משאל כיפה

למי תצביעו בפריימריס של "הבית היהודי"

  • נפתלי בנט
  • יצחק זאגא
  • יונתן ברנסקי

Deror Avi, ויקיפדיה - אילוסטרציה

לא להתבונן בחטאיו של האחר

הרב אמנון בזק מותח ביקורת על טענתו של הרב ליאור, לפיה האסון בצפון הוא עונש על ההקפאה. "האם יש מישהו המתיימר להסביר את דרכי ההשגחה בעולם?"

הרב אמנון בזק
כ"ט כסליו תשע"א, 06/12/2010 00:00

עוד לא יבש הדיו מהדיווח על רמיזה של אחד מגדולי הדור על כך שאסון הכרמל אירע בעקבות חילול השבת, וכבר אנו שומעים על הסבר מרב חשוב אחר, ולפיו האסון הוא עונש על ההקפאה ועל ההתנתקות. והלב דואב על כך שגדולי הלכה ופסיקה חוצים את הגבול שבין גדלות בתורה, שהיא בגדר יכולת אנושית, לבין תפקיד שרק נביא - בזמנו - יכול ליטול על עצמו.

 

ייאמר מפורשות: מיום שנסתלקה הנבואה מישראל, אין ביכולת שום אדם, גדול בתורה ככל שיהיה, לפרש מדוע אירוע זה או אחר התרחש. רק בזמן ששרתה רוח הקודש בישראל, ניתן היה לפרש את האירועים על ידי הנביאים, וכדברי הנביא עמוס - "אִם יִתָּקַע שׁוֹפָר בְּעִיר וְעָם לֹא יֶחֱרָדוּ אִם תִּהְיֶה רָעָה בְּעִיר וַה' לֹא עָשָׂה, כִּי לֹא יַעֲשֶׂה אֲדֹנָי ה' דָּבָר כִּי אִם גָּלָה סוֹדוֹ אֶל עֲבָדָיו הַנְּבִיאִים" (עמוס ג', ו-ז). אולם לאחר שבעוונותינו נסתלקה שכינה מישראל, ושוב אין לנו כוהן ונביא, אין מי שיעמוד בסוד ה' וידע כיצד הוא מנהיג את עולמו.

 

מצער הדבר, שבכל פעם שמתרחש אסון כל צד מפרש אותו בכיוון הנוח לאג'נדה שלו: כך שמענו, לא מכבר, שהבצורת באה כעונש על מעשיו של ח"כ אמסלם; כך ניתנו בתוך יומיים שני הסברים שונים לחלוטין על האסון בכרמל, וכך היה כמעט בכל אסון שאירע בעם ישראל בדור האחרון. כמובן, עצם העובדה שעל אירוע מסוים מועלים הסברים שונים, ולעתים גם סותרים, היא כשלעצמה מוכיחה עד כמה אין טעם בכל ההסברים שניתנים. יתרה מזאת, לצערנו אנו עוברים לא פעם אסונות וצרות, שכל הסבר הגיוני לא יצלח כלפיהם. האם מישהו מסוגל להסביר באמת מדוע משפחה חרדית נספית בתאונת דרכים, או מדוע שני הורים צדיקים מהיישוב בית חגי נרצחים בדרך הביתה? האם באמת יש מישהו המתיימר להסביר את דרכי ההשגחה בעולם? האם לא הנביאים עצמם כבר קבלו על כך שלא תמיד ניתן להבין את דרך ה', ולא פעם צדיק ורע לו, רשע וטוב לו?

 

על אחת כמה וכמה שדברים אלו משמעותיים בדורנו, לאחר השואה האיומה שהכחידה מיליון וחצי ילדים, שבה הושמדו ישיבות שלמות על רבניהם ותלמידיהם. האם מישהו יכול לתת הסבר מדוע צדיקים יסודי עולם מתו? מדוע עוללים ורכים נשרפו? האם לא למדנו את הלקח שאין לנו יכולת להבין את דרכי ההשגחה העליונה?

 

בעיקר כואב הדבר שבמקום שכל ציבור ייקח על עצמו את הצורך לתקן ולפשפש במעשיו, הרי שישנם המעדיפים להכות דווקא על חזות אחרים בשעת צרה ומצוקה. הדבר הנכון שגדולי תורה צריכים לעשות בעת הזאת הוא לקרוא לכל אדם ואדם, לכל חברה וחברה, לכל קהילה וקהילה, לבדוק את דרכיהם, לראות מה ניתן לתקן, בלא להתבונן בחטאיו של האחר. "מדרכי התשובה הוא", למדנו הרמב"ם בתחילת הל' תעניות, "שבזמן שתבוא צרה ויזעקו עליה ויריעו ידעו הכל שבגלל מעשיהם הרעים הורע להן" - יפשפש כל אדם במעשיו של עצמו, מבלי להתיימר להיות נביא, היודע בדיוק מי אשם בצרותנו.

