חג הפרימריז - או למה לא באמת רוצים אתכם בבית היהודי

כשכל זב חוטם מחליט שהוא רוצה להיות חבר כנסת, מה הפלא שבנט נלחם בשיניים כדי להביא שחקני חיזוק חילוניים למפלגה. וגם מה אפשר ללמוד משטבון ולמה חנוכה הוא לא חג

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/12/14 09:36 כז בכסלו התשעה

חג הפרימריז - או למה לא באמת רוצים אתכם בבית היהודי
פלאש 90, צילום: פלאש 90

עזרו לשכן לרדת מהעץ

בכל שניה מוכרת רשת מקדונלד'ס 75 המבוגרים ברחבי העולם. בשבוע האחרון נדמה כי זה גם קצב ההכרזה על מתמודדים חדשים ברשימת הבית היהודי לכנסת. איפה שלא תדרוך אתה מוצא אנשים תמימים שחושבים שאם יוני שטבון וזבולון כלפה הצליחו להיכנס לכנסת בהליכה, גם הם יכולים לעשות זאת. חוץ מזה, זה לא שיש להם באמת ברירה פשוט כולם "לוחצים עליהם".

האמת כמובן הרבה יותר מאכזבת. על פי אתר מבקר המדינה מתמודדי הפרימריז האחרון בבית היהודי, הוציאו מאות אלפי שקלים כל אחד על מנת להשתתף בחגיגה, ודי בצדק. על מנת להיות בעל סיכוי סביר להיבחר יש להשקיע ביועץ פוליטי טוב שמכיר את המערכת, דובר שינסה להכניס איטם לתקשורת על המאבק האזוטרי של המועמד בועד הבית, וכמובן לשלם על כל המודעות עליהם יתנוססו פניו של המועמד במטרה שהציבור ידע למי הוא מצביע. אז אם גם השכן שלכם, חושב שאין לו ברירה אלא להתמודד והוא מוכן לסכן סכומי כסף רק בשביל לקבל אישור כניסה לרכב למשכן הכנסת? עשו טובה, תהיו חברים טובים ותורידו אותו מהעץ.

הבית היהודי וערוץ 20

לא מזמן עלה ערוץ מסורת חדש לאוויר, ערוץ 20. הערוץ שכל קשר בינו לבין מסורת הוא ככל הנראה מקרי בהחלט, מנסה למצב עצמו כערוץ ימין פוליטי ודי בהצלחה. טרם עלה הערוץ, ניסו רבים מתעשיית התקשורת המגזרית לנגוס בו, ולכבוש להם אם לא תוכנית שלמה לפחות פינה קבועה. כיוון שזה ערוץ מסורת, וכיוון שמוטי שקלאר, יו"ר הערוץ, הוא מהמגזר, בטח הוא ישמח לפרגן ליוצרים ולטאלנטים הסרוגים האיכותיים שיש. מסתבר, שכמו בבית היהודי גם בערוץ היהודי מעדיפים לא לעשות עסקים עם דוסים ולגייס את מיטב הטאלנטים החילוניים לשורותיהם. כך במקום למצוא את אנדרדוס, עמנואל שילה, קובי סלע ועוד תקבלו את גיל קופטש עודד מנשה ולינוי בר גפן. יתכן שבערוץ הבינו מה את מה שנפתלי בנט מנסה להסביר לאורי אריאל כבר מזמן - איילת שקד, דני דיין ורונן שובל מביאים יותר רייטינג מזבולון אורלב וניסן סלומניאסקי.

המסלול המהיר להצלחה

אם הסיפתח של הטור לא ביאס אתכם ודבקתם בהחלטה לרוץ לפריימריס, אולי בכל זאת תוכלו ללמוד משהו מיוני שטבון וההצלחה המהירה שלו. שטבון נכנס לחיינו לראשונה כשהקים את תנועת רעננים, תנועה א-פוליטית שטענה שמטרתה היתה להביא לאיחוד בין הבית היהודי למפד"ל הותיקה. כשנפתח הפריימריז לבית היהודי עזב שטבון את התנועה שהקים ורץ להתמודד על מקום הצעיר ברשימת הבית היהודי לכנסת, ולבסוף זכה במקום ה11 ברשימה המאוחדת. תוך פחות משנתיים ובזכות האומץ להתנגד להחלטת הסיעה ולהצביע כנגד חוק הגיוס של שטרן, הצליח האיש למצב עצמו בראש המחנה החרד"לי וכמקורב לרב טאו. האיחוד המפתיע עם אלי ישי הצליח להקפיץ אותו מהמקום ה11 למקום השני. תגידו מה שתגידו, אבל האיש יודע את העבודה הפוליטית, יש מה ללמוד ממנו.

חג יפה כל כך.

בכל פעם שהייתי מגיע למסיבת חנוכה אצל סבי, הייתי נוהג לברכו בברכת חג שמח. סבי היה מחייך ואומר לי לא אומרים חג שמח אלא חנוכה שמח, שכן בחנוכה לא מקריבים קורבן חגיגה, ורק ימים בהם הוקרב הקורבן המיוחד זוכים לשם חג. לא משנה כמה שנים עברו תמיד נפלתי בזה.

מזה דורות נהוגים אנשים שעל ראשם כיפה או כיסוי ראש לעוות את מילות שירי חג החנוכה. העיוות המוכר ביותר הוא שינוי הנוסח "אשר חוללו המכבים" ל"אשר חולל השם למכבים" שנועד לתת את הקרדיט לבורא עולם ולא לבשר ודם. כעת עם פריחת הזרם החרדל"י במוזיקה, ונציגנו בתוכניות הראליטי, הגיע הזמן לתקן גם במילותיו של לוין קיפניס. "חנוכה חנוכה, חג יפה כל כך" כתב קיפניס בשיר המושמע כמוזיקת רקע בכל מאפיה, אך כאמור חנוכה איננו חג. האחים גת לטיפולכם.

חנוכה שמח