הרב ביגמן תומך בהצעת חוק להפקעת קידושין

ראש ישיבת מעלה גלבוע מביע תמיכה בהצעת החוק של ח"כ אלעזר שטרן, שתעניק לבית דין יכולת לבטל קידושין של זוגות נישואין ובכך להציל נשים וגברים מעגינות ומסחטנות בגירושין

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 07/07/13 12:13 כט בתמוז התשעג

הרב ביגמן תומך בהצעת חוק להפקעת קידושין
מעלה גלבוע, צילום: מעלה גלבוע

הרב דוד ביגמן, ראש ישיבת מעלה גלבוע, תומך בחוק הפקעת קידושין של ח"כ אלעזר שטרן מ“התנועה“, לפיו בית דין יוכל לבטל קידושין של זוגות נשואים. הצעת החוק מבקשת לנצל אפשרות בהלכה שהייתה נהוגה בעבר גם בימנו ובכך להציל נשים או גברים עגונים כמו גם פעולות סחיטה בגירושין.

"הצעת החוק להפקעת קידושין יש בה יכולת לייצור מהפכה של ממש", אומר הרב ביגמן, "אם היא תתקבל, אך ורק לגבי קידושין שנעשו בתחום הריבונות של מדינת ישראל".

הרב ביגמן, שאינו מעורב פורמאלית בהצעת החוק, מסביר כי "המקורות התלמודיים לבדם אינם מספקים בסיס להצעה זו, אך הרחבת ההיקף של ההפקעה על ידי פוסקים וקהילות מאפשרת כיוון זה". הרב ביגמן הציב הצעה מקבילה, במסגרתה יוכלו בתי דין בינלאומיים לדון גם במקרים שמחוץ למדינת ישראל וזאת על בסיס טענת קידושי טעות המצויה בחז"ל.

"הצעתי היא שבית הדין זה יפרסם את פסקיו בצורה ששומרת על צנעת הפרט אך מאפשרת שקיפות וביקורת של תלמידי חכמים", אומר הרב ביגמן, "ההצעה נוגעת רק לחלק מהמקרים של סירוב אך יכול לעזור במשהו. גבולות העניין טעון בירור ויש עמדות שונות בהקשר זה. קיום אפשרות של תביעה לקידושי טעות יכולה לעזור קצת לשנות את כללי המשחק המאפשרים היום סחיטה בעיקר מצד הבעל".

”הצעתי הצנועה יותר אינה תלויה בהחלטה של הכנסת אלא ביוזמה שלנו“, מוסיף הרב ביגמן, ”תקוותי היא שידונו בפסקי הדין לגופו של עניין ולא יפסלו את בית הדין מתחילתה. אך גם אם תקווה זו מופרכת אין לנו זכות לעמוד כנגד כאשר יש מקרים של סירוב גט כש"אנן סהדי" שכל הקידושין בטעות יסודם ולא על דעת כן הסכימה הכלה לקידושין“.

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il