מי מפריעה למי בכותל?

איך נסתדר בכותל? הרב אבינר עם שתי תשובות: תשובה אמונית הלכתית פשוטה ותשובה חוקית פילוסופית

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר 24/01/17 10:32 כו בטבת התשעז

מי מפריעה למי בכותל?
אביטל טרקיאלטאוב, צילום: אביטל טרקיאלטאוב

איך נסתדר יחד בכותל? הרפורמיות רוצות לקרוא בתורה בכותל, לערוך ברכת כהנות, להתעטר בטלית ובתפילין, לשיר בקולי קולות. והנשים יראות שמים סובלות מכל זה, רוצות מקום שקט וצנוע כמו במשך אלפי שנים. כמובן גם הגברים מנועים מלהתפלל בגלל שירת הנשים. אז מה עושים?

יש שתי תשובות: תשובה הלכתית, אלהית, אמונית, ותשובה משפטית, חוקית, פילוסופית.

התשובה ההלכתית היא שכל זה אסור. אסור בכל מקום ,וקל וחומר אסור בבית כנסת, וקל וחומר אבי אביו של קל וחומר בכותל, שהוא בית הכנסת הכי מקודש לעם ישראל. אנו נגד כפיה דתית. מה שרפורמים או רפורמיות עושים בביתם או בבית תפילה שלהם, אינינו מתערבים. אך אין להם לחלל קדושת בית הכנסת הקדוש שלנו מדורי דורות.

באשר לצד הפיסופי המשפטי,, ג'רמי בנת'ם Jeremy Bentham, הפילוסוף המשפטי הגדול, מייסד של הגישה התועלתנית, קבע עקרון מוסר וחקיקה, שאפשר לנסח אותו במילים פשוטות: "אושר הרב ביותר למספר הגדול ביותר".

את "עקרון האושר הגדול ביותר" גם אימץ בעקבותיו הפילוסוף ג'ון סטיוארט מיל , John Stuart Mill , כלומר "חלוקת מירב האושר בין מירב בני האדם".

אם כן,מי פה המירב, מי פה המספר הגדול ביותר? הרפורמים או היהודים האחרים? (אמנם לפי הסטטיסטיקאים, כמחצית הרפורמים הם גויים, עקב נישואי תערובת וגיורי סרק אך לצורך דיוננו נדון אותם כיהודים). אם כן, הרפורמים בארץ הם 0.39% ושאר היהודים 99.61%. חשבון מהר מראה מי הרוב. לא אמרנו שהדתים הם 20% למשל, או שהמסורתיים הם 40% למשל. אלא כל היהודים, כי יהודי חילוני, כאשר הוא בא לכותל, הינו מעוניין לחמם את ליבו בהוויה של יהודים יראי שמים ולא של יהודים רפורמים. הוא חילוני אך אינו מחשיב את הרפורמים כיהדות אמיתית. במילים אחרות: הוא לא חילוני-רפורמי אלא חילוני-אורתודוקסי.

לכן, למעשה, כיון שנושא זה עלה על שולחן ממשלתנו ומדינתנו, אנו קרואים לבוא להצלת כותלנו.

אכן, אנו יודעים שהרפורמים מאוד מתוסכלים מכך שהם באים לכותל במספרים אפסיים (כידוע מנהיגיהם מקבלים משכורות עתק) ובאותו זמן באים יהודים יראי שמים באים בהמוניהם (בלי משכורות) .וכן בכותל המערבי הקדום המכונה רחבה דרומית יש עתה מנינים גדולים כשרים וקבועים ועם מחיצה.

לכן, באותם ימים שהרפורמים באים לכותל, פעם בחודש, על פי רוב בראש חודש, כדי לקרוא בתורה (רק לקרוא, לא לקיים), אנו קרואים לבוא בהמונינו, מאות ואלפי נשים ובנות. וכן מאות ואלפי גברים ובנים להתפלל בקול רם ובשירה לשם יתברך, כדי שקולן של הרפורמיות לא יישמע.

הכל בשקט, בשלווה, בנימוס, בעדינות, על פי חוק, מתוך אהבת ד' ותורתו.

שמע ישראל, הכותל כותלנו, הכותל אחד.