טלוויזיה למהדרין

בעידן שהפרסומות איבדו את תמימותם, שתוכניות הריאליטי תוקעות הפתעות לא נעימות לצפייה לחובשי הכיפה ושליהוקים ל'דתי מחמד' נמאסו, הגיע הזמן למציאת תחליף נעים ונוח לצפייה. אז נעים להכיר את 'הריאליטי הדתי'- ביקורת תופעה

חדשות כיפה לינוי משעלי 23/03/15 14:43 ג בניסן התשעה

טלוויזיה למהדרין
Shutterstock, צילום: Shutterstock

ליהוק 'דתי מחמד' בתוכניות ריאליטי שימש אותנו לעיתים לעוד סיבה או לגיטימציה לצפות בתוכניות של רשת, 10 ושאר צבעי הקשת. מסביב לצפייה צצו בעיות כמו הפרסומות שאיבדו את תמימותם, פרסומת למשקפים או לרכב ממוצע עברה את גבול הדמיון והקווים האדומים. גם בתוכניות עצמם נתקלים לא מעט בשפה רדודה וגסה, בקטעים לא נעימים לצפייה ובחוסר צניעות בסיסית.

לאחר ששיטת הזיפזופ לערוץ הבא 'עד יעבור הזעם' ועוד כל מיני שיטות יצירתיות שפיתחנו עם הזמן, כבר הוכיחו את עצמם כלא מועילות במיוחד לצנזור הקטעים ה'בעיתיים' בריאליטי ובטלוויזיה בכלל, נותרה לנו הבחירה להתעלם מהבעיה או למצוא לה תחליף הגיוני.

לאחרונה חלה תופעה חיובית שהולכת ומתעצמת, מפיקים וגופים דתיים מבינים שהגיע הזמן לפתרון הוגן ומפיקים תוכניות ריאליטי 'כשרות למהדרין'. אומנם את התוכניות עדיין אי אפשר לראות בלחיצה על השלט, הם קצת פחות נוצצות מריאליטי בקשת או רשת ועדיין מאופקות מאוד 'בחרדת קודש', אבל ללא ספק מפה יש רק מקום לצמוח ולהתקדם.

בינתיים הרימו את הכפפה- ישי לפידות שבימים אלה מככב בתוכנית משלו הנקראת 'סלפיש'- דוקו ריאליטי המתעדת את חיי היום יום שלו. בסדרה מתועדים פגישות עם אישי ציבור בולטים, רגעים לפני ואחרי ההופעות, בעיות ולבטים שעולים בחייו האישים ועוד. התוכנית מלאה בהומור ובשנינות הידועה של ישי לפידות וניתנת לצפייה באתר 'כיכר השבת'.

תחנת הרדיו 'קול חי' לקחה צעד אחד קדימה ומעבר לכך שפתחה את האפשרות לצפייה בשידורים חיים באתר שלה, היא מפיקה תוכניות שונות כמו 'מי שמדבר'- תוכנית סאטירה על חדשות השבוע, עם חברי פנאל קבועים ואורחים משתנים ומפתיעים.

(צילום: צילום מסך)

התוכנית הבולטת של קול חי היא 'הקול הבא', שמצליחה להפתיע ולהביא חידוש ובעיקר ירית פתיחה לתוכניות ריאליטי נרחבות יותר במגזר. התוכנית המוזיקאלית מחפשת את הקול הבא במוזיקה היהודית עם הפקה מושקעת של המפיק דוד פדידה (מנכ"ל FDD). השופטים בתוכנית הם אמנים בולטים מהמגזר (בניהם חיים ישראל, עדי רן, אוהד מושקוביץ ועוד). הזוכה במקום הראשון מעבר הזכייה בתואר 'הקול הבא' במוזיקה היהודית, יזכה להפקת אלבום בכורה וייצוג לשלוש שנים בחברת ההפקות FDD (המייצגת את עוזיה צדוק, אוהד מושקוביץ, איציק דדיה ועוד). התוכנית ניתנת לצפייה באתר 'הקול הבא' ובערוץ היוטיוב.

בקרוב עתיד גם המפיק יוחאי כפיר להשיק את הרכש החדש- מאיר גרין בתוכנית "מחובר"- דוקו ריאליטי צעיר ורענן, לדעתי הולך להיות שמח.

לסיכום: אני יכולה להגיד ללא ספק שהדור הבא של הטלוויזיה הדתית ובכלל הוא האינטרנט, מהסיבה שאינטרנט הרבה יותר מאפשר, הרבה יותר זמין ונגיש לפרסום תכנים שונים ומגוונים ומכאן יש רק מקום להתפתח הלאה וליצור תוכן איכותי בלי ביוקרטיות וברברת מיותרת של רשות השידור וזכייניות שונות.

מאחלת הצלחה רבה לכל היוזמות והתוכניות. בנימה אישית זו אני קוראת לכל המפיקים והאנשים המוכשרים של המגזר(ולא חסר לנו כאלה) ליצור, ליזום ולהרחיב את התרבות למגזר ובכלל ולנו כמגזר לתמוך, לצפות ולפרגן ליוזמות תרבות כאלה.