"העוצמה שיש לקצין משטרה בדרגה גבוהה עלול להעביר כל אחד על דעתו"

הרב רמי ברכיהו העומד בראשות פרויקט "מאמינים במשטרה" מגיב לפרשיות הניצבים במשטרה וכיצד הוא מתמודד עם בעיות אלו

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 08/02/15 14:27 יט בשבט התשעה

"העוצמה שיש לקצין משטרה בדרגה גבוהה עלול להעביר כל אחד על דעתו"
פלאש 90, צילום: פלאש 90

בשבועות האחרונים הוטל צל כבד על המשטרה ובכריה בשל פרשיות ההטרדות של הנציבים. בעוד הדברים מעורר שאלות קשות בישראל, בציונות הדתית ממעטים לעסוק בסוגיה כפי הנראה כשילוב של תחושת 'לנו זה לא יקרה' ובשל העובדה שכמעט ואין דתיים לאומיים המשרתים במשטרה.

"אנחנו חיים בתרבות מתירנית, באווירה תרבותית לא פשוטה מבחינה זו ואין ספק שגם הכוח העצמה שיש לקצין משטרה בדרגה גבוהה עלול להעביר כל אחד על דתו ועל דעתו", אומר ל'כיפה' הרב רמי ברכיהו, רב היישוב טלמון וראש פרויקט 'מאמינים במשטרה' העוסק בגיוס והכשרת שוטרים מבני הציונות הדתית, בהתייחסו לנושא אשר פוגע באופן אנוש במשטרה, אך מבקש לסייג כי למרות החקירות והדיווחים אין למהר ולהטיל רפש על כל המערכת.

"חשוב לי להדגיש, שאני מכיר את מערכת המשטרה מפנים ויש שם אנשים איכותיים, אנשים שהם חדורי תחושת שליחות, שעושים מלאכתם יומם וליל במסירות נפש כדי שעם ישראל יוכל לקיים חיים תקינים".

הרב ברכיהו מסביר כי השלב הראשון בהתמודדות היא להיות מודע לכך שכוח ותרבות יכולים להפיל כל אדם באשר הוא. דבר שני, מעבר למודעות צריך להיות קשור למערכות חיים שנותנות כוח ועצמה לפנימיות המוסרית של האדם. "אנו מאמינים שזו התורה שמסוגלת לחולל באדם דברים שלא היה מסוגל להם בלעדיה והיא מסוגלת להרים את מערכות החיים שלנו למקום טוב יותר".

לדברי הרב ברכיהו יש דרכים לגייס שוטרים יותר איכותיים, וכך עושים במסגרת הפרויקט הדתי לאומי במשטרה. "אנחנו עוסקים בגיוס בוגרי ישיבות שהם גם בוגרי יחידות קרביות. אנו בוחרים את אלו עם הרקע תורני ומפעילים בית מדרש העוסק בשאלות ההלכתיות של המפגש של השוטר עם המציאות. אנו מאמינים שבית המדרש שלנו יכול לתת כלים וללוות שוטר שבא מעולם של תורה ועדינות לעבור את הניסיונות והאתגרים שעומדים בפניו הן מהבחינה ההלכתית והן במציאת פתרונות מעשיים כיצד להימנע ממצבים בעייתים שיכולים להסתבך".

"זה משימה ואתגר רוחני ולאומי מהמדרגה הראשונה ואנו מקבלים תמיכה מפתיעה ומדהימה מהמערכת עצמה. משטרת ישראל מבקשת שנביא סוג מסוים של אנשים שישתלבו במערכת המשטרתית ולאור הפרשיות האחרונות גם מובן מדוע. זה אומר שלתורה ולבתי המדרש של הציונות הדתית יש מה להציע למדינה. יש מקום לתורה שלמדנו ועם ישראל מבקש לשמוע מה יש לנו להציע לו, לא רק בתחום התורה וההלכה. אני מאמין, שעם ישראל נחשף במפגש הישיר הזה עם בוגרי הציונות הדתית לאלטרנטיבה חיובית אל מול התרבות המערבית שאנו חיים בתוכה".

לדברי הרב ברכיהו הוא לא הופתע מהפרשיות האחרונות במשטרת ישראל. "אנו מכירים את המציאות הזו, אנשינו הם בוגרי צבא וסיירות ואנו מכירים את התרבות המערבית שיש לה אמירות שונות ביחס לזוגיות וביחס לאישה. הופתענו אולי מהעוצמה והמקומות אליהם זה הגיע אך ידענו שהגרעין קיים. אני לא מרגיש שאנחנו צריכים להיערך בעקבות הפרשיות בשונה ממה שאנו נערכים ומכינים את אנשינו למפגש עם התרבות המתירנית עד עתה".

לשאלה האם אולי כדאי להימנע מראש משירות במשטרה שיכול להיות בעייתי עבור שומר תורה ומצוות, משיב הרב ברכיהו נחרצות, כי הוא מאמין שזה אפשרי וששוטר יכול להתמודד עם זה מבלי להיכנס לבעיות הלכתיות או מוסריות. "אנו כבר אחרי שלושה מחזורים, קרוב ל-60 שוטרים ומעולם לא שמענו על התמודדויות שאנשים לא מצליחים להתמודד איתם. זה לא יותר גרוע מעובד בהייטק שעובד עם נשים.

"אין ספק אם המשטרה הייתה מבקשת מאתנו הנחיות מראש כיצד לנהוג היינו בונים את המערכת אחרת, אך כיום המציאות הזו בלתי אפשרית מבחינה טכנית ולכן אנו בונים את השוטרים מבחינה ערכית ומוסרית ומדריכים אותם איך לא יוצרים שיחות נפש ואיך לא מגיעים למצב בו נמצאים לבד בניידת עם שוטרת בחושך. אין מציאות ששוטר שלנו נמצא בניידת לבד ויש לכך פתרונות רבים. נכון שזה מורכב ולא בריא אך זה לא אומר שזה לא אפשרי", אומר הרב ברכיהו.

הרב ברכיהו טוען כי דווקא פרסום הפרשיות האחרונות מהווה פתח לאפשרות להציע פתרונות למצבים הבעייתיים. "זו בהחלט הזדמנות לפתוח את הסוגיות האלה, אנו גוף חיצוני ולא חלק מהמשטרה אך אנו בהחלט מרגישים שאנו משפיעים בתחומים שונים בתוך המערכת ויכול להיות שהנושא עכשיו בשל וניתן לבנות דרכו תודעה חדשה של התנהלות ופעילות. בכל מקרה, אנו משתדלים למצוא פתרון נכון לכל בעיה ואיננו נמנעים משירות חשוב שהוא בגדר מצווה.