 

יהי רצון שנדע לתקן את מעשינו, ושהקב"ה יסיר מעלינו כל צרה ומצוקה, ויראנו ניסים ונפלאות כימים ההם בזמן הזה.

לחצו על הלייק ותקבלו את כל הסיפורים לפייסבוק שלכם
תגובות
כתוב תגובה



תמונה
1. וויכוחים בין רבנים
האיתן 12/6/2010
לא אמורים להתנהל באינטרנט אלא בבית המדרש.
תמונה
2. למגיב 1
12/6/2010
אם רבנים מסויימים לא היו מחרימים בתי מדרש של רבנים אחרים, אולי הדיון ההי מתנהל בבתי המדרש.
תמונה
3. אני דווקא מחכה לשמוע את הרבנים
לעורר את עם ישראל 12/6/2010
שיקומו ויקראו לנו להתחזק !!!!

זה התפקיד הציבורי שלהם בעיניי .

חסרה לי קריאה לחזור בתשובה - כפי שהתנ"ך מלא במסר שאם הגיעה רעה על עם ישראל זה מסר משמים .

גם כשאין נבואה , ברור לי שהקב"ה מדבר אלינו דרך האירועים , ואני מצפה מהמנהיגים הרוחניים שבעמ"י לחזק אותנו בקיום המצוות .

תמונה
4. תגובה ל-1
חיים 12/6/2010
וגם הרב ליאור לא היה צריך לפרסם את רעיונותיו באינטרנט.
הרב בזק (וראה גם את תגובתו של הרב יואל בן נון לדבריו של הרב עובדיה יוסף) רק מציל את מעט הכבוד שנשאר לרבנים אחרי התבטאויות כאלה. סוג של צמצום נזקים, זה הכל.
תמונה
5. זה בדיוק מה שהרב בזק כתב
ל-3 12/6/2010
"בעיקר כואב הדבר שבמקום שכל ציבור ייקח על עצמו את הצורך לתקן ולפשפש במעשיו.."
תמונה
6. המכתב המלא של הרב ליאור
אלי 12/6/2010
לאחינו ואחיותינו עמך ישראל.

אסון כבד פקד את חבל הר הכרמל בשריפה הגדולה שכלתה עצים ואבנים, חורש ובתים, ועל הכל ניספו ארבעים ואחת נפשות שנפלו תוך כדי מלחמה עם האש הלוהטת בהושטת חבל הצלה לניצולים.

מי שמאמין בהשגחה אלוקית יודע שדבר שכזה נועד לעורר אותנו לתשובה ולתיקון המעשים בתחום שבין אדם למקום ובתחום שבין אדם לחברו כפי שהרמב"ם מביא בהלכות תענית פ"א.

לא פחות מכך יש כאן רמז די בולט להנהגת המדינה שתעשה הכל למען כינון ממשלת ישראל שתפעל לחיזוק צביונה של המדינה
ואולי האסון הקשה בא עלינו כעונש על מה שאירע לפני מספר שנים, הסגרת צפון סיני לידי המחבלים ועל המשך הדיבורים על הסגרות נוספות
לאור תורת ישראל בכל אורחות חיינו הציבוריים ובייחוד במה ששייך לבניינה של ארצנו והחלת ריבונות עם ישראל על כל מרחביה.

בדור הזה זו הנקודה העיקרית שאנו צריכים לפעול עליה, לגאול את ארצנו ולהביא את כל חבליה לשליטת עם ישראל.

כל המעשים ואפילו הדיבורים על הסגרת ארצנו לידי המחבלים, זה נחשב כתכנון לדבר עבירה ויש על זה קפידה רבה מן השמים, ואולי האסון הקשה בא עלינו כעונש על מה שאירע לפני מספר שנים, הסגרת צפון סיני לידי המחבלים ועל המשך הדיבורים על הסגרות נוספות.

אנו נמצאים בימי החנוכה, ימים שבעבר הרחוק התגלתה בהם גבורה יהודית עילאית לעמוד מול מעצמה ששלטה אז בעולם מלכות יון.

גם בדורנו ההשגחה האלוקית מחזירה לנו את הכח ואת העוז ואנו מסוגלים לעמוד מול כל הלחצים של אומות העולם, רק אנו צריכים לרצות בכך ולעמוד בתוקף על זכותנו האלוקית על כל חבלי ארצנו.

בהזדמנות זו אני שולח דברי תנחומים למשפחות הניספים שיקיריהם הם בבחינת קרבנות ציבור שנפלו למען עמנו וארצנו. המקום ינחם אתכם בתוך שאר אבלי ציון וירושלים ולא תוסיפו לדאבה עוד, וכל בית ישראל יבכו את השריפה אשר שרף השם.

