"הערת שוליים" - גרסת המציאות

אתר "הכי גרסינן" המאפשר להשוות נוסחי תלמוד שונים עלה לאויר. העומדים מאחורי האתר: אב ובנו

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 20/03/16 11:02 י באדר ב'

"הערת שוליים" - גרסת המציאות
מירי צחי, צילום: מירי צחי

האתר "הכי גרסינן" שהושק לאחרונה הוא אתר שמהווה פריצת דרך דרמטית בחקר הנוסח של התלמוד, "לראשונה ניתן להשוות בצורה נגישה וקלה בין נוסחאות התלמוד השונות. עד עתה חוקרים שעסקו בתחום חקר הנוסחאות העלו את דבריהם בספרים מודפסים וזה היה בלתי נגיש ובלתי אפשרי אנושית להבין מה שכתוב שם, האתר החדש הופך את זה לנגיש לכלל הציבור", אומר ל'כיפה' ראש הפרויקט, פרופסור יעקב שויקה, מראשי פרויקט השו"ת לשעבר, שעומד כיום גם בראש פרויקט המחשוב של גניזת קהיר.

מדובר באתר מתקדם שבו ניתן לבצע השוואה בין כל הנוסחים הקיימים לתלמוד הבבלי באופן קל ביותר ובמספר אפשרויות של בדיקה והשוואה. פרופ' שויקה מסביר, כי נושא הנוסחאות בתלמוד משמעותי עבור כל לומד באשר הוא, "כאשר אנו לומדים גמרא אפילו אם איננו חוקרי תלמוד אנו עוסקים כל העת בגרסאות, רש"י פעמים רבות מפנה אותנו לגרסה נוספת של התלמוד וגם בהגהות הב"ח בצד העמוד ישנם נוסחאות נוספות. חכמי ישראל טיפלו בזה כל הזמן וזה דבר חשוב שאנו לא שמים אליו כלומדים" אומר שויקה ומוסיף כי "האתר החדש יעזור ללומדים להבין את הסוגיה טוב יותר. לפעמים שינוי הנוסחה מסביר את הסוגיה בצורה אחרת ממה שחשבת וזה מרכיב מרכזי גם בלימוד התלמוד ולא רק לחוקרים ומסייע להבין סוגיה לעומקה".

כאמור, עיקר השינוי הוא בנגישות ובגמישות של האתר החדש לטובת הלומד, "זה גם נגיש לכל לומד בחינם לחלוטין באדיבות הנדבן פרידברג, וגם ניתן להתאים את השינויים לצרכים של הלומד, לדוגמא ניתן להשמיט שינויים שאין להם משמעות כמו ראשי תיבות וכדומה ולבקש מהאתר להראות רק את השינויים המשמעותיים יותר, זה דבר שבעבר לא ניתן היה לעשות, כיוון שכותב הספר לא יכל לבחור עבור הלומד להשמיט שינויים מהגרסה אפילו אם לא היו משמעותיים", מסביר פרופ' שויקה.

האתר מאפשר לכל לומד תלמוד, מהחוקר האקדמי ועד ללומדי הדף היומי, באופן קל ופשוט, לבחון - ובצורה המותאמת לבחירתו האישית - כל נוסח תלמודי קיים מול כל נוסח תלמודי אחר שייבחר, על פי רצונו ובפעולת חיפוש פשוטה. פרופ' שויקה מספר כי לצורך ההשוואה נאספו בעבודת מחקר מקיפה "עדי נוסח" - הגרסאות השונות של התלמוד על פיהם ניתן לערוך את ההשוואה. "מדובר בעדי נוסח שנמצאים בספריות שונות בעולם ועד עתה מי שרצה לבחון אותם היה צריך לנסוע לספריות השונות ברחבי העולם. בנוסף, היו עדי נוסח שלא היו ידועים כלל ואנו מציגים אותם לראשונה באתר".

עדי הנוסח הקיימים כעת באתר מקיפים את כל קטעי גניזת קהיר, את כל 11 הדפוסים הראשונים של התלמוד, ושלושה עשר כתבי-יד והם מתבססים על ליקוט וצילום מכ-150 ספריות, אוספים פרטיים וארכיונים מרחבי העולם. פרופ' שויקה מצהיר בהתלהבות, כי בעתיד יקיף האתר את כל עדי הנוסח של התלמוד שהשתמרו במקום כלשהו בעולם.

לצורך הקמת האתר והאלוגריתם הייחודי שלו שמאפשר השוואה איכותית ונוחה במיוחד נעזר פרופ' שויקה בבנו הבכור, ד"ר רוני שויקה ובצוות היגוי שכלל חוקרי תלמוד מהשורה הראשונה. "הדוקטורט של בני בתלמוד ויש לו תואר ראשון במדעי המחשב, כך שהעבודה שלו רקדה על שתי החתונות דבר שחשוב מאד בפרויקטים מסוג זו", מספר שויקה על העבודה המשותפת. פרופ' שויקה עצמו הוא איש מדעי המחשב ואף זכה בעבר בפרס ראש הממשלה לתוכנת מחשב על עבודתו, "ההשכלה שלי היא דווקא במדעי המחשב ואילו בקיא בתלמוד ללא תואר, אך אני לא יכול לעשות הכל", הוא אומר בחיוך.

האתר החדש כולל תמונות באיכות גבוהה של עדי הנוסח, שניתן להציגן אל מול ההעתקה. אופציה זו שימושית במיוחד כאשר בעדי הנוסח ישנם קרעים ושאר חסרונות פיזיים, שרק מראה העין יכול ללמד על גודלם ומשמעותם. בנוסף, כולל האתר גם חיפוש בטקסט מלא בעדי הנוסח, מידע קטלוגי על כלל עדי הנוסח של התלמוד הבבלי, אפשרויות שמירה למחשב האישי, העתקה והדפסה, ופונקציות רבות נוספות. את האתר מלווה גם אפליקציה ייעודית המאפשרת גישה מיידית נוחה לחילופי הנוסחאות גם מן המכשיר הנייד - טלפון חכם וטאבלט.

פרופ' שלמה נאה ראש החוג לתלמוד באוניברסיטה העברית הצביע על חשיבותו של הפרויקט ואמר: "חמש מאות שנה לאחר המהפכה שחוללה הדפסת התלמוד הביאו מפעליו של פרופ' שויקה - פרויקט השו"ת, פרויקט הגניזה, וכעת הפרויקט לשינויי נוסחאות בתלמוד -למהפכה שנייה: מהפכת המחשוב החכם של ספרות התלמוד, המקבלת ביטוי מובהק בפרויקט הזה, עם הנגשתה של מסורת הנוסח המלאה של התלמוד הבבלי, בצורה מדויקת ומתוחכמת, לכלל חוקרי התלמוד ולומדיו".

"אנחנו עובדים על הפרויקט כבר שנתיים ואנו מקווים בקרוב להשלים את העלאת כל הנוסחאות לאתר לטובת הלומדים והחוקרים", מסיים פרופ' שויקה.