אות קלון ואות כבוד

משפחת קצב מתקשה לקבל את הרשעת הנשיא לשעבר וטוענת כי המשפט אינו על פי דין תורה. הרב חיים נבון: לרשויות המדינה סמכות הלכתית לטיפול בפושעים

חדשות כיפה אורי פולק 30/12/10 00:00 כג בטבת התשעא

אות קלון ואות כבוד
אמיר גלעד -cc-by-sa, צילום: אמיר גלעד -cc-by-sa

ניכר כי למרות ההרשעה החמורה של נשיאה השמיני של ישראל, משה קצב, מתקשה משפחתו לעכל את הבשורה. לאחר שבית המשפט המחוזי בתל אביב הרשיע היום את הנשיא לשעבר בשני מעשי אונס, בהטרדה מינית, בשני מקרים של מעשה מגונה ובשיבוש הליכי משפט - טוענת המשפחה כי הנשיא לשעבר חף מפשע וכי הפסיקה איננה ראויה מפני שאיננה מתחשבת בדיני התורה.

בנו של קצב, אריאל קצב, הגיב בתום הדיון על הרשעת אביו וטען כי המשפחה ממשיכה להאמין בחפותו. "השעה היא שעה קשה למשפחה. נמשיך להיות גאים באבא שלנו וכל האומה הישראלית תדע שהמשפט הזה הוא לא על-פי "שניים עדים" (התנאי לקבלת עדות על פי התורה - א"פ) ולא שייך למוסר הישראלי", אמר. "נמשיך ונלך בקומה זקופה ונדע שאבא, הנשיא השמיני של מדינת ישראל הוא חף מפשע" הוסיף הבן.


למדינה יש סמכות לטפל בפושעים

הרב חיים נבון טוען כי אין ממש בטענתה של משפחת קצב. "לפי ההלכה, לרשויות המדינה יש סמכות לטפל בפושעים, בפרט כאשר משפט ההלכה הפלילי אינו מתפקד בפועל. סמכות זו נשענת על "דינא דמלכותא" או על "משפט המלך". חכמינו הכירו גם בכך שחוקי המלכות אינם חייבים לציית לכללי הראיות של ההלכה", טוען הרב נבון בתגובה לפניית כיפה.

"הרשב"א כתב דברים חריפים נגד הגבלת השיפוט לדיני ראיות שבתורה: "שאם מעמידים הכול על הדינים הקצובים בתורה... נמצא העולם חרב, שהיינו צריכים עדים והתראה" (שו"ת הרשב"א ח"ג שצג)", מוסיף הרב נבון אשר מציין כי, בכל מקרה, "אף אחד מאיתנו לא היה רוצה שרוצחים ואנסים ישתחררו לרחוב, גם אם אין שני עדים כשרים לפשעם".

בהתייחס להרשעתו של הנשיא לשעבר אומר הרב נבון כי "ההרשעה היא אות קלון ואות כבוד לחברה הישראלית: אות קלון שאדם כזה טיפס אצלנו עד לקודקוד הפירמידה, ואות כבוד - שמערכת המשפט ידעה למצות את הדין אפילו עם נשיא ישראל, "ולא ניכר שוע לפני דל".