בדיקת כיפה: תעריף מקומות התפילה בבתי הכנסת התייקר מהשנה שעברה

המחאה החברתית פוסחת על בתי הכנסת בתעריפי הימים הנוראים: המחיר הממוצע לכיסא בבית כנסת בישראל עומד על 570 שקלים. בירושלים ובגבעת שמואל: למעלה מ-1,000. כל הנתונים

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/09/12 11:06 כז באלול התשעב

בדיקת כיפה: תעריף מקומות התפילה בבתי הכנסת התייקר מהשנה שעברה
shutterstock, צילום: shutterstock

ראש השנה מסתכם לא רק בתפוח בדבש, הרמת כוסית ומתנות לחגים - אלא גם בקניית כיסא בבית הכנסת. זאת, כמובן, אם אתם אשכנזים. המחאה החברתית שככה, השקט חזר אל רחובותינו, אך מחירי הכסאות בבתי הכנסת נותרו גבוהים ויציבים.

בבדיקה שערכה מערכת כיפה, בקרב למעלה ממאה בתי כנסת מכל רחבי הארץ, ביררנו באמצעות הגולשים את גובה התשלום הנהוג בבית הכנסת שלהם. הנתונים מצביעים גם השנה על פער גדול בין בתי הכנסת השונים ומלמדים כי גם בתחום הזה: מי שמחפש ומברר - חוסך.

מבדיקת כיפה עולה כי המחיר הממוצע לכיסא בבית כנסת בישראל עומד על 570 שקלים. לשם השוואה, המחיר בשנה שעברה עמד על 450 שקלים, בסקר דומה שביצענו. נתון נוסף שהתחדש ביחס לשנה שעברה מצביע על יותר ויותר בתי כנסת שהחליטו על תשלום דיפרנציאלי בדמי החבר: אם בעבר נהגו בתי הכנסת לגבות מחיר למקום בודד ותעריף משפחתי, השנה נוהגים בתי כנסת רבים להנהיג תעריף לזוג ותשלום נוסף עבור כל ילד.

(צילום: shutterstock)

הנתונים המפתיעים מגלים כי בגבעת שמואל תדרשו לשלם למעלה מ-1,000 שקלים למשפחה עבור חמישה נפשות, כדי שתוכלו להתפלל מתחת לקורת גג ממוזגת במהלך הימים הנוראים. במקביל, בירושלים, המחירים אף גבוהים יותר בכמה מאות שקלים - אך מי שגר ביישוב קטן, הרוויח: ביישוב יקיר, למשל, משלמים 600 שקלים בלבד למשפחה ממוצע ובישוב דולב מסתפקים בגביית תשלום של כ-300 שקלים בלבד.

הזכרנו את ירושלים, אך בעיר הבירה חשבו על פתרון יצירתי לרווקים הדתיים המאפיינים את יושבי "הביצות" בעיר. בבית הכנסת "יקר", למשל, מציעים לרווקים לשלם 500 שקלים במקום 1,000 שקלים לכיסא, או תשלום סמלי של 250 שקלים לנוהגים לפקוד את בתי הכנסת בערב שבת בלבד. ברמב"ן יוכלו הרווקים לשלם 500 שקלים (במקום 1,200 שקלים). ולא רק הצעירים נהנים מהנחות בבירה: מתפללים מעל גיל 70, בבית הכנסת "רמב"ן", יזכו להנחה משמעותית, ומי שהגיע לגיל 90 - פטור לחלוטין מדמי החבר.

כמעט כל בתי הכנסת הספרדים לא מוכרים מקומות תפילה והכניסה אליהם ללא תשלום. על פי השיטה הספרדית, בתי הכנסת נוהגים לכסות את ההוצאות באמצעות "מכירת עליות" לתורה או תפקידים ו"כיבודים" שונים בתפילה. בכל מקרה, גם בבתי הכנסת האשכנזיים מבטיחים לא לסלק אף מתפלל, ובכולם מארחים בחינם עשרות רבות של מתפללים חילונים במהלך תפילות הימים הנוראים.