הרב מדן על הרב מלמד: מנהיגותו מנעה התנגשות מיותרת

ראש ישיבת הר עציון יוצא להגנת הרב זלמן ברוך מלמד בעקבות הביקורת שהושמעה כלפיו בסוגיית פשרת גבעת האולפנה: "הפשרה לא הייתה קלה, הוא מעמודי היסוד של התורה ושל ההתיישבות בדורנו"

חדשות כיפה הרב יעקב מדן 24/06/12 06:51 ד בתמוז התשעב

הרב מדן על הרב מלמד: מנהיגותו מנעה התנגשות מיותרת
נעמן קם, צילום: נעמן קם

יהונתן שגב תמה בדבריו על הסתירה בהנהגתו של רבה של בית אל, מוה"ר זלמן מלמד נר"ו, שתמיד היה בין קיצוני הימין, ואילו במאבק על שכונת האולפנה הוא ייצג עמדה מתונה ופראגמטית, המביאה בחשבון שיקולים נוספים מלבד עצם המאבק. עוד תמה על הרב מלמד, ששבוע קודם דיבר על מאבק בשטח, ולפתע הסכים לפשרה. בהמשך דבריו האשים שגב את מנהיגי המאבק עת עקירת חבל עזה באי כניסה למו"מ עם השלטון, מו"מ שיכול היה להביא כבר לפני זמן רב את המנוחה ואת הנחלה לעקורי גוש קטיף. לדבריו סובלים העקורים עד היום מחוסר בית בגלל המאבק הבלתי מתפשר של הרב מלמד ודומיו.

אפתח בטענה האחרונה שכתבתי בשמו, שהיא לטעמי, החמורה ביותר. במשך כל זמן הגזירה שניחתה על חבל עזה וצפון השומרון התנהלו משאים ומתנים עם הממשלה ועם זרועותיה המבצעות. המו"מ החל בשאלת משאל בוחרי הליכוד על הגזירה, ועבר לחוק משאל עם. רוה"מ הפר אז את כל הבטחותיו ודחה את כל הצעותינו. היה מו"מ על הבתים שייבנו לעקורים ועל לוחות הזמנים לבנייתם. נציגי הממשלה הפרו את כל הבטחותיהם. ככלל, חלק מן היישובים בחבל עזה נכנסו מלכתחילה למו"מ על עקירה שקטה ויצאו מבתיהם ברצון. כך עשו גם רבים מן התושבים ביישובים אחרים. כולם הגיעו לאותם מחנות קראוונים כשציודם מושלך בקונטיינרים אי שם, וכמעט כולם סובלים מחוסר בית עד היום. לא היה הבדל בין אלו שעזבו בכוחות עצמם מכוח מו"מ לאלו שנגררו בכוח.

במקרים רבים אכן היה הרב מלמד בין מובילי המאבק הנחוש (ללא אלימות!) של אנשינו. אך מה דמיון יש בין המו"מ על בתי האולפנה לבין העקירה הגסה שהייתה בחבל עזה במקומות נוספים?! בכל המקומות שבהם נאבקנו סירבה הממשלה להבטיח דבר. נשים אלמנות וילדים יתומים הושלכו לא פעם לרחוב בנחישות וללא רגישות. ראה את תושבי גוש קטיף שהוזכר לעיל ואת תושבי הבתים היהודים שנקנו בחברון ועוד. בחוות גלעד במו"מ האחרון, במיגרון ובאולפנה ניהלה ממשלת ישראל לראשונה מו"מ מכובד והכירה גם בטעויותיה והתחייבה לתקנן. היא לא הפיצה את העקורים לארבע כנפות הארץ, אלא התחייבה לבנות להם במרחק לא גדול מן המקום שהם גרים בו. (ותודה על כך בראש ובראשונה לזמביש!) בפירוש אין מדובר כאן רק על בתים! האומנם קיימת סתירה כה גדולה בין המאבקים שהיו בעבר להסכמה והרצון הטוב שהיו כאן? או שמא מי שהתחנך על כך שהרב מלמד הוא 'ימין קיצוני' חייב להבין שהוא אדם עם ראש בקיר שאינו מסוגל להקשיב ולשקול ולהחליט לגופו של עניין.

ההחלטה על גבעת האולפנה לא הייתה קלה לרב מלמד, והבטחות מפורטות שניתנו לו, ושעדיין לא היו שבוע קודם לכך, הכריעו את הכף המתנדנדת.

אני חולק בדברים רבים על דרכו של הרב מלמד, אך אני מודע למפעל התורה ולמפעל ההתיישבות הגדול שהקים. היישוב בית אל סבל ממקרי טרור קשים. הרב מלמד היה שם כדי לתת יד תומכת. בצמתים קריטיים של מניעת התנגשויות כוחניות בעבר ראיתי את כוחו, את השפעתו ואת ירידתו לפרטים לפני שהוא מחליט. ההתנגשות באולפנה אינה ההתנגשות הראשונה שהוא מנע בכוח מנהיגותו, ואני מעיד על כך מכלי ראשון.

מי שעל סמך קריאת עמוד וחצי ב-YNET חש שהוא יודע די פרטים על המשא ומתן המייגע המתנהל כאן יום יום ושעה שעה עם השלטונות, ועל סמך ידיעתו זו מרשה לעצמו לתקוף בלעג איש שהוא מעמודי היסוד של התורה ושל ההתיישבות בדורנו, עתיד ליתן על כך הדין.

הכותב עומד בראש ישיבת הר עציון.