בעקבות הפרסום בכיפה: המחירים במקווה ירדו

סנונית ראשונה: לאחר פרסום המחקר על אודות המחירים הנהוגים במקוואות, הודיע ראש המועצה הדתית באלקנה כי יוריד המחירים לסכום אותו קבעו במשרד לשירותי דת

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 13/05/15 17:15 כד באייר התשעה

בעקבות הפרסום בכיפה: המחירים במקווה ירדו
Shutterstock, צילום: Shutterstock

אתמול פורסם ב'כיפה' מחקר של המכון לאסטרטגיה ציונית שחשף שורה ארוכה של מחדלים במקוואות ברחבי הארץ, ביניהם גבייה מוגזמת של כספים במאות מקוואות, זאת בניגוד לסכומים אותם קבעו במשרד לשירותי דת, ושינויים ראשונים כבר נראים בשטח.

ביישוב אלקנה התפתח בעקבות פרסום הידיעה דיון במייל היישובי, כשהתושבים מתקוממים נגד העלות של הטבילה במקווה הישובי. “מה שנכתב בכתבה ממש מקומם כאשר משווים זאת למחירי המקווה באלקנה. תמוהה העניין שבעקבותו הוחלט לפני כשנה להעלות את המחיר מ20 ל25”, כתבה אחת התושבות ואחרת הוסיפה "גם אנחנו שאלנו את עצמנו למה כ"כ יקר לטבול במקווה של אלקנה. בכל מקום אחר בארץ שהיינו לפני כן, המחיר היה נמוך בהרבה".

היום (ד') ענה ראש המועצה הדתית אלקנה, שמעון רוקח, לגולשות, והודיע כי הוא מוריד את המחירים באופן מידי ומתאים אותם לסכום הקבוע בהוראות המשרד לשירותי דת. “נדרשתי לענין שבנדון בשל כתבה שפורסמה בימים אלו ומתוך בדיקה שערכתי עולה כי הנחיות המשרד לשירות דת בחוזר מנכ"ל קובעות כי דמי כניסה למקוה נשים הינו 15 ש"ח כולל מקלחת, 30 ש"ח כולל אמבטיה", הוא כותב במכתב שפורסם במייל היישובי ומבהיר כי "ההחלטה לגבות 25 ש"ח לכלן נקבעה בהנהלה הקודמת, לא הייתי מעורב ולא נדרשתי לסוגיה".

"לפיכך", הוא מוסיף, “הורתי כי מהיום (ד') נפעל על פי הנחיות המשרד לשירותי דת - קרי 15 ש"ח כולל מקלחת ו-30 כולל אמבטיה". עוד הוסיף וכתב במכתב כי "יצויין שכל הכספים שניגבו הושקעו ומושקעים במקווה שהינו אחד היפים בארץ".

(צילום: כיפה)

כזכור, אתמול פורסם ב'כיפה' מחקר שערך אריאל פינקלשטיין מהמכון לאסטרטגיה ציונית, בו נקבע כי קרוב ל-50% מהמקוואות גובות סכום כסף גבוה מהמותר על פי המשרד לשירותי דת.

על פי תקנות השר לשירותי דת מנובמבר 2013 עלות טבילה רגילה במקווה היא 15 ש"ח, וחוזר מנכ"ל המשרד קובע כי "חובה להקפיד על גביית התעריפים הנזכרים לעיל", אך בפועל כל מועצה דתית, ועל פי המחקר לעיתים גם כל בלנית, פועלת כראות עיניה ואין אכיפה של נוהלי המשרד.

החוקרים מציינים כי פנו בשיחות טלפוניות לכלל המקוואות בישראל בשאלה מהו המחיר לטבילה רגילה במקווה, ונענו על ידי 482 מקוואות מתוך 727 המקוואות ברחבי הארץ. במחקר עולה כי ב-321 מהם - 48%, נגבה מחיר שברוב המקרים הינו גבוה יותר מהמותר - היינו 15 ש"ח. ב-31% מתוך אותם מקוואות המחיר עולה על 20 שקלים ובחלק מהמקוואות המחיר אף מגיע ל-30-35 ש"ח לטבילה.

למעשה, קובעים החוקרים, הממצאים מלמדים כי במספר רשויות אין אפילו אחידות בתוך המועצה הדתית ובאותה רשות נגבים במקוואות שונים מחירים שונים. כמו כן, באופן אבסורדי, דווקא ברשויות בהן התושבות בעלות רקע חברתי כלכלי נמוך, הן נדרשות לשלם סכומים גבוהים בהרבה ממה שקבע המשרד לשירותי דת.

"איש לא היה מעלה על דעתו של המחיר על שירות ממשלתי, כמו הנפקת דרכון או רישיון, יהיה תלוי במקום שבו ניתן השירות, אך כך הם הדברים בענף המקוואות", כותבים החוקרים. בנוסף, פנו החוקרים לדבורה אייפרמן, מנהלת אגף מבני דת במשרד לשירותי דת, האחראית על תחום מערך המקוואות, ותשובתה הייתה "אנו עושים כמיטב יכולתנו על מנת למגר את התופעה", ומסבירה כי הטיפול יעשה בעזרת תלית מחירות בכלל המקוואות כאשר המחירון יפרט לכל טובלת אשר מגיעה למקווה את המחירים התקינים.

"דומה כי תשובה זו מלמדת על חוסר היכולת של המשרד לשירותי דת להתמודד עם אוזלת היד של המועצות הדתיות", מותחים החוקרים ביקורת על המשרד לשירותי דת. "המשרד אינו מפעיל כל סנקציות כלפי רשויות החורגות מהנוהל אלא מתעתד לתלות שלטים שהיעילות שלהם מוטלת בספק". לדבריו הפתרון הראוי לבעיה הינו הפעלת סנקציות כלליות ולא הסתפקות בתליית שלטים בלבד.