ביקורת ספר: "ונהר יוצא מעדן"

השורשים העמוקים ביותר של כל האירועים ההיסטוריים המשמעותיים שעם ישראל חווה במהלך אלפי שנים, נעוצים בבגן עדן כפי שהוא משתקף בתורה, במדרש ובהלכה. הרב אברהם סתיו בביקורת על ספר חדש שחושף את הקשר

חדשות כיפה הרב אברהם סתיו 23/03/17 11:24 כה באדר התשעז

ביקורת ספר: "ונהר יוצא מעדן"

פעולה של מתן הסבר או פירוש לתופעה, היא בעצם פעולה של הליכה אחורה בזמן. של התבוננות בתהליכים ובאירועים שהביאו אותנו עד הנה. וככל שהולכים יותר אחורה, כך ההסבר עמוק ומשמעותי יותר.

אחת המחלוקות הידועות בעניין סיפור יציאת מצרים היא: כמה רחוק צריך ללכת? לדעת שמואל הסיפור מתחיל משעבוד מצרים, "עבדים היינו"; ואילו לדעת רב עלינו לספר על השורשים העמוקים יותר של השעבוד, "מתחילה עובדי עבודה זרה היו אבותינו".

בספרו החדש, "ונהר יוצא מעדן", מבקש הרב אוריאל עיטם לקחת אותנו הרבה יותר רחוק, הכי רחוק שאפשר: אל סיפור גן-עדן שבפרשת הבריאה. האירועים ההיסטוריים שחווה עם ישראל - גלות וגאולה, חורבן ותקומה - אינם כאלו שאירעו במקרה. שורשיהם קיימים כבר במיקרוקוסמוס של גן-העדן, ואפשר לחשוף אותם אם מקשיבים היטב ללשון הפסוקים ולדברי חז"ל.

והרב עיטם, מוותיקי הר"מים של ישיבת ההסדר ירוחם וראש תכנית המחשבה שלה, יודע להקשיב היטב. בשפה בהירה (שראוי לזקוף גם לזכות העורכים המצויינים: חיים אקשטיין ושמעון רגב) הוא מתחקה אחר רעיונות ותהליכי-עומק עדינים ומראה כיצד הם מופיעים לאורך התורה, מדרשי חז"ל וההלכה.

כך למשל, הפרק הראשון בספר עוסק בסוגיית האכילה, ועומד על כך שההבחנה הכה חדה שעושה התורה בין שני תוצרים של קמח ומים (חמץ ומצה), מהדהדת את הציווי הראשון שניתן לאדם, "מכל עץ הגן אכל תאכל ומעץ הדעת טוב ורע לא תאכל". מבט מעמיק יותר מגלה כי העונש שקיבל אדם הראשון, "וקוץ ודרדר תצמיח לך", הוא זה שהוביל לשעבוד מצרים, כאשר האדמה לא הייתה מסוגלת לספק את צרכי יעקב ובניו ודחפה אותם לרדת מצרימה. מכאן סלולה הדרך להבנת גאולת מצרים כתחילתו של תיקון חטא גן עדן, תיקון שנעשה מתוך חידוש ההבחנה בין החיטה המותרת לחיטה האסורה (שהרי גם פרי עץ הדעת, לשיטת רבי יהודה, חיטה היה).

הרב עיטם ממשיך ומראה כיצד אותם יסודות שגרמו לחטא, הם שמשתתפים בתיקונו. הכניעה לתאווה שעורר פרי עץ הדעת מתוקנת על ידי איסור ההנאה מן החמץ, ואילו ההליכה אחר מראית העין שלו באה לידי ביטוי באיסור "לא יראה לך חמץ". במאמר אחר, בהמשך הספר, מראה הרב עיטם כיצד קרבן שתי-הלחם של חג השבועות מבטא רמה נוספת של תיקון: לא הבחנה בין עץ החיים לעץ הדעת, אלא תיקון וזיכוך של עץ הדעת טוב ורע, בחג שבו הנאת האכילה הופכת מאיסור למצווה, ועץ הדעת נהפך כולו לעץ החיים.

זהו רק מעט מזעיר מן השפע המרתק של רעיונות ותובנות הגודשים את הספר, ובנויים לתלפיות כפרקים עצמאיים המשלימים זה את זה. רבים מן התכנים של הספר מבוססים על היכרות יסודית עם בעלי הקבלה והחסידות ומשנת הרב קוק, אך יש גם לא מעט רעיונות מקוריים ומעוררי מחשבה. אלו כמו אלו משתלבים לכדי מהלכים עמוקים, המעניקים תחושה של הבנה מחודשת של תכני החג, הבנה שהולכת ומתעשרת עם כל סעיף וסעיף.

דרך הלימוד והכתיבה של הרב עיטם, כפי שהוא מעיד בעצמו, מושפעת במידה רבה מדרכו של הרב אליהו בלומנצווייג, ראש ישיבת ההסדר בירוחם. לא-רבים הספרים שהוציאה לאור הישיבה בירוחם, וזו הזדמנות נפלאה לטעום מפירות המדבר המתוקים והבשלים. "ונהר יוצא מעדן" הוא אחת הבחירות הטובות למי שמבקש להפוך את חוויית החגים המתרגשים ובאים לחוויה רוחנית ועמוקה יותר.

ונהר יוצא מעדן: פסח - ספירת העומר - שבועות, הרב אוריאל עיטם, אדר תשע"ז, ניתן להשיג באתר ישיבת ההסדר בירוחם.

(צילום: )