ארווין מוסקוביץ מתכנן להקים מלון פאר ליד גוש עציון

המיליונר הימני רכש נכס ענק מהכנסייה בין חברון לגוש עציון בו הוא מתכנן להקים מלון מפואר. בינתיים מתגוררים במקום 30 יהודים ששומרים על המתחם

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 29/06/15 10:59 יב בתמוז התשעה

ארווין מוסקוביץ מתכנן להקים מלון פאר ליד גוש עציון
cc by Mazel123, צילום: cc by Mazel123

חודש אחרי שנודע שנרכש נכס של הכנסייה בין חברון לגוש עציון מתברר כי אנשי הקרן לגאולת קרקעות ישראל שקנו את הנכס עומדים לפתוח במקום בית מלון מפואר. למעשה כבר עתה התיישבו במתחם 30 יהודים שהגיעו כדי לשמור על המתחם, כך דווח ב'ידיעות ירושלים'.

בקרן טענו השבוע שמחיר הנכס היה אטרקטיבי, בשל מצבה הכלכלי הגרוע של הכנסייה האמריקאית שהחזיקה במקום והפסידה כספים רבים בהונאת מיידוף. כתוצאה מכך הכנסייה החליטה לטענת אנשי הקרן לממש נכסים ומכרה את המתחם לחברה שבדית לפני כשבע שנים, שמתברר שמאחוריה עומד איש הימין ארווין מוסקוביץ'.

על פי פרסומים שיצאו לאחרונה, הנכס החדש של הקרן לגאולת קרקעות ישראל צמוד לכביש 60 ושטחו למעלה מ־30 דונם, הוא נמצא סמוך למחנה הפליטים אל־ערוב ממזרח לגוש עציון. בחודשים האחרונים נעשו במקום שיפוצים נרחבים כדי לאפשר את כניסתם של הדיירים הראשונים ולאחרונה אכן התיישבו במקום 30 יהודים, כולם רווקים, יוצאי צבא, במטרה לא לסכן נשים וילדים. חלק מדיירי המקום משמשים בינתיים כמאבטחי המתחם.

לדברי אנשי הקרן לאחר הרכישה התקיימו לא מעט דיונים במטרה לקבוע את גורל הנכס הגדול וייעודו. מנכ"ל הקרן לגאולת אדמות, חבר מועצת עיריית ירושלים, אריה קינג, אמר כי הקמת מלון נמצאת בעדיפות הראשונה בגלל האטרקטיביות של הנכס והרמה הארכיטקטונית הגבוהה שלו, וכן לאור מקומו הנוח סמוך לגוש עציון ולחברון, בדרך מירושלים למערת המכפלה.

זוהי לא הפעם הראשונה בה רוכש מוסקוביץ' מבנים באזורים מבודדים ומיישב אותם. אחד המפורסמים שבהם הוא מלון שפרד, אותו רכש לפני 30 שנה בדיוק. במקרה ההוא ביצע המיליונר פעולה הפוכה והסב את השטח מבית מלון לדיור. מוסקוביץ' לחם בעקשנות על זכותו ליישב את המקום ולאחר עתירות בבית המשפט העליון הצליח במבוקשו.

מתחם מלון שפרד נבנה כבר בתחילת המאה ה־20, בתור אחוזה של המופתי של ירושלים חאג' אמין אל־חוסייני. אחרי מלחמת העצמאות, כשהאור נשאר בשליטת ירדן, הורחב המבנה לבית מלון בניהולן של משפחות ערביות. אחרי 1967 פעלו בו מוסדות של ממשלת ישראל.

אף על פי שמוסקוביץ' החזיק במתחם 30 שנה, העירייה נמנעה במשך שנים רבות להעניק אישור בנייה לפרויקט. בסופו של דבר ניתן היתר לבניית עשרות דירות, שכן מוסקוביץ' הוא הבעלים החוקי של המתחם ולא הייתה דרך למנוע מהפעיל העיקש להפוך את המקום להתיישבות יהודית בלב השכונה הערבית.