מנכ"ל הרבנות: מתכננים שתי רמות כשרות בלבד- בסיסי ומהודר

שלל תוכניות והצעות למערך הכשרות בישראל: ח"כ עזריה ושטרן רוצים לשבור את המונופול, מכון חותם מציעים לשמור עליו עם שינויים ואפילו לרבנות הראשית יש תוכניות לשינוי. כולם מסכימים שככה זה לא יכול להימשך

חדשות כיפה חדשות כיפה 16/01/17 18:04 יח בטבת התשעז

מנכ"ל הרבנות: מתכננים שתי רמות כשרות בלבד- בסיסי ומהודר
דוברות, צילום: דוברות

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, דנה היום בעלויות של מונופול הכשרות והפגיעה בעסקים כתוצאה מכך. היו"ר כבל הזכיר כבר כי מדובר בדיון המשך לישיבה שקיימה הוועדה בעניין לפני כשנה, שמתקיים לבקשת חברת הכנסת רחל עזריה וחבר הכנסת אלעזר שטרן.

בעקבות טענות שנשמעו בוועדה על כפיליות במערך הכשרות והעובדה שכל רשות מקומית והמועצה הדתית שלה קובעים סטנדרטים שונים של כשרות אמר מנכ"ל הרבנות הראשית, משה דגן, כי "גם על הרבנות הראשית לא מקובל שלכל רבנות אזורית תהייה מדיניות משלה".

הוא הוסיף כי הרב הראשי דוד לאו הקים ועדה שבחודשים הקרובים תפרסם המלצות סופיות לשיפור וייעול הכשרות. הוא אף ציין כי הוא מקבל את ההערה לגבי כפל הכשרויות ובד"צים שאין עליהם רגולציה ואמר: "צריך לקבוע שתי רמות כשרות - בסיסית ומהדרין - ואני בטוח שכולם יתיישרו לפי זה".

היו"ר כבל התייחס לכך ואמר כי מדובר באמירה דרמטית והוסיף: "יש לי מחלוקת אם המשיח יגיע לפני כן, או שתצליח ליישם את המהלך קודם. אנחנו לא מנסים לשבור את הרבנות, נהפוך הוא". ח"כ מקלב העיר כי יש אנשים שרוצים לקעקע וח"כ אשר אמר: "רוצים לגעגע לא לקעקע".

במהלך הדיון הזכירה רחל עזריה את הדו"ח שפורסם בשנה שעברה, לפיו עלות המונופול בכשרות עומדת על 600 מיליון שקל בשנה, ואמרה כי הדרך לטפל בכך היא בהצעת חוק שלה להפוך את הרבנות לגוף רגולטורי שרק יפקח על הכשרויות השונות.

נציגת מרכז המחקר והמידע של הכנסת, נטע משה דחתה את מסקנות הדו"ח ואמרה כי לא הצליחה להציג נתונים לגבי עלות הכשרות, מאחר שאין נתונים מפורטים על האגרות והדרישות השונות ויש מורכבות רגולטורית. "לא הצלחנו להעריך מה ההשפעה של זה על יוקר המחיה, עם זאת אפשר לומר שיש 15 אלף בתי עסק שמשלמים אגרות בסך 30 מיליון שקל בשנה, ובנוסף לכך משלמים על עלות המשגיח", הסבירה.

גם עו"ד עמיחי פילבר מנהל תחום הסדרה כשרות במשרד לשירותי דת, דחה את הנתנונים והציג את העלויות של ההשגחה לפי הנתונים שבידיו, ולפיהם 70% מבתי העסק משלמים אגרות חודשיות הנעות בין 50 ל- 200 ₪ בלבד.

לעניין שכר משגיחי הכשרות הציג המשרד תמונה עגומה של עבודה בשכר הנמוך משכר מינימום ללא זכויות נלוות על פי חוק כדוגמה פנסיה, הבראה וימי חופשה, וזאת לעומת אגרה חודשית של 34,000 ₪ לכל משרת וטרינר על פי חוק הגנה על בריאות הציבור. פילבר הדגיש כי הסדרת עבודת משגיחי הכשרות, ובכלל זה מתן שכר הוגן, זכויות נלוות והעסקתם שלא באמצעות בית העסק - תביא כח אדם מקצועי ואמין לתחום ותפתור את הכשלים הקיימים.

ארגון חותם וכושרות הציגו תוכנית שלדעתם תשמור על מעמדה של הרבנות הראשית ומאידך תשנה את העצמאות שכל רב מקומי לוקח לעצמו. הרב משה כ"ץ מארגון כושרות הציג את תוכניתם, שמזכירה בקווים כלליים את ההצהרה על השינויים של הרבנות הראשית מתכננת.עיקר התוכנית היא כשרות אחידה של שלוש רמות כשרות בכל רחבי הארץ - רגילה, מהדרין ואחת ביניהם, מה שימנע את שינויי רמות הכשרות הנהוגים כיום בין הרבנויות השונות ברחבי הארץ ומביאים לבלבול רב של בעלי העסקים והצרכנים.

הצעד השני שמציע הרב כ"ץ הוא הקמת חברה לאומית לכשרות שתהיה אחראית על נושא הכשרות, כאשר כללי הכשרות יקבעו כמו היום על פי הרבנות הראשית, והחברה הלאומית תנהל את כל נושא העסקת המשגיחים על פי קריטריונים ברורים, שקיפות מלאה והנגשת הדברים לציבור, מה שימנע את הבעיות הנוספות הקיימות כיום בנושאים אלו.