מה אני בחינם

הרב הצעיר לא מפחד מהסוגיה העדינה: האם לרב מותר להרוויח מעיסוק צדדי וכמה?

חדשות כיפה רב צעיר 01/09/09 00:00 יב באלול התשסט

מה אני בחינם

"ראה למדתי אתכם חוקים ומשפטים כאשר צוני ה אלקי - מה אני בחנם אף אתם גם כן בחנם." - צוה אותי ללמד אתכם בחנם כמו שהוא למדני בחנם. (נדרים לז ע"א ופירוש הרא"ש שם)


בתחילת חודש אלול מארגנים בקהילתי, זה מספר שנים, ערב לימוד והתעוררות לקראת תחילת הסליחות. השנה החלטתי שהקהילה שומעת אותי מספיק פעמים במשך השנה, ובמעמד מיוחד זה כדאי להזמין מישהו מחוץ למעבירי השיעורים הרגילים בקהילה כדי לנסוך מעט רוח רעננה במשתתפים. נזכרתי שלפני כמה שנים סיפר לי חבר שעובד הרבה עם נוער, על רב אחד הנואם בחסד ומרתק את הקהל בשיחותיו. התקשרתי לאותו רב ושאלתי אותו אם הוא יהיה מוכן לבוא ולדבר בפני הקהילה שלי. "הרצאה של כשעה בענייני חודש אלול", הסברתי לו. "אין בעיה, בשמחה", הוא אמר לי, "אם אני רק פנוי באותו זמן". אחרי שהוא בדק ביומנו והשיב לי שהוא אכן פנוי ונכון לבוא, הוא אמר לי: "אני רק אומר לך את העלויות שלי".


בשעה שפניתי אליו הנחתי, שמכיוון שמדובר בנסיעה לא כל כך קצרה וטרחה לא מעטה, שיצופה מהקהילה לתגמלו עבור הוצאות הדרך ועבור השירות שהוא מעניק לנו. אמרתי לעצמי שבטח זה לא יעבור את החמש מאות שקל, סכום שהקהילה יכולה לעמוד בו, ושחשבתי אמור לכסות ברווח הוצאות נסיעות ועוד תשלום על שעה של הרצאה. "אלף שקל לא כולל מע"מ" הוא אמר לי, "והנסיעות זה עוד כמאתיים חמישים שקל". עשיתי בראשי את המתמטיקה, ועניתי: "אז אנחנו מדברים על סכום שקרוב לאלף חמש מאות שקל". כשאמרתי לו שזה מעבר לתקציב העומד לרשותי, הוא הציע שאולי הוא יבוא אלינו בהזדמנות אחרת כשכבר מתוכננת לו עוד הרצאה באזור שלנו - "ואז זה יהיה בערך חצי, אולי אפילו קצת פחות". נפרדנו כידידים.


כמה תהיו מוכנים לשלם עבור הרצאה?


בטרם נמשיך, אדגיש מיד שמתוך האלף שקל שהרב המדובר היה מקבל עבור ההרצאה, רק כמחצית מזה היה נשאר לו לאחר ניכוי המיסים. זו נקודה משמעותית מאד שבעצם גורמת לכך שכל סכום צריך להיות מוכפל, דבר שלא תמיד לוקחים בחשבון.


זו לא היתה הפעם הראשונה שניהלתי דו שיח מעין זה עם דמות שרציתי לבדוק אפשרות שיבוא לתת שיעור בקהילה שלי. אך הפעם הפער הגדול בין הציפיות שלי ושלו, גרמו לי להרהר - מי הנורמלי כאן? מי מאיתנו נוהג שלא בהגינות? האם זה אני שרוצה לקבל שירות מאנשי מקצוע בלי לשלם להם את מה שמגיע להם? או האם זה בן-שיחי שחשב שמגיע לו סכום גבוה מאד עבור הרצאה בת שעה?


