שאל את הרב

כיסוי ראש ללא שיער - סרטן

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 29/09/21 13:21 כג בתשרי התשפב

שאלה

האם אישה נשואה שהיא קרחת מסיבת טיפולים כימותרפים מחויבת בכיסוי ראש?

או שכיוון שהיא ללא שיער-מותרת בגילוי ראש?

תשובה

לשואלת שלום,

ראשית אברכך ברפואה שלמה, החלמה מהירה במהרה וכל הישועות. אמן.

בשו"ת אז נדברו ז פ העלה לחייב אישה קרחת בכיסוי ראש. הוא למד מכך שכתוב 'ראשה' - דייקא ראשה ולא שערותיה. ראיה זו קצת קשה שהרי בפרשת סוטה נאמר "ופרע את ראש האישה" - ופירשו הראשונים: סותר את קליעת שערה (רש"י, וכן בר"י אבן כספי ואחרים).

והיה נראה לומר שכיוון שעיקר ההקפדה הוא מצד ערוות השיער (כמובא בגמ' ברכות כד), אישה ללא שיער אינה חייבת בכיסוי הראש. וכן משמע מהלכות קריאת שמע בשו"ע (עה): שער של אשה שדרכה לכסותו, אסור לקרות כנגדו.

כידוע כיסוי הראש אינו רק משום ערווה בקריאת שמע ותפילה, אלא תקנה בפני עצמה. כדברי הגמרא: "ראשה פרוע דאורייתא היא דכתיב "ופרע את ראש האשה", ותנא דבי ר' ישמעאל אזהרה לבנות ישראל שלא יצאו פרוע ראש.", וכמובא בשו"ע (אבן העזר סימן כא סעיף ב): לא תלכנה בנות ישראל פרועות ראש בשוק, אחת פנויה ואחת אשת איש. וכן בהלכות כתובות (קטו סעיף ד) "ואלו הם הדברים שאם עשתה אחת מהם עברה על דת יהודית: יוצאת לשוק או למבוי מפולש או בחצר שהרבים בוקעים בו וראשה פרוע".

מסברה לא נראה שיש קפידא דווקא על הראש, אלא על השיער ולכן לכאורה יהיה מותר (וכן משמע במהרש"א ח"א עירובין ק ע"ב ד"ה ואידך). ולא ניתן לחייב כיסוי ראש מצד מקומות שנהגו לכסות ואין רשות לגלות, שהרי לא נמנה בנפרד. והדבר צריך עיון.

שו"ר שו"ת דברי יציב חלק אבן העזר סימן פ שכתב: "ומזה יהיה ראיה טובה למנהג דידן לנשים כשרות שמגלחות ראשן, ועוד בפשיטות שחוששין שמא לפעמים יתגלה קצת מראשה, וע"י הגילוח למהרש"א הנ"ל כבר איקלש איסורא". וצע"ג

לכן למעשה על אף שהסברה נוטה להקל, לא מלאני לבי להתיר איסור דאורייתא ללא ראיות חזקות יותר.

כתבות נוספות