הרב שרקי לכיפה: יש לי תהיות לגבי התנהלות המשטרה בפיגוע

בראיון ל"כיפה" קורא הרב שרקי לגזור על המחבל שרצח את בנו מאסר עולם ללא חנינה, ומותח ביקורת על התנהלות קובעי המדיניות. "התנהלותם משדרת חולשה והתעלמות"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 27/04/15 11:11 ח באייר התשעה

הרב שרקי לכיפה: יש לי תהיות לגבי התנהלות המשטרה בפיגוע
cc by אמרי פרל, צילום: cc by אמרי פרל

"אני דורש לגזור על המחבל שרצח את בני את הענישה המחמירה ביותר שמדינת ישראל יכולה לגזור כעת - מאסר עולם ללא חנינה", אומר הבוקר (ב') בראיון ל'כיפה' הרב אורי שרקי, ששכל את בנו שלום יוחאי שרקי לפני כשבוע וחצי בפיגוע דריסה בירושלים.

"זה לא בגלל עניין אישי שיש לי עם הרוצה אלא אני חושב שזו דרישה שצריכה להגיע מכל אדם שהצדק חשוב בעיניו", מבהיר הרב שרקי. “העמדה המוסרית ביותר היא לגזור עונש כבד על הרוצחים".

הרב שרקי קורא לחברי הכנסת לקדם חקיקה בנושא, על מנת שמחבלים לא ישוחררו בעסקאות כאלו ואחרות בעתיד. “אני מצפה שתקודם חקיקה בנושא, וככל שהדברים יקודמו יותר, כך גם התודעה הציבורית תוביל לעונשי מאסר כבדים".

בשבוע שעבר קרא הרב שרקי לבנות ביהודה ושומרון, במקומות אסטרטגים, בעקבות רצח בנו. בדבריו ל'כיפה' הוא מסביר כי עונש מוות הינה בהחלט אופציה הנמצאת על השולחן, אך לא תביא בהכרח לתוצאה הרצויה - הרתעה. “עונש מוות אינו מהווה הפסד למאבק הלאומי שלהם. לעומת זאת אובדן שטח הינו הפסד חד משמעי, ואם הם יפסידו בכל פעם קרקע ושטח בעקבות פיגועים הם יחשבו פעמיים", אומר הרב שרקי.

"יש לי שאלות ותהיות לגבי התנהלות המשטרה בפיגוע הדריסה בו נרצח בני", מודה הרב שרקי. “אני יכול להבין שצריך להגדיר אירוע אם יש ראיות אבל השאלה היא מה הנחת העבודה בפיגועים. אנחנו שוכחים שאנחנו נמצאים במצב של מלחמה וקודם כל צריך להגדיר אירוע כפיגוע, ורק לאחר מכן להוריד את החשדות אם נמצאות ראיות המוכיחות אחרת. העמדה כיום היא שקודם אירוע לא מוגדר כפיגוע, וזו טעות אסטרטגית כוללת שמדדרת חולשה והתעלמות".

"אני לא יודע מי קובע את המדיניות. יש גורמים שרוצים לשדר אווירה של שקט, אבל אני חושב שהציבור לא קונה את השקט הזה. הציבור בישראל נבון ישי לו חושים בריאים. הבעיה היא שתמיד יש אפקט מצטבר של התכחשות למציאות".

הרב שרקי מותח ביקורת על התנהלות המשטרה בזמן הפיגוע, כאשר רק שלוש שעות לאחר קביעת מותו של שלום יוחאי שרקי הם אישרו את הקבורה. “תמוה בעיני שכאשר נקבע מותו של בני לקח למשטרה שלום שעות לשלוח פקס המתיר קבורה. הם התירו את הדבר רק לאחר לחץ, וכל פעם אמרו 'עוד עשר דקות נאשר'. יש בזה פגיעה ברגשות המשפחה".

"אנחנו במלחמה בדרגות משתנות", מוסיף הרב שרקי כשהוא עונה לשאלה האם אנו נמצאים באינתפאדה מתמשכת. “לפעמים יש מלחמה ממש ולפעמים בדרגה נמוכה יותר, אבל בסופו של דבר אנו נמצאים במאבק ערכי מתמיד בין תרבויות. אנו לא נלחמים בקבוצה לאומית כזו או אחרת, פלסטינים או קבוצה אחרת, אלא אנו במאבק ערכי מול האיסלאם.

"העולם המוסלמי לא משלים עם קיומה של מדינת ישראל ולכן הם פוגעים בנו. המאבק המוסלמי הוא ענף צדדי. אנו צריכים להיות מודעים לזירת המאבק הזו ולהסיק את המסקנות הנדרשות. אני אעשה כל שביכולתי כדי להציג את העמדה המוסרית הזו",מסכם הרב שרקי.