אני יודע שיש סטיגמה שבציבור הדתי לא יודעים להעריך ולשלם עבור שירות שמקבלים. אני גם מבין שאותם אנשים המתפרנסים ממתן הרצאות באמת צריכים להתפרנס מההרצאות שהם נותנים, אחרת בביתם יגיעו לכדי פת לחם. גם לא מפריעה לי בקשת תשלום עבור מתן שיעורי תורה, אני מכיר היטב את דברי הדבר-שמואל בסימן קל"ח המובאים בביאור-הלכה סימן רל"א:


"שאלה: איזו היא דרך ישרה שיבור לו האדם, אם לעסוק בתורה ולהרבות גבולו בתלמידים כל ימי השבוע ולעסוק בתורה וליהנות מאחרים או ליהנות מיגיע כפיו ומלאכה נקיה כל ימי השבוע ולעסוק בתורה לבד כל יום השבת? ...אך נראה לענ"ד שאפילו הרמב"ם ז"ל יסכים בנידון דידן להתיר [לקבל תמורה כספית עבור הוראת תורה], דאין דנין אפשר משאי אפשר, וכיון שכפי צורך השעה והמקום אי אפשר לזה האיש החפץ בחיים להתקיים תלמודו בידו לזכות בו את הרבים כי אם בסיפוק צרכיו ע"י אחרים, הרי הוא ככל המון הדיינים והחכמים שהיו מקבלים שכר מתרומת הלשכה."


מה שמפריע לי בסיפור הזה הוא שאני לא חושב שמוצדק לשלם סכומים כאלה עבור שיעור תורני. גם אחרי שאנו מקבלים את דבריו של הדבר-שמואל כמציאות נתונה, האם זה אומר שכל כללי ההיצע וביקוש פועלים במי שבחר להפיץ תורה משל היה כל נותן שירות אחר? האם אין גבול עליון שמעליו המרצה התורני צריך לומר: מספיק, לא מוצדק לקחת סכום כזה עבור מסירת שיעור? לדוגמא: אם יש מרצה שמוכנים לשלם עבור הרצאותיו עשרים אלף שקל, האם זה מצדיק לגבות מחיר כזה? האם זה מה שהתכוון החכם מכל אדם באומרו "יקרה היא מפנינים"?...


בצורה יותר מפורשת: אני חושב שיש מספיק דוברים שיהיו מוכנים לבוא ולהרצות את דבריהם בקהילתי עבור חמש מאות ש"ח או אפילו פחות, גם אם זה לא היה הכי משתלם להם בעולם. פירושו של דבר, אם אני מנהל את קופת הקהילה שלי, עלי להחליט האם אני מעדיף לשלם עבור הרצאה אחת או לשמור את התקציב ולארגן שלוש הרצאות. כדי להכריע בהתלבטות הזו עלי לשקול האם הערך המוסף של ההרצאה הבודדה תעלה על הערך המוסף של שלוש ההרצאות הזולות ממונית. על אף שמעולם לא שמעתי את אותו רב שאליו פניתי, קשה לי לקבל את זה שהוא חושב שאכן הערך המוסף מההרצאה שלו הוא כזה גדול. אם אכן המציאות היא שזה לא משתלם לו לבוא בפחות מהסכום שהוא ביקש, הייתי מצפה שיאמר לי: תשמע, זה לא משתלם, הסכום שאני אבקש כדי שזה כן ישתלם לי הוא מעל למה שההרצאה שווה.


כללו של דבר, אני מצפה מאיש תורה לא רק לשאול כמה אני יכול להרויח מהמקצוע שלי, אלא כמה ראוי להרויח מהמקצוע שלי.


בסופו של דבר יצרתי קשר עם רב של אחד הישובים השכנים למקום מגורי שהסכים לבוא בחפץ לב ואפילו סרב לקבל כל תגמול על הטרחה שלו. אינני יודע אם השיעור שנתן הרב שהגיע היה פחות טוב באופן משמעותי מהשיעור שהיה נותן הרב שהזמנתי מלכתחילה, אך אני כן יודע שהשיעור היה מעניין ושהוא מילא את הציפיות שלי ושל יתר חברי הקהילה שהשתתפו.


המשך יבוא...


הכותב הינו בעל הבלוג "רב צעיר"