מורידים את הכיפה

העובדה שאין להם טלויזיה לא מנעה מהם להתמכר, באישון לילה הם מורידים מהאינטרנט את הפרק החדש של סרוגים. תופעה.

חדשות כיפה אדם צחי 04/08/08 00:00 ג באב התשסח

מורידים את הכיפה
רותם דותן, באדיבות ההפקה, צילום: רותם דותן, באדיבות ההפקה

הם מדויקים, פועלים בדייקנות שבועית מצמררת וכנראה בקרוב ירדו למחתרת: "מורידי הסרוגים". בפורומים אינטרנטיים מתעדכנים גולשים בשרשורים שבועיים קבועים, היכן מורידים את הסדרה הנחשקת, ואפילו באתר האינטרנט של וואלה!Yes ניתן למצוא הודעות נכתבות ונמחקות אודות אתרי הורדות. הבאז התקשורתי העצום שעוררה הסדרה, ומשיכת הדתי המצוי לראות את עצמו על המרקע הקטן הביאו לכך שההורדות הפיראטיות שוברות שיאים חדשים. הוסיפה לכך העובדה, כי בעוד סדרות אחרות הועלו במלואן לאתר של וואלה! Yes (דוגמאות לא חסרות: השיר שלנו - 4 עונות, דני הוליווד - 99 פרקים, אולי הפעם - 2 עונות), הרי שבסדרה דנן, הועלו אך שני פרקים זערוריים, ותו לא. כך נשארו מכורי הסדרה עם חצי תאוותם בידם (למעשה, שליש. אנחנו כבר אחרי הפרק השישי של סרוגים). בעקבות הלחץ הציבורי המתמשך, החליטה מערכת כיפה לברר את הנושא הבוער.


אין לכם Yes? לכו לסינמטק!


בכדי לעמוד על הקיף התופעה, וגם כדי להבין על מה המהומה אנחנו תופסים את לייזי שפירא, יוצר הסדרה, לשיחה צפופה:

אתם מודעים לשלאגר הענק שהסדרה הזו הפכה להיות אצל הדוסים?

"אנחנו מודעים לזה. במגזר זה הפך להיות באיזשהו מקום שיחת היום. אנחנו שמחים, זה טוב שיש באז למה שעשינו. אנחנו רואים גם ביקורת מצד חלקים של המגזר, ידענו שזה יהיה. אבל בגדול הבאז הוא מאוד חיובי. זה הפך להיות ממש אובססיבי: אין שבוע שבעיתונים הדתיים אין איזו ידיעה. גם בכיפה, ממה שיצא לי להציץ, מתעסקים בזה המון, גם בפורומים".

מה הסיבה לדעתך?

"כשסוף סוף רואים דתיים בטלוויזיה, כולם רוצים לראות מה הדימוי שלהם. זה מאוד חשוב לנו כמגזר, משום מה. אולי זו התחושה שאם אתה בטלוויזיה אתה קיים, אתה חלק מהשבט. אתה בפריים טיים".


עושים משהו אסור בשביל לראות סדרה צנועה

(צילום: רותם דותן, באדיבות ההפקה)


מורידים אתכם באינטרנט בלי סוף. מה אתה אומר על זה?

"אני מודע לזה, והתחושה אמביוולנטית. מצד אחד, אני לא מתערב בשיקולים של חברת יס בכך שהועלו רק שני פרקים לאינטרנט. היא מסחרית, הם לא רוצים לשרוף אותה באינטרנט. זה בסך הכל אולי לטובתנו שהם לא מוציאים את כל הפרקים. אם הסדרה הזו תגיע בסופו של דבר לערוץ 2 או 10 זה ישמח אותנו מאוד. מצד שני זה נורא מחמיא שאנשים בטירוף של להוריד את הסדרה.

