תושבי לוד מודאגים: רב העיר נפטר והחמץ לא נקנה מהגוי לאחר פסח

במהלך ימי הפסח נפטר רבה הספרדי של העיר לוד הרב חיים חדד, ולכן החמץ שמכר לגוי לא נקנה לאחר פסח. ראש מחלקת כשרות בעיר מרגיע: "הבעיה אינה חמורה, וכלל לא נוגעת ליותר מ-80% מתושבים"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 19/04/15 10:56 ל בניסן התשעה

תושבי לוד מודאגים: רב העיר נפטר והחמץ לא נקנה מהגוי לאחר פסח
דוברות עיריית לוד, צילום: דוברות עיריית לוד

בעיה נדירה ביותר התעוררה בשבוע האחרון בעיר לוד, בעקבות פטירתו של רב העיר הספרדי, הרב חיים חדד. לפני פסח מכרו חלק קטן מהחנויות בעיר את החמץ שברשותם באמצעות הרב חדד לגוי, ולאחר שהרב חדד זצ"ל נפטר, התעוררה דילמה מכיוון שלא היה אפשר לקנות את החמץ לאחר הפסח, שכן הרב חדד היה המוכר והוא היה זה שהיה צריך לרכוש אותו מהגוי.

ל'כיפה' הגיעו פניות מצד תושבים מודאגים אשר חששו כי אסור להשתמש בחמץ שברשותם, מאחר והוא לא נקנה מחדש, והתעוררה שאלה בעיר מה דין החמץ.

בתגובה לפניות 'כיפה' מרגיע ראש מחלקת כשרות בעיר, הרב נפתלי ועקנין, את תושבי העיר, ומבהיר כי הבעיה כלל אינה נוגעת לרוב התושבים, וגם אלו שכן יכולים להירגע כי בכל אופן הבעיה תבוא על פתרונה.

"להערכתי יותר מ-80% מהעסקים מכרו אצל הרב האשכנזי של העיר ולא אצל הרב חדד, וגם הסופרמרקטים הגדולים שחלקם היו תחת הכשר של הרב חדד, כדוגמת אושר עד ושופרסל, לא נמצאים בבעיה מכיוון שיש לרשתות גם מכירה ארצית של החמץ", אומר הרב ועקנין. "מדובר במקומות לא רבים, וגם במסעדות, אשר יכול להיות שהיו בבעיה יום יומיים, כבר אינם בבעיה מכיוון שהם קונים חמץ טרי מדי יום".

"בכל אופן הרב חדד ביצע את המכירה כך שאין בעיה עם מכירת החמץ, והבעיה הינה רק שאין מי שיקנה מהגוי. להערכתי המקסימום שיכול להיות הוא שהקניין עבר בירושה לילדיו וכיוון שהחוזה לא הלך לאיבוד, יש תנאי בחוזה שאם לא מבינים את יתרת החוב המכירה מתבטלת אוטומטית ולכן במקרה הגרוע ביותר יש כאן בעיה מדרבנן שאפשר למצוא לה פתרון", מסביר הרב ועקנין.