דרושים אברכים

לקראת א' אלול, יצאנו לבדוק כמה באמת מרוויח אברך ממוצע, ואיזה ישיבה מחלקת דירות בחינם?

חדשות כיפה אדם צחי 26/08/08 00:00 כה באב התשסח

דרושים אברכים

אצל דתיים אסור לדבר על כסף. אתה מגיע לראיון (אצל בוסים דתיים, כמובן), עונה לשאלות, מתעניין באופי העבודה, תוהה על מבנה ההנהלה, מגשש אודות הקשיים הצפויים, ואז מגיע השלב המביך שלאחריו אתה אמור לדעת האם יהיה לך מה לאכול שנה הבאה או לא. אתה מכחכח בגרונך, מוחץ את אצבעותיך המזיעות מתחת לשולחן. גם הבוס נבוך. הוא מתופף ביד אחת על השולחן העמוס, ומשייט במבטו בין המנורה למזגן. או אז אתה אוזר אומץ, משווה לפניך הבעת נון-שלנטיות, משל התעניינת במצבה של ציפי לבני בשעה 3:00 לפנות בוקר, ומהמהם חרש: "אה, וכמה זה?". הבוס עושה עצמו כלא מבין. הוא היה בטוח שבאת בשביל אידיאלים, עם ישראל ושותפיו לדרך הארוכה. "כמה זה מה", הוא רומס. "כמה זה לחודש", אתה עונה, נזהר מלדרוך על מילת המוקש הקטלנית מכל: "כסף". הבוס מגמגם, מחייך, מפסיק לחייך, ונוקב בסכום. כמובן, אין לך עם מה לקנות בחודש הבא את הקוטג. יש אומרים שההתנהלות הזו מקבילה לזהירות של דוס או דוסית לפני דייט, הפחד מלשאול האם בן/בת הזוג יפים. "איך היא מבחינה אסתטית?", יתהה הדוס האמיץ. "הוא נראה בסדר?", תסמיק קלות הכלה לעתיד.


שאלה שהרבה דתיים היו רוצים לשאול אבל לא מעיזים, היא כמה עושה אברך. כסף, כמובן. וביתר דיוק: כמה לא עושה אברך בישיבה. לקראת תום בין הזמנים ופריצת זמן אלול, קבלו את מצעד הכוללים הדתיים לאומיים.


חימום על חשבון הבית. ישיבת הר עציון


קוויאר ושמפניות:

עשירי האברכים מתגוררים, ככל הנראה, בקמפוס של ישיבת "הר עציון". מלגה בסיסית של אברך עומדת שם על 1,800 שקלים, אבל שימו לב לבונוסים הבאים: כל ילד שווה להוריו האוהבים 400 שקלים נוספים מהישיבה. בנוסף עובדים חלק מהאברכים בישיבה בתור ספרנים או אחראים בחדר האוכל, מה שמוסיף להם בסביבות 1,200 שקלים לחודש, וכמו כן קיימת תוכנית מצויינות, בה עומדים האברכים הנבחרים לבחינות, מגישים עבודות ומתחייבים לא לעבוד אלא להשקיע את כל מרצם בלימוד. התגמול: 4,000 ש"ח. הטבות נוספות הכלולות בסל הר עציון: ארוחות על חשבון הישיבה, ובחלק מהדירות חימום ומים על חשבון הישיבה.


הוצאות: אברך הר עציוני נאלץ להיפרד מ-535 שקלים חדשים מדי חודש (כולל ארנונה) לצורך דיור. הדירות, 2-4 חדרים, מותאמות בדרך כלל לצרכי הזוג וילדיו, והמחיר הינו מחיר אחיד לכולן.


בוגר מחזיק אברך. ישיבת הר המור


לחם שחור ומרגרינה:

את עניי האברכים תוכלו לגלות בישיבת הר המור. המלגה המוענקת שם כיום עומדת על 500 שקלים לאברך, מה שמאפשר לו להוציא כעשרים שקלים מידי יום, או למלא פעמיים את מיכל הדלק של האוטו, במידה ויש. לאחרונה יצאה הישיבה בקמפיין התרמה בשם "בוגר מחזיק אברך", ובו מתבקשים בוגרי הישיבה לתרום לאברכיה, כאשר המטרה היא להגיע לתוספת של 300 שקלים לאברך. השאלה היא האם לבוגרים נשאר משהו בכיס לאחר שסיימו את חוק לימודיהם.


הוצאות: שכר דירה בקריית יובל עומד על סביבות 2,500 ש"ח לדירת 3 חדרים. ארנונת המקום, אחרי הנחה, גובה 180 שקלים נוספים לחודש. זה לפני מים, חשמל, וחיים. הישיבה כמעט ולא מספקת עבודות לאברכים, חוץ מברירת קטניות במטבח, המשולמת על פי שעה. איך הם חיים? כיאה לזאנר הכתיבה המודרני, נשאיר את השאלה הזו פתוחה.


תשלום מדורג. ישיבת עותניאל


דיור מוזל:

אברכי ישיבת עתניאל הסתדרו יפה: מלגה יחסית גבוהה, ודיור במחיר מוזל, כיאה להתנחלות התקועה בסוף העולם שמאלה. אברכים השייכים עדיין למסגרת ההסדר, מתחת לשיעור ו, ירוויחו כאלף שקלים מידי חודש. הכספים הללו יצטרפו לתשלומי הצבא בתקופה הזו, ככה שלא צריך לדאוג. שיעור ו ירוויחו 1,700 שקלים, ומשיעור ז ומעלה - 2,000 ₪ לחודש. הישיבה מספקת תעסוקה נוספת לבוגריה כגון חצר"מים (חצאי ר"מים) וכותבים, מה שמוסיף בין 300-500 שקלים מידי חודש.


