עליזה לביא: מציעה להפסיק להאמין לאחיזת העיניים של המפלגות האחרות

במאמר ב"כיפה" תוקפת עליזה לביא את המפלגות האחרות וטוענת כי יש עתיד היא המפלגה היחידה שמוכנה לעסוק בנושאי דת ומדינה כראוי

חדשות כיפה ח"כ עליזה לביא 09/02/15 18:10 כ בשבט התשעה

עליזה לביא: מציעה להפסיק להאמין לאחיזת העיניים של המפלגות האחרות
פלאש 90, צילום: פלאש 90

לאחרונה השתתפתי בפאנל בנושא חופש בחירה בנישואין, בו היה אמורים להשתתף גם חה"כ אלי ישי, שנמנע מלהגיע וכן בוז'י הרצוג שביטל ברגע האחרון. מלבדי השתתפו עו"ד אמיר אוחנה ממפלגת הליכוד, חה"כ יעקב מרגי ממפלגת ש"ס, ורחל עזריה ממפלגת כולנו.

שמחתי שסוף סוף ניתנת במה לשיח רחב וממוקד בנושאי דת ומדינה. לצערי, החברה הישראלית וגם פוליטיקאים רבים ומפלגות נמנעים מלהתמודד עם נושא זה. לא בכדי אני הייתי היחידה מהקואליציה הקודמת שהשתתפה בפאנל. יש החוששים מתשלום פוליטי, ורבים מהישראלים לא מתעניינים בענייני דת ומדינה ולא מבינים את המשמעויות הרבות שיש לחוקים בנושא.

סיפרתי לסטודנטים כי החוק היחיד בתחום הדת ומדינה אשר עבר בכנסת האחרונה הוא החוק שלי- חוק ייצוג הולם לנשים בוועדה למינוי דיינים. דיינים המכהנים כיום בבתי הדין ואחראים על הדרך בה אזרחי ישראל היהודים מתחתנים, מתגרשים ומתגיירים, מתמנים על ידי ועדה הכוללת עשרה אנשים. עד לאחרונה לא הייתה בוועדה ולו אישה אחת והיום בזכות החוק יש ארבע נשים.

במסגרת חופש הבחירה בנישואין, הזכרתי דבר חשוב שבכל פעם אני מתפלאת שרבים לא יודעים אותו והוא שבכנסת היוצאת נפל דבר. בפעם ראשונה יש שימוש בסנקציה פלילית בסעיף שעבר במחטף הקובע כי זוגות אשר יקיימו חתונה עם רב מחוץ למסגרת הרבנות יהיו נתונים לסנקציות פליליות (כולל הרב בעצמו). שרי יש עתיד היו היחידים (!) בקואליציה שהצביעו בעד ביטול הסעיף השערורייתי הזה.

הוספתי לדיון את החשיבות של הקשר ליהדות העולם. מה שקורה לנו לא מתרחש רק בישראל. יהדות התפוצות הינה חשובה והקשר איתה הוא הכרחי. הצגתי את המחלוקות הקיימות עם יהודי התפוצות וכיצד ראוי להתמודד איתן. לא ניתן לקיים את השיח על דת ומדינה בתוך וואקום. אנו חלק מדבר גדול יותר וליהודי העולם יש השפעה מכרעת על נושאים חשובים אלו.

כמו כן סיפרתי כי במסגרת מרוץ הסמכויות בדיני המשפחה בישראל, אשר פעלתי רבות בכדי לבטלו, הוקם צוות קואליציוני שמטרתו למצוא פתרון לבעיה. בעקבות הדיונים הניח משרד המשפטים הצעת חוק ממשלתית חלקית אמנם, אך היא מבוססת על הצעתנו.

לבסוף, שוחחנו על נושא הגיור. חבל לי כי כיום ישנם יהודים רבים שהמדינה לא השכילה למצוא להם פיתרון במהלך השנים ובכך הפכה אותם במו ידה לפסולי חיתון. קידמתי יחד עם חה"כ אלעזר שטרן את חוק הגיור אשר נתקל, גם הוא, בהתנגדויות רבות מצד הבית היהודי.

לצערי, אף מפלגה לא התמודדה עם הנושאים הקשים הרבים העולים מתוך סוגיות של דת ומדינה. אני, שגדלתי בתוך הציונות הדתית, הופתעתי בכל פעם לגלות את התנגדות האחים שלי להפוך את היהדות ליהדות של כולם. יהדות נעימה, משתפת ורצויה. לתומי חשבתי שנוכל לעבוד בשיתוף פעולה ויחד לפרוץ את הסטטוס-קוו שכבר אינו רלוונטי היום בתחומים רבים. אבל טעיתי.

לא בכדי הבית היהודי וישראל ביתנו לא הסכימו להגיע לפאנל. לא לשווא הברית עם האחים שלנו נעלמה. אני מציעה להפסיק להאמין לאחיזת העיניים ולהבין מי עושה את העבודה במדינה, מי רוצה להפוך את החברה הישראלית בכלל לטובה ויותר ואת היהדות בפרט לקרובה יותר. אנחנו לא נוותר בנושא הזה וכשנחזור אחרי הבחירות המיותרות הללו, נמשיך מאיפה שהפסקנו. נתמודד עם כל הסוגיות הקיימות והקשיים שעולים מהן. בשביל זה נבחרנו.

פיזור הכנסת קטע תהליכים ארוכים, קשים ומורכבים רבים שסיעת יש עתיד ואני היינו בעיצומם, שנועדו להביא לשינוי ושיפור בתחומי חיים לאזרחי ישראל. אני וחברי סיעתי מתכוונים לחזור לכנסת ולהמשיך מה שהתחלנו, יחד נפעל לתיקון עולם. באנו לשנות.