תמונת הילד הסורי לא משאירה עין יבשה: "להעניק מקלט לפליטים בישראל"

נוכח התמונות הקשות של איילן כורדי בן השלוש שתמונת גופתו זעזעה את העולם, קורא אלעזר שטרן להעניק מקלט בישראל למספר מוגבל של פליטים סוריים

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 03/09/15 09:37 יט באלול התשעה

תמונת הילד הסורי לא משאירה עין יבשה: "להעניק מקלט לפליטים בישראל"
אילוסטרציה. Procyk Radek / Shutterstock.com, צילום: אילוסטרציה. Procyk Radek / Shutterstock.com

התמונות הקשות שנחשפו אתמול (ד'), בו נראית גופתו של איילן כורדי, בן השלוש, לאחר שנסחפה אל חוף הים של טורקיה לא משאירה עין יבשה, ומזכירה לעולם את מה שהרבה מנסים לשכוח או להדחיק: מלחמת האזרחים בסוריה גובה מאות אלפי הרוגים, בתוכם גם ילדים רכים.

אתמול פורסמו תמונות קשות, בו נראה איילן כורדי, בן לפליטים סוריים, כשפניו כלפי מטה, לאחר שגופתו נסחפה אל חוף הים בטורקיה. איילן, אחיו גאליפ בן החמש ואימו ברחו מהמלחמה בסוריה וביקשו להגיע ליוון ומשם אל צפון אירופה, אך סירתם התהפכה והם מתו. התמונות שנחשפו טלטלו את העולם והפכו לסמל של משבר המהגרים באירופה.

[embed]https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1671409913101847&set=pcb.1671409959768509&type=1&theater[/embed]

חבר הכנסת הנכנס אלעזר שטרן קרא הבוקר לראש הממשלה בנימין נתניהו להעניק מקלט למספר מוגבל של פליטים סוריים. "נוכח התמונה הקשה של גופת הילד הסורי - גם אנחנו לא יכולים לעמוד מנגד", אמר. "אני קורא לראש הממשלה להעניק מקלט ובית למספר מוגבל של פליטים סוריים ובמידה מסוימת לשחזר את החלטתו של ראש הממשלה מנחם בגין ז"ל".

שטרן מתייחס להחלטה שהתקבלה ביוני 1977 בידי ראש הממשלה דאז מנחם בגין, שהחליט למשות מהמים 66 פליטים מוויאטנם, בתוכם 16 ילדים ותינוק אחד, שהיו בסירה שהיטלטלה בים סין הדרומי כעשרה ימים, מתוכם ארבעה ימים ללא מזון וכמעט ללא מים. עשרות ספינות אחרות התעלמו מקריאותיה לעזרה. בעלי הספינה "האחים עופר" איימו להוריד את הפליטים לחוף אם לא יימצא להם מקלט ופיטרו את רב החובל, אך כמה ימים מאוחר יותר הודיע ראש הממשלה מנחם בגין בנאום ההשבעה שלו בכנסת על מתן מקלט לקבוצה. שנתיים לאחר מכן הגיעו שתי קבוצות נוספות, ובסך הכול נקלטו בישראל כשבע מאות פליטים.

התמונות שזיעזעו את העולם (תמונות קשות):

[embed]https://www.youtube.com/watch?v=GhdgnYf1J-o[/embed]

המהלך של בגין נתפס אז כסמבולי, ושטרן מבקש מראש הממשלה לעשות את אותו הדבר גם במלחמת האזרחים העקובה מדם בסוריה. באירופה מתמודדים בשנים האחרונות עם משבר פליטים קשה, הנחשב למשבר המהגרים הגדול ביותר איתו התמודדה אירופה מאז מלחמת העולם השניה, כשהן מאפריקה והן מסוריה מגיעים אלפים בניסיון לקבל סיוע ולפתוח בחיים טובים יותר במדינות המודרניות.

טורקיה ויוון נחשבות כיעדים מועדים על הפליטים מסוריה, בעיקר בשל הקרבה הגאוגרפית היחסית בין המדינות בחודשים האחרונים גבר זרם הפליטים אשר מגיעים מסוריה אך רבים לא שורדים את הדרך הקשה בלב ים, וגופותיהם נסחפות לחופי הים. מאז תחילת 2015 מצאו את מותם 2500 מהגרים מאפריקה, אסיה והמזרח התיכון בניסיונם לברוח מארצותיהם, בשל המלחמות והעוני הקשה. רק בתחילת השבוע נמצאו כ-50 מהגרים בתוך משאית נטושה לאחר שנחנקו למוות.