הוצאות: אברך המתגורר בקרוואן ישלם 400 שקלים מידי חודש, והמתגורר בבית של 3 חדרים - בסביבות 700 שקלים. בכדי להתהדר בבתי אמנה של ארבעה חדרים ייאלץ האברך לנופף לשלום ל - 1,200 שקלים חדשים. ארנונה ומיסי יישוב, כולל מים, יגזלו מן האברך בסביבות 500 שקלים נוספים.


גם בישיבת הר ברכה הסתדרו לא רע: המלגה, שנעה בין 1,500-2,000 ₪, על פי שעות לימוד בבית מדרש, מצליחה לכסות את שכר הדירה שנע בין 600 שקלים (קרוואן) ל-800 שקלים (דירת שלשה חדרים). בתוכנית "שילובים" של הר ברכה מתאפשרים לימודים אקדמיים במכללת אריאל במקביל ללימודים בישיבה, והעושה כן מובטח לו שיקבל 1,700 שקלים חדשים בזה ובבא.


מצליחים לכסות את שכר הדירה. ישיבת הר ברכה

(צילום: מיכאלי, ויקיפדיה העברית)


מגדלי אקירוב:

בישיבת "אביב התורה" של הרב מיכה הלוי, מקבלים האברכים 2,500 ₪ לחודש. זה לא מונע מהם לבזבז את הכסף עד תום על מגורים בשכונה הסמוכה לישיבה, "נחלת יצחק", בה נשכרת דירת שלשה חדרים בפסגה של כ-3,000 שקלים לחודש. הארנונה רובצת עם עוד כ-250 שקלים לחודש, מה שיוצר עומס כלכלי מבהיל למדי.


גם בישיבת פתח תקווה, בה מקבל אברך כ-2,200 שקלים חודשיים, בולע שכר הדירה את הכול, ואפילו עושה גרפס: דירת שלשה חדרים בכפר גנים עולה בין 2,000 ל-3,000 שקלים חודשיים.

המגורים עלינו:

אברך! מחפש לגור באזור המרכז ולא לשלם כלום? אולי כדאי שתברר אם נשאר מקום בכולל של ישיבת נחלים. 1,800 שקלים ודירת שני חדרים וחצי ללא ארנונה, בוודאי מהווים תמריץ הולם למי שחשקה נפשו בלימוד התורה של מרכז הארץ. גם הארוחות שעל חשבון הישיבה עושות את שלהן.

אלא מאי, צריך גם לעבוד. מלבד שעות הלימוד (9:00-17:00), כל אברך בכולל מצוות לאחת מכיתות הישיבה התיכונית. מדובר בהוראה יחידנית לתלמידים, המתבצעת תוך כדי סדר בוקר, וכמו כן יציאה לטיולים וערבי גיבוש עם הכיתה. אבל מה זה לעומת שני חדרים וחצי במרכז.


למעלה מ-3,000 שקלים לדירת שלושה חדרים. ישיבת רמת גן

(צילום: שנילי, ויקיפדיה העברית)


בחורים קשוחים:

ישיבת רמת גן מציבה גבולות ברורים לאברכיה. לדברי אברכים בישיבה, בעוד מלגה בסיסית עומדת על 1,700 לחודש, הרי שהיא יכולה להידרדר משמעותית: הברזה של למעלה מעשר שעות תפחית ממשכורת האברך 12 שקלים לכל שעה מוברזת. והיה אם הבריז האברך למעלה מעשרים שעות - תיעלם משכורתו והייתה כלא הייתה.


למי שרוצה לתת שעות נוספות על חשבון הבית, תפדאל: על כל שעה של סדר ערב בבית המדרש, נכנסים לחשבון הבנק 30 שקלים. עבודות ניקיון, אבטחה וחינוך שמארגנת הישיבה יוסיפו לאברך עוד כ-1,500 שקלים.

הצער הגדול הוא המגורים: למעלה מ-3,000 שקלים לדירת שלושה חדרים, וזה עוד לפני ארנונה - 600 שקלים נוספים.

ועוד כמה:

תקוע: 1,500 שקלים לאברך במשרה מלאה, ניתן לתת גם חצי משרה. מדריך, ר"מ משנה או אחראי שמירות מקבל עוד 300 שקלים לחודש. שכר דירה: קרוואן: 450 ש"ח. דירת 3 חדרים: 2,000 ₪.


אלון מורה: 1,270 לאברך, כל ילד מוסיף 120 ₪ למשכורת. כמו כן ניתן לעבוד בתור מדריך תורני ב"קרן וולפסון" בישיבה התיכונית אלון מורה, בשכר 400 ש"ח לחודש. חצר"מים יקבלו כ-1,000 שקלים נוספים. לימוד עם תלמידי שיעור א-ב מוסיף עוד 400 ש"ח בחודש. דירת 3 חדרים עולה מחיר אפסי של 600 שקלים לחודש.


נהריה: 2,000 ₪ לאברך מדי חודש. קיימת אפשרות לעבוד גם בגרעין התורני, בשכר 35 ש"ח לשעה, ברוטו. שכר דירת שלשה חדרים עומד בממוצע על 300-400 דולר לחודש.

עם המידע הזה אפשר לעשות שלשה דברים: להעריץ את האברכים המתים באוהלה של תורה, להעריץ את ההורים התומכים שלהם שמתים גם הם באוהלה של תורה, או להעריץ את הנשים שלהם שמתות באוהלה של תורה. מי אמר שקלים הם חייהם של האברכים?