עושים סדר בדגים - מדריך

אמנון, קרפיון או אדמונית? מה ההבדל בין הדגים ובאיזה דג כדאי להשתמש ל גפילטע פיש ? כל מה שצריך לדעת לפני שאתם מתחילים לבשל

חדשות כיפה דגת הארץ 04/09/14 14:05 ט באלול התשעד

עושים סדר בדגים - מדריך
דגת הארץ, צילום: דגת הארץ

דג הוא ארוחה חגיגית - ארוחה מיוחדת שנהנים להכין ושמחים לאכול. בניגוד לכל מה שחושבים, מתכון דגים קל ופשוט להכין. אפשר לאכול דג לארוחת צהרים או בארוחת שישי. אפשר ליהנות מדג טוב על שפת הים, במסעדה או בבית.
לקראת חגי תשרי מציעה דגת הארץ מדריך מיוחד לסוגי דגים ומדריך לבחירה של דגים.

אז הנה מתחילים :

אמנון (מושט) - הוא דג טרופי ממשפחת האמנוניים. מוצאו מאפריקה וישראל. האמנון הוא הדג הפופולרי ביותר בישראל, בעל רמת שומן נמוכה. מומלץ להכינו בגריל או בטיגון כדי ליהנות מהפריכות שלו , אך אפשר גם לאפות בתנור, ולהגישו עם רוטב מתאים.

קרפיון - דג מים מתוקים שמוצאו אסייני ובטבע הוא חי, בדרך כלל, במקווי מים שקטים - אגמים, נחלים ונהרות שזרימת המים בהם איטית . בארץ מגדלים את קרפיון ה "ראי" שהוא דג בעל שורת קשקשים אחת . לקרפיון רמת שומן נמוכה 7.6% שומן והוא ידוע כהדג המקובל ביותר במטבח היהודי, להכנת ה "גפילטע פיש " או "חרימה" .

בס - דג הבס עלה לארץ מאגמי ארה"ב ונקלט בהצלחה מרובה. ה-בס עשיר באומגה 3 והינו דג איכותי מאוד, בעל בשר לבן ומעט עצמות, נוח מאוד לאכילה במגוון צורות הכנה.

בורי - הבורי הוא דג -ים החודר לשפכי הנחלים בעונת החורף, כאשר מספר מינים של דגי הבורי מסוגלים לגדול גם במים מתוקים . לבורי יש את הכמות הגבוהה ביותר של אומגה 3 מכל שאר הדגים. דג טעים מאד, בשרו קל לעיכול, 85 מ "ג כולסטרול ב 100- גרם. מתאים במיוחד לטיגון ולגריל .

פורל. עסיסי וקל לעיכול(צילום: דגת הארץ)

דניס - הדניס הוא דג ים-תיכוני נפלא, כאשר רוב דגי הדניס המשווקים בארץ מגיעים מגידול ייחודי בדרום הארץ. בשרו של הדניס לבן ועסיסי במיוחד. עצם מרכזית אחת הקיימת בדניס גורמת לכך שהוא בין הדגים הנוחים לאכילה .

פורל - דג מי נחלים קרים הגדל בישראל בצפון הארץ בעיקר במימי נחל הדן, בן משפחה של הסלמון. בשרו מוצק, והוא דל בשומן, עשיר באומגה 3. הפורל הוא דג איכותי וקל לעיכול , עסיסי ובעל רמת כולסטרול נמוכה.

אדמונית - אמנון אדום. האדמונית היא פרי פיתוח ישראלי והיא זן משובח של האמנון . מלבד ההבדל בצבע הנובע מתזונה שונה הוא גם בעל רמת שומן נמוכה . בשר האדמונית מעודן ומשמש להכנת מנות גורמה.

מוסר - במקור דג ים הגדל בבריכות הדגים באופן מבוקר. כמו דגי -ים אחרים שבוייתו , גם המוסר מתאים את עצמו למליחות מים משתנה . המוסר עשיר באומגה 3. המוסר הוא דג בעל מרקם בשר לבן ועדין , נוח מאוד לאכילה בעיקר בגלל מיעוט עצמות.

לברק - דג איכותי מאוד המתאים לגידול במליחות משתנה. הלברק עשיר באומגה 3, בעל מרקם עדין, בשר בצבע לבן עם מעט עצמות . מתאים לאפיה , טיגון , גריל ובישול .

כסיף - דג מים מתוקים ממשפחת הקרפיונים , צבעו כסוף, גדל בנהרות ובאגמים. רק 3.5% שומן ב 100- גרם , 85 מ "ג כולסטרול בלבד. הכסיף , כמו הקרפיון, מתאים לטחינה ולהכנת "גפילטע פיש" , בגלל גודלו ניתן לפרוס את הדג לפרוסות ולהכינו במגוון אפשרויות.

אז איך בוחרים דג טרי ? שי אגוזי, מנהל השיווק של חברת דגת הארץ נותן בהם סימנים :

  • מריחים את הדג. ריח לא נעים מעיד שהדג לא טרי.
  • העור של הדג צריך להיות מבריק ומעט רירי.
  • לוחצים עם האצבע על הדג. העור צריך לחזור למצבו הקודם ולא להשאיר שקע.
  • עיני הדג צריכות להיות מבריקות. עיניים עכורות - סימן שהדג לא טרי.
  • בודקים את הזימים - צריכים להיות אדומים. זימים חומים אפורים הם תמרור אזהרה.
  • לדג פורל טרי יש הפרשה רירית אפורה המעידה שהדג טרי.
  • דג טרי שנרכש על הקרח בשוק או בחנות רצוי לאכול אותו היום או למחרת.

המידע באדיבות דגת הארץ המשווקת דגים טריים . המגשיות של דגת הארץ זמינות ונמצאות ברשתות השיווק הגדולות. מוצרי דגת הארץ כשרים בהשגחת בד"ץ העדה החרדית ירושלים.