מבקר המדינה מבקש להרחיב את סמכויותיו

אחרי בג"ץ והיועץ המשפטי לממשלה, האם מבקר המדינה מתכנן את ה"מהפיכה השיפוטית" הבאה? ח"כ סמוטריץ': "מדינת ישראל אינה זקוקה לגוף אקטיבי נוסף שיחלק פקודות ויגביל עוד יותר את יכולת המשילות והתפקוד של המערכת הציבורית"

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 28/12/16 13:13 כח בכסלו התשעז

מבקר המדינה מבקש להרחיב את סמכויותיו
Issac Harari/Flash90, צילום: Issac Harari/Flash90

בוועדה לביקורת המדינה התקיים היום דיון בעקבות דרישות של מבקר המדינה להחיל תקנות חדשות שירחיבו את סמכויות המבקר וישנו את אופן פעילותו.

מוסד מבקר המדינה כיום הוא בלתי תלוי ומעביר ביקורת חיצונית על תהליכים ברשות המבצעת. המבקר לא מתערב בתהליכים, לא מהווה גורם נוסף בתוך הממשלה ולא כפוף לה, אלא פועל באופן מנותק ממנה לגמרי ותקציבו נקבע בוועדה מיוחדת ולא כחלק מהתקציב הכללי. כל אלו מאפשרים למבקר למתוח ביקורת בצורה חופשית ופתוחה.

בדיון שהתקיים היום בוועדה לביקורת המדינה ביקש מבקר המדינה, יוסף שפירא לאשר, לראשונה מאז קום המדינה, תקנות שירחיבו מאוד את סמכויותיו. בין היתר ביקש המבקר להיות אחראי על מעקב אחר ביצוע הדו"חות, על הטמעת הלקחים ועל ההמלצות בגופים המבוקרים, כל אלה היו עד היום באחריות משרד ראש הממשלה. קיים חשש גדול כי הגדלת מעורבותו של המבקר בממשלה תהפוך אותו לחלק אינטגרלי יותר החשוף להשפעה והטיות. עקב אי הסכמות בוועדה לביקורת המדינה, נדחתה ההצבעה על התקנות בשבועיים והוחלט כי ההצבעה תתקבל רק בהסכמות עם משרד המשפטים.

"התקנות שמבקש מבקר המדינה להעביר במחטף הן רעידת אדמה בדמוקרטיה הישראלית" אמר ח"כ בצלאל סמוטריץ'. "זהו שינוי של כל כללי המשחק ואסור שהוא יבוצע במחטף וללא דיון ציבורי תחת מעטה של שינוי טכני, כביכול".

ח"כ סמוטריץ' טוען כי מדובר בניסיון להפוך את מבקר המדינה ליועץ משפטי נוסף לממשלה, שיקשה על פעילותה ועל תפקודה התקין. "מדינת ישראל מתמודדת בעשורים האחרונים עם בעיית משילות קשה ועם משפטיזציית יתר שמסרבלת ומקשה על תהליכי קבלת ההחלטות. מבקר המדינה מבקש להפוך את עצמו למעין יועץ משפטי לממשלה, נוסף על היועץ המשפטי הקיים, וזהו המשך מגמת האקטיביזם הביקורתי המסוכן וחסר הסמכות שמשרד המבקר מוביל בשנים האחרונות".

"מדובר בצעד שעלול להשתוות בהשלכותיו לסטרטר שהניע את המהמפכה החוקתית ולא ניתן לעשות זאת בחטף וללא דיון משמעותי בהשלכות המהלך על יכולת המשילות ועל יחסי הכוחות בין נבחרי הציבור ובפקידי הממשלה למבקר. מדינת ישראל זקוקה לביקורת עצמאית וחזקה שפועלת במקצועיות ומתריעה ללא מורא על כשלים הדורשים תיקון אבל לא לגוף אקטיבי נוסף שיחלק פקודות ויגביל עוד יותר את יכולת המשילות והתפקוד של המערכת הציבורית. הספיקה לנו מהפיכה שיפוטית אחת. אסור לנו לאפשר עוד אחת כזו. אני קורא לחבריי בקואליציה ובאופוזיציה לפעול יחד לגניזת יוזמת המבקר ולשמור על הפרדת הרשויות וסדר הכוחות של הדמוקרטיה הישראלית".

סמוטריץ' כתב הבוקר בעמוד הפייסבוק שלו כי מדובר ב"חציית קו אדום שכאמור הופכת את המבקר מגורם חיצוני לשחקן פעיל במערך קבלת ההחלטות והביצוע. מספיק לנו יועץ משפטי לממשלה אחד. שומר הסף הזה מקשה מאוד גם כך על היעילות של התהליכים ברשות המבצעת והדבר האחרון שאנחנו צריכים זה עוד שומר אחד כזה. יש כידוע ויכוח על תפקידו והיקף סמכויותיו הרצוי של היועץ המשפטי לממשלה, אולם גם מי שמצדד בהרחבת סמכויותיו מודה שמוסד אחד כזה מספיק ואין צורך בעוד אחד. עודף רגולציה הוא אסון שאנחנו משלמים עליו מחירים כבדים".

סמוטריץ' הדגיש כי "בכך שהמבקר הופך את עצמנו לשחקן פעיל הוא מאבד את היכולת לבצע את התפקיד הייחודי שלו - עריכת ביקורת מפרספקטיבה חיצונית שיכולה לראות ולהתריע על כשלים שמי שמתפקד כחלק מהמערכת לא מסוגל לראות".