אני לא יודע מה הצדדים ההלכתיים. אבל אם זה בעייתי הלכתית - זה נורא מצחיק שאנשים עושים משהו אסור בשביל לראות סדרה צנועה. אבל אני באמת לא מכיר מספיק הלכתית את הנושא".

אז מה יעשו נעדרי הטלוויזיה והכבלים?

"בגלל שזה משודר רק ביס, אנחנו מנסים לתת פתרונות של הקרנות ציבוריות. התחלנו במהלך מול מתנ"סים, סינמטקים ויישובים כדי להביא את זה למי שאין לו יס. כבר מה-14 באוגוסט אנחנו בסינמטק ירושלים, מקרינים כל חמישי, במשך שלשה שבועות, שלשה פרקים בכל פעם. אם כולם כבר ראו את הפרקים באינטרנט - הם לא יבואו. אבל אני מניח שיש הרבה אנשים שלא הורידו".

אין לכם Yes? חכו לאוקטובר הגדול!


ליבי ציפסר, דוברת חברת Yes, מספרת על הפידבקים החיוביים לסדרה, ולא שוכחת לחשוף את דעתה על ההורדות הפיראטיות.

מה התגובות שאתם מקבלים מהצופים?

"התגובות מצוינות, אוהבות מאוד וחמות, ובימים אלו אנו בוחנים את האפשרות של עונה שנייה לסדרה".


היו הצטרפויות של דתיים ל - yes בעקבות הסדרה?

"באופן כללי, אנשים אינם עוברים מחברת טלוויזיה אחת לאחרת בגלל תוכנית ספציפית. השיקולים הם בדרך כלל משהו משולב: תכנים, הצעת מחיר, נוחות וכו, מעבר לכך אין באפשרותנו לדעת האם אדם דתי הצטרף ואם הוא הצטרף בשל הסדרה".


יש תקווה לעונה שניה (צילום: רותם דותן, באדיבות ההפקה)


אתם מודעים לכמות ההורדות הלא חוקיות. מה עושים בנושא?

"אנו מגנים תופעה זו מכל וכל . לצערנו הרב הורדות לא חוקיות הפכו לתופעה כלל עולמית, הורדות לא חוקיות הן עברה פלילית ומי שעושה זאת לוקח על עצמו את הסיכון".

מדוע העליתם רק שני פרקים, בעוד שבסדרות אחרות ניתן למצוא כמה עונות? מהלך שיווקי כלפי דתיים שאין להם טלוויזיה?

"באם תבחן את האתר, תראה כי הסדרות המשודרות בעונות מלאות הן סדרות אשר אינן משודרות כרגע על מסכנו או נמצאות כבר בשידורים החוזרים. את הסדרות החדשות שלנו, ככלל, איננו מעלים במלואן באתר וזו מהסיבה הברורה ששידורן הראשון הוא בטלוויזיה. במקביל להשקת הסדרה "סרוגים" השקנו גם את הסדרות "רביעיית רן" ו"פאפאדיזי" וגם להן יש שני פרקים בלבד באתר. יחד עם זאת אני שמחה לבשר כי החל מחודש אוקטובר יעלו כל הפרקים של הסדרה לאתר".

"הסדרה זוכרה לאהדה והתייחסות רבה", מוסיפה ליבי. "היא נמצאת בין 10 התוכניות הנצפות ביותר ב- yes ביום השידור שלה (שני). באתר yes!walla, הגיע הפרק הראשון של הסדרה למקום השני, עם מספר הצפיות האדיר של 250,000 (למקום הראשון הגיע הפרק הראשון של דני הוליווד עם 340,000 צפיות)".


בפעם הבאה שתתיישבו על המושבים הנוחים, ערימת פופקורן בידכם האחת וגביע קולה מבעבע בידכם האחרת, אנא, ודאו כי אתם מול מסכיו הענקיים של הסינמטק, ולא, במקרה, מול המחשב הביתי העייף, כאשר החמור הקטן של ה- emule מגחך חרש בפינה השמאלית התחתונה של המסך.