שאל את הרב

ערכים במדינת ישראל, תכנית למרכז זהות

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 22/01/18 17:41 ו בשבט התשעח

שאלה

שלום!

אני עובדת במרכז זהות המהלמד יהדות בבתי ספר ובחטיבות ממלכתיים.

לקראת 70 שנה למדינה חשבנו להעביר 7 שיעורים המדברים על הערכים של מדינת ישראל דרך אירועים היסטוריים שהיו. לדוג’- מבצע אנטבה- מסמל את ערך הגבורה והערבות ההדדית.

אשמח לשמוע באיזה ערכים כדאי להתמקד, מהם הערכים של העם ישראל, במדינת ישראל.. החשובים ביותר שכדאי להעביר אותם לבית ספר ממלכתי.

אשמח לתשובה מהירה.

תודה רבה!

תשובה

שלום

ישר כח על עבודתכם הנאמנה להעצמת דרכה של תורה בישראל.

להלן הערכים שלענ"ד טוב להתמקד בהם-

א. ערך אחדות ישראל. במיקוד על האבחנה בין מדינה רגילה שבה הפרט במרכז והמדינה משרתת את צרכיו, ובין מדינתנו שבה האידיאה הציבורית במרכז והפרט שואב ממנה את ערכו. ניתן להביא את גבורת רועי קליין כדוגמא לסדר עדיפויות אידאי שאין בו מוסר תועלתני כדבר מרכזי.

ב. ערך התורה הקדושה. כהמשך לסעיף א, להתקדם לערך תורת ישראל על שני חלקיה, שבכתב ובע"פ. להבין מהי תורה כהוראה לנו בעולם הזה. במיקוד על היות התורה עמוד השדרה העושה אותנו לעם אחד המביא בשורת מוסר אלוקי בעולם. גם אם יש מי שקשה להם לקיים הכל, עדיין האמונה הבסיסית שלהם ביהדות אחת, מהווה את הבסיס לזהותנו הקולקטיבית.

ג. המחלוקת. המסוגלות לקבל את העובדה שאיננו מסכימים על צרכים וערכים. חשיבות המחלוקת, וחשיבות גבולות הגזרה של המחלוקת. הן בענייני תורה (כגון מחלוקות הלכתיות לגטמיות ושאינן לגטמיות), הן בענייני ציבור (כגון היררכיה של תקציבים לערכים שונים וכדומה).

ד. מהותה של ארץ ישראל. במיקוד על השקפת הרב קוק בסעיף הראשון בספר אורות.

ה. חשיבות האינדוודואל. הן מבחינה תורנית ערכית, הן מבחינה מוסרית, הפרט אינו מזולזל אלא מושקע, ביחס לצרכיו וליכולותיו, וביחס להתקדמות האישית של כל אחד מאיתנו לפי הקצב המיוחד לו ולפי אישיותו. ערך הגבורה מקופל בזה, בהיותו מביע את הנאמנות של הפרט לכללים.

ו. הידידות בין הקודש והחול בראיה התורנית. החלוקה הברורה בין שני הגבולות (יש להשקיע זמן בביסוס ההבדל הזה), החלוקה עצמה מביאה למקום חשוב כלפי החול, כתבלין המיפה והמטעים את הקודש, ומקום חשוב כלפי הקודש, כמגמה האלוקית הדוחפת את החול. כדוגמא אפשר ללמוד את אגרת הרב למוסד בצלאל.

ז. האמונה באל אחד שאינו גוף, כמסד לתפיסה המוסרית של היהדות. זהו נושא עמוק, אך הוא עמוד התורה, וחשוב להשקיע בהבנה של הקשר בין התפיסה האמונית שלנו לתפיסה המוסרית שלנו מאת ד'. זהות הנובעת מאמונה באדם או בחפץ, הינה מוגבלת ואינטרסנטית בסופו של יום. גם מבחינה רוחנית ומוסרית, הצורך האנושי עומד במרכז ולא האמת לכשעצמה. כך אמונת העמים. אך זהות הנובעת מאמונה באין סוף המחיה את הכל, מעמידה את האמת ואת בקשתה במרכז הבריאה, ורואה את כל המציאות כהבעה של החירות האלוקית בעולם. זוהי אמונתנו ומשמע ישראל ד' אלוקינו ד' אחד נובעת כל תפיסתנו המוסרית. הרמב"ם הרחיב בכך בכמה מקומות, וגם הסוד מלא מכך בשפה אחרת כמובן. נסו למצוא מילים פשוטות להנחיל את הקשר בין הראיה השכלית לזו המוסרית, בהקשר היהודי.

בהצלחה

כתבות נוספות