שאל את הרב

איך לבחור שירות?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 14/05/18 00:38 כט באייר התשעח

שאלה

אהלן, קוראים לי רחל. אני מתלבטת מה לעשות בשנה הבאה. כרגע סגרתי במקום מסוים אבל עם הזמן פחדתי שאולי זה לא המקום ואולי לא אממש שם את כל הפוטנציאל שטמון בי. הייתה לי עוד אפשרות שגם יש בה חסרונות לדוגמא שלא אדע להתמודד במצבי לחץ כי קשה לי בדרך כלל אבל אני רואה בה יותר יתרונות. אני בהתלבטות קשה ואני לא יודעת מה באמת מתאים לי, מה אני רוצה מעצמי, והלוואי שמישהו היה יכול לבחור בשבילי כי אני לא מצליחה כבר חצי שנה להגיע למסקנה. בבקשה זקוקה לעצה/עזרה. תודה.

תשובה

שלום רחל,

את מעלה שאלה שרבות ואולי גם רבים שואלים אותה: איך להחליט מה מתאים לי ומה אני רוצה? השאלה הזו מלווה אותנו לאורך כל חיינו בכל הצמתים שעלינו לבחור בהם: לקראת אולפנה, שירות, מוסד לימודים אקדמי, מדרשה, מקום מגורים ואפילו בן זוג.

יכול להיות שלא אחדש לך הרבה מפני שאולי כבר דיברו איתך הרבה על הנושא הזה אך אני מקווה שאסייע במעט בהתמודדות.

נשמע שאת מודעת ליכולות שלך ולכוחות שלך. המודעות הזו היא מצד אחד יכולה לסייע לנו לבחור מה טוב לנו בדיוק אך מצד שני היא יכולה לערער כל בחירה שלנו מפני שנתלבט אם הבחירה תואמת בדיוק את אישיותנו ויכולותינו. הם שני צדדים של אותה מודעות וכמו כל דבר בחיים עלינו למצוא את האמצע שבה: להכיר את עצמנו אך לדעת לשחרר את בחירותינו.

בואי נברר איך נאזן את המודעות הזו בבחירה שלך ואיך המודעות הזו תסייע לך לבחור.

כתבת שמנית בעזרת השכל את היתרונות והחסרונות בכל אפשרות. החישוב הזה חשוב מאוד ולרוב נבחר באפשרות שיש בה יותר יתרונות מחסרונות. אך יש בירור נוסף חשוב לא פחות- לאן הלב שלי נוטה? איזה מקום מוצא חן בעיניי וקורץ לי יותר מהמקום האחר? מציאת החן והמשיכה למקום חשובות מאוד מפני שכאשר אני מחוברת למקום וטוב לי בו העבודה שלי טובה ומדויקת הרבה יותר מעבודה במקום שאני לאו דווקא נמשכת אליו. דמייני את ההבדל בין עבודה של נער בחופש (בקייטנה, בחנות, בפארק מים ובכל מקום אחר) לבין עבודה של אדם בוגר. ברור שהאדם הבוגר יעיל יותר מהנער ולדעתי ההבדל לא נובע רק מהפער בידע המקצועי ובבגרות אלא בחיבור לעבודה ובאהבה למקצוע. האדם הבוגר אוהב את העבודה שלו ולכן ייהנה להשקיע בה ואפילו להישאר שעות נוספות מעל המצופה ממנו. לכן חשוב מאוד ואולי אף קריטי לבחון את נטיית הלב ואת החיבור שלנו למקום השירות ולעבודה בו.

את מזכירה את מימוש הפוטנציאל. מימוש יכולות ופוטנציאל הוא לעשות את מה שהאדם רוצה ואת מה שמתאים לו ולא מימוש האידיאלים שמחנכים אותנו אליהם. יש לנו נטייה לבחור במה שנראה כביכול הכי חשוב לעם ולארץ ואולי גם הכי קשה (ואולי הכי "שווה" ו"נחשב"). אבל בחירה כזו היא בחירה חיצונית שעלולה להוליד עובד לא מקצועי, עצוב ומתוסכל. מן הסתם את יכולה לחשוב על עובד זוטר ששירת אותך ובשירות שלו האיר לך פנים ועזר לך מאוד עד כדי כך ש"עשה" לך את החוויה ושימח אותך מאוד. לעומת זאת, אולי את יכולה לחשוב על עובד זוטר או בכיר ו"שווה" ככל שיהיה שפחדת להתקרב אליו או נמנעת מהחיכוך איתו. אחת הסיבות לכך יכולה להיות הקשר של העובד לעבודה שלו והאהבה שלו למקצוע.

על כן אני מזמינה אותך לחשוב עם עצמך ואולי אפילו לכתוב במה את טובה ואלו תחומים את אוהבת ורוצה לממש אותם בשנה הבאה. לפי התשובות שתקבלי תחליטי על השירות המתאים לך והרצוי בעינייך. נוסף על זה, אולי כדאי שתבקרי שוב במקום המיועד ותבדקי אם את נמשכת למקום, אפילו קצת, ובעיקר שהוא לא דוחה אותך.

הנה שתי תשובות שעסוקות בבחירה הזו מכיוונים אחרים קצת, אולי גם הן יסייעו בבחירה:

https://haverimak.wixsite.com/haverimakshivim/answer?id=615502

https://haverimak.wixsite.com/haverimakshivim/answer?id=542924

מלבד כל הדברים האלה, אוסיף שני דברים חשובים מאוד: תפילה. תתפללי על ההתמודדות, כפי שמתאים לך, ואולי תבקשי הכוונה מלמעלה למקום הנכון והמתאים לך. ואמונה, האמיני בה' שיכוון אותך למקום המתאים לך בדרך זו או אחרת.

בחירות טובות ונכונות ותשרתי את עם ישראל במסירות ובשמחה.

מוזמנת להגיב ולשאול עוד במייל שלי או באתר.

כל טוב,

רינת rinathaber@gmail.com.

כתבות נוספות