שאל את הרב

רחל או לאה?

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 19/06/23 22:35 ל בסיון התשפג

שאלה

שלום לרב!

נאמר ביעקב (בראשית כ"ט ל"א) "ויאהב גם את רחל", (ופירש הרמב"ן) הזכיר הכתוב שגם אהב רחל יותר מלאה, והטעם בעבור כי הטבע לאהוב יותר האשה אשר ידע האדם בראשונה, כענין שהזכירו חכמים בנשים (סנהדרין כב/ב) ואינה כורתת ברית (ונעשית קשורה באמת) אלא למי שעשאה כלי (על ידי בעילה), והנה יעקב אהב רחל מלאה שלא כדרך הארץ, וזה טעם "גם".

ואני שואל אם אמנם לפי הרמב"ן "הטבע לאהוב יותר האשה אשר ידע האדם בראשונה", היכן שמענו שיעקב ידע את רחל קודם שנשאה לאישה? הרי ידוע לנו שאהבה אהבת נפש, כדכתיב: (שם שם י'-י"א) "וַיְהִי כַּאֲשֶׁר רָאָה יַעֲקֹב אֶת רָחֵל וגו', וַיִּשַּׁק יַעֲקֹב לְרָחֵל וַיִּשָּׂא אֶת קֹלוֹ וַיֵּבְךְּ". ואם לפי הרמב"ן שאומר "גם", הרי משום שבא הכתוב ללמדנו שידע את לאה קודם רחל עקב נישואיו עימה, והרי הוא אומר "כי הטבע לאהוב יותר האשה אשר ידע האדם בראשונה", משמע שלפי הרמב"ן היה אמור לאהוב את לאה יותר מרחל, אז כיצד "ויאהב גם את רחל מלאה"?

בתודה מראש!

תשובה

שלום

זה בדיוק מה שמסביר הרמב"ן, שלמרות שלפי הטבע היה אמור לאהוב יותר את לאה, בגלל שהקשר הגופני עימה קדם לקשר עם רחל, בכל זאת אהב את רחל יותר מלאה, וזה הדגש של המילה 'גם'.

כל טוב

כתבות נוספות