין,אבל המציאות מאוד מקשה עלי ואף אחד לא נותן לי תשובות נורמליות ,ואני לא יודע איך להמשיך מבחינה דתית את חיי, נישואים בהמשך וכו'..., שכן אני גם לא כזה חובב את ראיית העולם החילוני.

הלכתי לרבנים גדולים מאוד בנושאים,שכן גם כאן הומלץ לי לפנות לרב בשאלותי ,אבל תמיד התשובות הם שאלות פתוחות וזוהי לא באמת תשובה.

אני מרגיש שמאוד התאכזבתי מכל הדת והנושא הזה ,שכמה שנתתי בשם הדת לא באמת קיבלתי את העזרה מה' (לא כסף ,יופי...),ואת השקט הנפשי הזה.

את האמת אני מרגיש שדיי נכבתי כבר,הרי כקטן כבר למדתי שהכל הבל הבלים,אז גם לא באמת היה אכפת לי מעונש, גיהינום או כל דבר כזה על עצמי בלבד, ולא שחלילה לא רציתי לחיות או משהו, פשוט האמונה שלי מעולם לא הגיעה מפחד.

ולכן כל חטא כזה או אחר לא באמת אכפת לי,אני לא חוטא מה שכתוב מדאורייתא כי זה מאוד מסתדר לי עם המוסר,אבל נגיד עוף וחלב לא רואה בזה שום איסור הגיוני,וכן גם הרבנים לא נתנו לי תירוץ נורמלי על זה, שכן כל הרעיון מזה היה סתם להחמיר.

אני פונה אליך כי אני לא יודע מה לעשות מצד אחד אני כן רוצה להאמין ולהיות שלם,מצד שני אני רוצה תשובות שישמעו לי הגיוני, ואני לא רוצה לעשות משהו שאני כבר לא מרגיש אותו סתם,אני מבין שאני קצת מסבך פה את השאלות וחוזר על עצמי אבל אני חושב שהעברתי לך את הרעיון,שכן אני ירושלמי,תודה

תשובה

בס"ד

שלום וברכה

אשריך שאתה חוקר ומעמיק, אבל באופן כללי נראה שהמחקר שלך הוא לא בכיוון הנכון. אתה מחפש "דת" מול "מציאות", ולכן יש לך אכזבות מאנשים דתיים שעושים כך וכך, אבל זאת לא השאלה העיקרית. הדבר היסודי היא האמונה ועיקרי אמונה, אותם אתה צריך לברר לעצמך, לא להסתכל על אחרים, האם עמלת על י"ג עקרי אמונה, על ספר הכוזרי, שהם אמונת ישראל. לאחר שתדע את יסודות האמונה הצד של ה"דת" היא הצד הפרקטי שיש בו נפילות, אבל תחילה ברר לך היטב היטב את יג עקרי אמונה. לא לקרוא אותם אלא ללמוד אותם בעומק, מהי אמונת הייחוד מה חידשה היהדות באמונתה, מה בין עם ישראל לעמים, מהי ארץ ישראל באמונה היהודית, מהו ספר מסילת ישרים? לאו דוקא האם שמירת בשר בחלב, או מוסיקה בשלושת השבועות. הדת מגיעה אם יש אמונה מבוססות. ואז הדת היא הופכת להיות טהורה. ברור שאין אדם שלא חוטא, אפילו משה רבינו היו לו חטאים והתורה לא מסתירה חטאי מנהיגים, אבל ההסתכלות הייתה מתוך אמונה.

שבת שלום

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ

כתבות נוספות