שאל את הרב

למה ה' מביא עלינו אסונות אם הוא אבא שלנו?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 22/04/18 23:03 ז באייר התשעח

שאלה

תמיד הקשר בין עם ישראל לה' נמשל לקשר בין אבא לבן. ה' הוא אבא שלנו ועמ"י הבנים שלו. לכן- איך הגיוני שה' מביא עלינו אסונות כל כך גדולים כמו השואה, המלחמות... גם כשאבא כועס על הבן שלו ומעניש אותו- הוא לא הורג אותו. איך זה שה'- שיש לו את מידת הרחמנות והוא אבא שלנו בוחר לפעמים להעניש אותנו בדרך של מוות?

תשובה

שלום רב,

שאלתך היא שאלה גדולה, וכבר שאלו אותה רבים וגדולים.

אתחיל בכך שהתפילה שנקבעה כתפילה לזכרם של אנשים שנהרגו על קידוש השם במסעי הצלב, מתחילה במילים "אב הרחמים", בניגוד לתפילה הרגילה של אזכרה שמתחילה בא-ל מלא רחמים.

לדעתי יש בזה סמליות, על מנת לומר שלמרות הדברים הקשים שהיו בזמנים אלו עדיין הקב"ה הוא אב הרחמים".

הקב"ה הוא בהחלט אבא שלנו, אבל בהיותו מלך מלכי המלכים הוא רואה דברים שאנחנו לא רואים, מדוע נהרגו אנשים רבים כל כך במסעי הצלב? מה התועלת לעולם מכל מסעי הצלב הללו? גם אנשים שרואים תועלת בשואה, לא רואים תועלת במסעי הצלב, מה אנחנו מבינים בזה? לא הרבה.

לאבא יש חשבונות שאנחנו לא מבינים, ולפעמים זה עצוב לנו שאנחנו לא מבינים, שמעתי מהרב ירחמיאל וויס בכמה לוויות שהוא הסביר את הפסוק: "מן המצר קראתי י-ה, ענני במרחב י-ה" - אנחנו נמצאים בתוך מיצר, בתוך העולם, לא מבינים מה קורה, למה יש צרה, למה צר לנו, והנה הקב"ה עונה לנו מהמרחב מהמקום הרחב, ממקום שבו רואים תמונה כוללת, שלא רואים מכאן. דברים שרואים משם לא רואים מכאן. ואנחנו בחיים לא נבין למה צר, כי אנחנו במיצר, אבל הקב"ה הוא נמצא במרחב ושם הכל ברור.

אני מצרף כאן מאמר שכתבתי לפני כמה שנים על הנושא:

http://www.makshivim.org.il/ask_show.asp?id=673809

מקווה שיהיה לעזר.

בברכה

עקיבא

akiva.ka@gmail.com

כתבות נוספות