עליזה לביא: אסור להשלים עם מציאות בה נשים לא נמצאות במועצות הדתיות

חברת הכנסת לביא דורשת מסגן השר הרב אלי בן דהן את רשימת המועמדות של המשרד לשירותי דת למועצות הדתיות. "אסור להשלים עם מציאות בשטח שאינה מאפשרת כניסת נשים"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 21/09/14 19:26 כו באלול התשעד

עליזה לביא: אסור להשלים עם מציאות בה נשים לא נמצאות במועצות הדתיות
דוברות עליזה לביא, צילום: דוברות עליזה לביא

יו"ר הועדה לקידום מעמד האישה ח"כ עליזה לביא שיגרה היום (א') מכתב לסגן השר לשירותי דת הרב אלי בן דהן ולכל ראשי הרשויות בארץ, לקראת מינוי הרכבים חדשים של מועצות דתיות ברחבי הארץ, בדרישה להבטחת ייצוגן של נשים במועצות. במכתב ביקשה לביא לדאוג לייצוגן של נשים כחלק מ45% המועמדים המוצעים ע"י המשרד לשירותי דת ומהמועמדים המוצעים ע"י הרשות המקומית דרשה לקבל את מספר הנשים ורשימה שמית של המועמדים והמועמדות.

כזכור, הצעת החוק של ח"כ לביא לייצוג הולם של 50% נשים במועצות הדתיות אושרה בקריאה טרומית במושב הקיץ בעוד סגן השר בן דהן הודיע כי משרדו יקדם במקביל הצעת חוק ממשלתית בנושא. הבטחת ייצוגן של נשים מצד המשרד והרשויות, עוד בסבב המינויים הנוכחי, ייתכן ותייתר את הליך החקיקה.

עוד הציעה ח"כ לביא לעזור בגיוס מועמדות ככל שאין כאלו "המציאות בשטח אינה מאפשרת באופן גלוי אך גם סמוי במקומות רבים כניסת נשים. צריך שיותר נשים תתמודדנה וצריך לסייע להן בתהליך" אמרה ח"כ לביא בהצגת החוק מול מליאת הכנסת.

על הצעת החוק אמרה בעבר ח"כ לביא:"במועצות הדתיות כמעט ואין נשים. גם במקרה זה - כשנשים אינן מיוצגות בקרב מקבלי ההחלטות, ההתייחסות לנושאים הקרובים לנשים ולסוגיות החברתיות שיש לפעול לגביהן בשיקולים רחבים היא מועטת וחסרה. ייצוגן ההולם של נשים במועצות הדתיות יביא להתייחסות כוללת ולשיפור תחומים שעד כה סבלו מהזנחה רבת שנים, מחוסר תשומת לב. כך למשל: שירותי דת רבים כמו השגחת כשרות, ההכנה לחתונה, תחזוקת מקוואות, שכר הבלניות ותנאי העסקתן מופקדים בידי המועצה הדתית. ייצוג הולם לנשים נדרש במקרה זה".

מיכל קלדרון, שמונתה לאחרונה כחברת המועצה הדתית בראשון לציון: "חשוב מאוד שיהיה ייצוג של נשים ויותר מאחת בכל מועצה דתית. אני חייבת לציין שבמועצה הדתית בראשון קיבלו אותי לאחרונה בזרועות פתוחות, ואני חברה ברוב הוועדות. לאשה יש את הנשמה היתרה לבוא ולראות דברים מזווית אחרת בכל נושא ולכן גם כאן בראשון אני תמיד מבקשת שלא לתייג אותי לנושאים מסוימים דוגמת טהרת המשפחה, והיה לי חשוב להיות חברה גם בוועדות העוסקות בנושאי כשרות, ארועים, ביקורת, נישואין, טהרת המשפחה ולמעשה בכל היבט הנוגע לתושבים".