נחשפו מסמכים נדירים בכתב ידו של הרב אריה לוין זצ"ל

במסגרת מכירה פומבית נחשפו מסמכים נדירים בכתב ידו של הרב אריה לוין. המסמכים עוסקים בין היתר בהלכות קריעה על מקום המקדש, על מנת שזה יהיה מוכן לו בעת עלותו למקום המקדש

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 23/06/15 19:01 ו בתמוז התשעה

נחשפו מסמכים נדירים בכתב ידו של הרב אריה לוין זצ"ל
בית המכירות הפומביות ירושלים של זהב, צילום: בית המכירות הפומביות ירושלים של זהב

מסמכים נדירים בכתב ידו של הרב אריה לוין זצ"ל, נחשפו השבוע במסגרת קטלוג מכירה פומבית של בית המכירות הפומביות 'ירושלים של זהב', שיתקיים לקראת סוף יולי. המסמכים מוסיפים פן נוסף על הרב אשר מוכר כרב אסירי המחתרת ועוד.

בין המסמכים נחשף פתק שרשם לעצמו רבי אריה לוין העוסק בהלכות קריעה על מקום המקדש ותפילה לבניין המקדש. מדובר בדף שעליו רשם לעצמו רבי אריה לוין את הלכות קריעה ואבלות על מקום המקדש, ככל הנראה כדי שיהיו מזומנות לו בעת עלותו למקום המקדש. לפי סימני הקיפול ניתן לומר שמדובר בפתק שהיה נוהג לשאת בכיסו.

הרב אריה לוין נודע בכיסופיו ובגעגועיו לבניין בית המקדש היה מצדיקי דור התחייה הלאומית שתמכו בכל לב בבניין הארץ, וראה בהקמת המדינה שלב חשוב בגאולת ישראל. בבית המכירות הפומביות מספרים סיפור אופיני לרב לוין הנוגע למסמך. "שעות ספורות לפני פטירתו, ניגש אל רבי אריה העיתונאי אליהו עמיקם. הצביע רבי אריה על ספר התהילים שבידו ועל הפסוקים "יושיע ציון ויבנה ערי יהודה... ואוהבי שמו ישכנו שמה", והסביר: "קודם כול יושיע ציון - תחילה באו הביל"ויים, ואחר כך יורשיהם; עכשיו אנחנו בשלב השני - עלינו לבנות את ערי יהודה; ורק אז תבוא התקופה השלישית - אהבת ה'... אף תקופה זו תגיע..."".

(צילום: בית המכירות הפומביות ירושלים של זהב)

בנוסף למסמך זה, נחשף מסמך אשר מחזק את הפן האישי של הרב לוין לאנשים שונים. מדובר בשיר קצר בחרוזים לחתן ולכלה - ברכה לנישואין בכתב ידו של הרב לוין אשר נכתב על ספר שניתן להם לחתונתם.

"למזכרת נצח ברכת מזל טוב לכלולה/... עם בת גילו היקרה המהוללה/ תחי', לבנות בית ישראל סגולה/ בדרך טובה וסלולה/ ויהיו מאושרים כל ימיהם בברכת ה' עליהם בכל טוב סלה/ לדור דורים בברכה מלב ונפש, ארי' לוין. י"ג ניסן חדש הראשון כימי צאתנו ממצרים יראנו נפלאות ויחיש ישועה ---", נכתב בברכה.

(צילום: בית המכירות הפומביות ירושלים של זהב)

מסמך אחר הינו הזמנה לחתונה, אשר הרב לוין ענה לה, ככל הנראה מכיוון שהתקשה להגיע לחתונה. מאחורי ההזמנה חתם רבי אריה את שמו, וכתב: "בעזרת השי"ת ב"ה הגעתי לגיל זקנה ושיבה". ייתכן שהתקשה להגיע לאותה חתונה בשל גילו המופלג, ולכן ציין זאת על ההזמנה, ספק לבעל השמחה ספק לעצמו. החתונה התקיימה בי"ח בכסלו תשכ"א.

(צילום: בית המכירות הפומביות ירושלים של זהב)

מסמכים נוספים אשר מתפרסמים מביאים מעט מחיי היום יום של הרב אריה לוין. מדובר בדף משכורות של ישיבת 'עץ חיים' בו שימש הרב לוין כמשגיח רוחני. במסמכים נראות חתימות ידיהם של רבנים מוכרים וידועים בהם הרב לוין.

(צילום: בית המכירות הפומביות ירושלים של זהב)