חזק ונתחזק בעד עמנו וערי אלוקינו. החותם לכבוד התורה,

הרב דוב ליאור

קריית ארבע היא חברון ת"ו

(מתוך אתר ערוץ שבע)

תמונה
7. הגענו למצב קשה אם ישנם ויכוחים בין רבנים על גבי הא (ל"ת)
דנה 12/6/2010
תמונה
8. יישר כוח. דברים שחשוב שייאמרו
צבי 12/6/2010
מזל שישנם רבנים שמדברים בשפה הגיונית.
תמונה
9.
שרה הררי 12/6/2010
מה שגדולי תורה אומים זה לא בדוי, יש מקורות והם הביאו את הדברים בדין ערבות!
תמונה
10. לרב בזק ביקר לפני הביקורת
levi 12/6/2010
לפני הביקורת .הרב עובדיה ציטט גמרא וכרגיל לא אומר דבר מדעתו .
הגמרא מפורשת במס´ תענית שבעוון שבת וגזל כ"כ הגמ´ מונה רשימה של בעיות שבעקבותיהם באה הרעה . לכן לא ניתן לטעון אחרת כנגד דברי הגמ´
תמונה
11. כל מילה בסלע.
אני 12/7/2010
מי שעוד לא שם לב, ה´ מסתתר. כבר בערך אלפיים שנה. אין נבואה.
הקשר היחיד נעשה דרך תורה ותפילה.
ואין בו התגלות מפורשת, כמו בימי הנביאים. רק אמונה.
נישאר כואבים, שותקים ולא מבינים.
נסתרות דרכי ה´. וכך יישארו עד שיבוא משיח, ותחזור נבואה. במהרה. אמן.
תמונה
12. הבהרה חשובה למגיבים
אלי מרכז 12/7/2010
ציטטו כאן את המכתב המקורי של הרב ליאור. מי שיסתכל יבחין שכתוב שם "ואולי האסון הקשה בא עלינו כעונש...".
בסך הכל הרב ציטט את הרמב"ם שטוען שכשיש צרות צריך לחזור בתשובה, הן בבין אדם למקום והן בבין אדם לחברו
תמונה
13. לא פשוט
אופיר גל-עזר 12/7/2010
לא שמעתי את הרב עובדיה בעצמו ובכל זאת אכתוב: אני לא מבין איך כל אחד כבר יודע מה נכון שכל רב יאמר ומה לא? מה כולם כאן בעלי רוח הקודש? ואולי גם הרב עובדיה לא חושב שזה נגרם דווקא בגלל חילול שבת אבל הוא כן חושב שאם הוא יגיד שזה נגרם בגלל חילול שבת יהיו אנשים שיתחזקו בשמירת שבת? למה דוקא שמירת שבת? אולי כי אם הוא היה מדבר על משהו אבסטראקטי זה היה יותר קשה ליישם והוא הלך על בטוח? ובכל זאת אמר גם "צריך ללמוד תורה, לעשות מעשים טובים, לחזור בתשובה, לשמור שבת ולדעת את כל ההלכה, ובזכות זה ה´ ישלח רפואה שלמה". (ראיתי בynet) מצד שני יתכן והיה בזה חילול ה´ יותר חמור. אינני יודע. אני מאמין שהרב עובדיה חשב על זה והוא מכיר את ההשלכות יותר טוב ממני. אני חושב שבאמת כדאי שגם כל אחד יבדוק איפה הוא יכול להתחזק בשמירת שבת. אני הייתי ממליץ גם להתחזק בשלום בית. זכו- שכינה ביניהם.
תמונה
14. לפני שמבקרים גדול בתורה יש לעיין בדבריו
יעקב 12/20/2010
הרב ליאור, שאין חולק על גדולתו , גאונותו וצדקותו [חוץ ממי שלא מכיר...] לא כתב שהוא יודע על מה בא האסון. הוא הביא את הרמב"ם שאומר שכאשר יש אסון יש חובה לפשפש במעשים ולבחון מה צריך תיקון, והרב הציע בלשון אולי, וגם זה בין דברים כלליים אחרים של תשובה באופן כללי ,שזהו חטא ציבורי- על מה דיבר הרמב"ם שצריך לפשפש במעשים?זהו חלק מדרך התשובה. מישהו צריך להצביע על חטאים ציבוריים- כמובן שאי אפשר לדעת באופן וודאי ולכן יכול הרב בזק לומר שלו יש כיוון אחר להציע על מה באה הרעה, אבל לשלול את הלגיטימציה של הרב ליאור לנסות ולהצביע על אפשרות- זה לא לגיטימי.

כיפה בפייסבוק כיפה בטוויטר תוסף חדשות כיפה לכרום כיפה מאחורי הקלעים אפליקציית חדשות כיפה לאיפון אפליקציית חדשות כיפה לאנדרואיד